سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۷۰۰ کارگاه مسگری در استان زنجان

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از فعالیت ۷۰۰ کارگاه مسگری در استان زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:هنر مسگری یکی از رشته‌های اصیل، تاریخی و ماندگار شهر زنجان و ایران به شمار می‌رود.
 
او افزود:اشیا و ظروف مسی دست ساز از زمان‌های دور در موزه‌ها قابل مشاهده هستند استفاده از فلز برای رفع احتیاجات بشری پس از سنگ، گل و چوب مورد توجه انسان‌های نخستین قرار گرفت و در این میان «مس» به دلیل سهولت در استخراج و بهره‌برداری، شکل‌پذیری و چکش‌خواری مورد توجه بود.

این مقام مسئول  با بیان اینکه قدمت صنعت دستی مس در زنجان به بیش از یک هزار سال قبل و به دوره ساسانیان بر می گرددگفت: در دوران معاصر نیز واژه مس و مسگری در اذهان عموم تداعی کننده زنجان و بازار مسگران آن بوده است  و خوشبختانه صنعت مس و مسگری در استان زنجان پس از سال‌ها احیا شده و علاوه ‌بر ساخت ظروفی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، تنوع و خلاقیت تا حدودی چاشنی تولیدات جدید شده است.

ارجمند گفت:مسگری نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و در حال حاضر حدود ۷۰۰ کارگاه مسگری وجود دارد که بیش از ۲هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.
 
او گفت:مس علاوه بر زیبایی و اصالت هویت، دارای خواص درمانی بسیاری است، به‌گونه‌ای که بسیاری از پزشکان استفاده از ظروف مسی را به بیماران خود توصیه می‌کنند. به همین جهت علاوه‌بر ساخت ظروفی مانند قابلمه و دیگچه‌های مسی، به ساخت سایر ظروف با این فلز گران‌بها همچون کتری، قوری، لیوان نیز توجه شده است.

او ادامه داد:از روش‌های به‌کار رفته برای تزیینات بر روی ظروف مسی در این شهر می‌توان به قلم‌زنی و حکاکی روی مس اشاره کرد علاوه بر آن زیور آلات مسی نیز ساخته شده و مورد توجه قرار گرفته است.

ارجمند اظهار داشت:در حال حاضر حکاکی روی مس در شهر زنجان انجام می‌شود، طرح‌های رایج در حکاکی مس زنجان بیشتر از طرح‌های قدیمی و سنتی ایران الهام گرفته شده است و در بین نقوش مختلف اسلیمی، ختائی، بته جقه، گل و بوته و مکان‌های تاریخی و مناظر شکار حیوانات است که از نگاره‌های عامیانه یا سنتی مایه گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:موقع خرید ظروف مسی اصل به راسته مسگران در بازار زنجان، بازارچه‌های صنایع دستی زنجان، مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از اصل بودن ظروف مسی اطمینان حاصل کنید.

ارجمند در پایان خاطر نشان کرد: جایگاه مس در زنجان بالاتر از جایگاه کنونی است که در آن قرار دارد و تلاش های ما برای ارتقاء این صنعت در استان ادامه دارد زیرا رشد و توسعه صنعت مس هم به صنعت گران این عرصه و هم به اقتصاد ملی کشور کمک خواهد کرد.
  
انتهای پیام/ن
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.