سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیاز اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل سد مروک دورود

مدیر آب منطقه‌ای دورود گفت: برای تکمیل سد مروک اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی نیاز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، کامران صادق نیا مدیر آب منطقه‌ای دورود اظهارداشت: امسال ۶۵ میلیارد ریال برای تکمیل این سد تخصیص داده شده است که جوابگوی این طرح نیست.

او گفت: این طرح در سال ۹۴ بصورت کامل افتتاح نشد که عملیات ساختمانی سرریز آن تکمیل نشده است.

صادق نیا ادامه داد: سد مخزنی مروک توسط آب منطقه‌ای لرستان احداث شده که هدف از آن تامین آب کشاورزی ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت سیلاخور است.

او با بیان اینکه حجم کل مخزن این سد ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب است اظهارداشت: هم اکنون حجم پر این سد ۵۵.۷ میلیون مترمکعب و ظرفیت خالی ۴۹.۳ میلیون است.

مدیر آب منطقه‌ای دورود با بیان اینکه سد مروک هنوز سرریز نکرده، اما با بستن دریچه‌های آن پر می‌شود افزود: این سد تنها سد شهرستان دورود است و ۹۰۰ هکتار زمین در مروک و علاوه بر این زیر دست این سد برای زراعت ۵۰۰ هکتار برنج کاری آب تامین می‌کند.

صادق نیا گفت: سد مروک در بالادست رودخانه شهر دورود (تیره رود) قرار داد که با اتصال رودخانه سیلاخور (متشکل از دو رودخانه آبسرده و ونایی) به رودخانه دورود، حجم بسیاری آب وارد این رود می‌شود.

به گفته او، سد مروک از نوع خاکی با هسته رسی، طول تاج ۴۵۱ متر و ارتفاع از پی ۶۸ متر می‌باشد و محل احداث سد دز لرستان، جنوب شرقی بروجرد و شمال شرقی دورود، بر روی رودخانه تیره است.

صادق نیا افزود: همچنین ظرفیت سرریزسد مروک یکهزارو ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه و کل مساحت سطح دریاچه آن ۶۷۰ هکتار در رقوم نرمال است و متوسط حجم تنظیم سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب می‌باشد.

مروک بزرگترین سد لرستان است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.