سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضرتی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

فشار دشمن موجب قرار گرفتن اقتصاد بر پایه‌های درست شد/ شرایط تولید هیچ‌گاه مانند امروز فراهم نبود

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: فشار دشمن به جهت نابودی کشور باعث شد تا اقتصاد بر پایه‌های درست قرار گیرد.

الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال گذشته را رونق تولید نامیدند و جزء سال‌هایی بود که بسیار جدی گرفته شد، اظهار کرد: در سال قبل پدیده‌ها و اتفاقات دست به دست هم داد تا نتیجه بسیار خوبی حاصل شود؛ از جمله عواملی که باعث شد تا شعار سال گذشته جدی گرفته شود بحث تحریم‌های شدیدی بود که توسط دشمنان اعمال شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما سال‌ها بود می‌خواستیم تا اقتصاد منهای نفت داشته باشیم که با اتکا به تولید، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات و خلاقیت جوانان کشور این اتفاق رخ داد؛ فشار دشمن در جهت نابودی کشور باعث شد تا اقتصاد بر پایه‌های درست قرار بگیرد و در نتیجه رونق تولید رخ داد.

او بالا رفتن قیمت ارز را یکی دیگر از عوامل تحقق شعار رونق تولید دانست و گفت: این موضوع توانست در موضوع رونق تولید بسیار موثر باشد، متاسفانه همیشه قیمت ارز یک مانع برای تولید بود به این گونه که متاسفانه پایین بودن قیمت ارز مشوقی برای واردات بود و باعث شده تا تجار برای سود بیشتر دست به واردات کالا‌های زیادی بزنند و از طرف دیگر به دلیل اشتیاق بالای مردم به استفاده از کالا‌های خارجی موجب واردات سنگین شده بود و این واردات باعث می‌شد تا اشتغال در کشور‌های صادرکننده بیشتر شود و عاملی برای نابودی تولیدکنندگان داخلی شده بود.

حضرتی تصریح کرد: بالا رفتن قیمت ارز خود یک اهرم شد و از طرف دیگر دولت در جلسه شورای اقتصادی عالی سران واردات ۱۴۰۰ قلم کالا را ممنوع شد و این شورا اعلام کرد واردات کالا‌هایی که در داخل تولید می‌شوند نیز ممنوع است؛ از طرف دیگر جهت‌گیری در واردات که در چارچوب حمایت از تولید داخلی انجام شد یک بیداری و نهضت را در داخل کشور ایجاد کرد تا هر فردی که می‌تواند برای تولیدات داخلی وارد صحنه شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نتیجه این کار باعث شد تا در سال قبل با وجود شدیدترین تحریم‌ها که در ۲۰۰ سال گذشته برای ملت ایران بی سابقه بوده و با وجود همه مشکلات تولید رشد مثبت پیدا کرد؛ بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته تولید یک درصد مثبت شد در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که این میزان منفی سه تا منفی ۵ خواهد بود و با وجود نفت به منفی ۱۰ خواهد رسید.

او افزود: ما در سال‌های قبل حدود دو میلیون و پانصد بشکه نفت روزانه صادر می‌کردیم که در حال حاضر افت پیدا کرده و به همین دلیل این موضوع قابل تصور بود که رشد ما با تولید نفتی منفی خواهد بود، اما ما در بحث کالا‌های غیر نفتی شاهد رونق بسیار خوبی بودیم و وقتی من با تولیدکنندگان صحبت می‌کنم با وجود مشکلات می‌گویند که در طول ۴۰ سال گذشته هیچ گاه مانند امروز شرایط تولید فراهم نبوده است.

حضرتی با بیان اینکه ما در بخش تشویق به تولید و بخش سرمایه‌گذاری خوب عمل کردیم به نحوی که کارگاه‌های نیمه تعطیل یا راکد دوباره فعال شدند، گفت: ما در نیمه ابتدایی سال در بحث تولید خوب عمل کردیم که می‌توان نتیجه آن را در بحث تورم دید، تورم که در شهریور ماه بالا بود در شش ماه دوم سیل نزولی پیدا کرد، اوضاع تا بهمن ماه هم مناسب بود، اما در یک ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا اقتصاد در تمام دنیا با مشکل مواجه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این موضوع که ما امروز روی ریلی قرار داریم که شیرینی تولید زیر زبان تولیدکنندگان نشسته و این یک پیروزی بزرگ برای ملت است، عنوان کرد: در حال حاضر موانع تولید در کمیسیون اقتصادی، شورای هماهنگی سران، شورای هماهنگی پول و اعتبار و شورای عالی اقتصاد بررسی شده که معلوم شد عمده مشکلات تولیدکنندگان موضوع سرمایه در گردش است که خوشبختانه بانک‌ها بخش زیادی از این موضوع را حل کردند، حتی حتی بخشی از نیاز مالی تولیدکنندگان از طریق بورس تامین شد.

او ادامه داد: در سال گذشته میان تمام کشور‌های جهان تنها کشوری بودیم که بورس یک تحرک بسیار خوبی داشت و نماد تمامی شرکت‌های حاضر در بورس سیر صعودی داشت، ما برای سال جدید که مقام معظم رهبری به درستی آن را ساله جهش تولید نامیدند ظرفیت‌های خالی بسیاری داریم که متاسفانه تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته‌اند؛ ما در برخی مقاطع موانعی داریم که در سال جدید باید آن‌ها را از بین ببریم و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

حضرتی تاکید کرد: در کنار موضوع از بین بردن موانع بحث بهره‌وری هم مطرح است که در این زمینه هم مشکل داریم؛ باید ببینیم می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود به لحاظ نوع مدیریت استفاده کنیم، باید دید آیا آموزش پرسنل و مدیریت خلاقانه می‌تواند در این موضوع موثر باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این مثال که بودند شرکت‌هایی که با مدیریت ضعیف ۱۰۰ واحد ظرفیت داشتند که با یک تغییر مدیریتی بدون هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی بهره‌وری را بالا بردند، گفت: ما در حال حاضر به یک ظرفیت نهفته نیاز داریم و باید به سمت آن حرکت کنیم که اگر اینگونه شود می‌توانیم از ظرفیت ها‌ی خوب کشور استفاده کرده و از سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته بهره‌برداری کنیم.

او بیان کرد: مردم نباید احساس کنند که به دلیل عدم ورود کالا‌های خارجی باید هر کالایی بی‌کیفیتی را خریداری کنند بلکه باید کیفیت و بسته بندی کالا‌های داخلی به گونه‌ای باشد که خریدار از آن لذت ببرند.

حضرتی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند ما یک بازار ۸۰ میلیونی در اختیار داریم که بسیار پتانسیل خوبی دارد، خاطر نشان کرد: ما برای برخی از سرمایه‌گذاران باید راه صادرات را هموار کنیم تا در کشور‌های اطراف ایران حضور داشته باشد، ما اگر بتوانیم ثبات صادرات و تصمیم‌گیری و قوانین را ایجاد کنیم یک چتر حمایتی بسیار قوی شکل خواهد گرفت تا بتوان از صادرات بیش از پیش حمایت کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۱۶:۱۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
نفرمودین در صد پورسانت های مسعولین که به دلار و یورو دریافت می شد بابت خرید دولت توسط بانک مرکزی پرداخت می شود یا نه کلی سفر حق حساب گرفتن بابت خرید اینا چی میشه