سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود مناظری منحصر به فرد در شهربابک

شهربابک یکی از شهر‌های ساده، اما پرجاذبه می باشد که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، برخی از پادشاهان ساسانی، چون به آبادانی شهری همت می‌گماشتند نام خود را بر آن شهر می‌نهادند و چنانچه حکومت شهربابک به بابک سپرده شد و وی به آبادانی آن همت کرد، نام خود را بر آن گذاشت و شهربابک خوانده شد.

قدمت تاریخی شهربابک به قبل از روزگار ساسانی می‌رسد، اما قدرت و شهرت این شهر را به دوران ساسانی و از هنگام به قدرت رسیدن بابک می‌دانند.

این شهرستان با مساحتی در حدود ۱۳۵۷۰ کیلومتر مربع از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال به استان یزد، از مشرق به شهرستان رفسنجان، از جنوب به شهرستان سیرجان و از مغرب به استان فارس محدود می‌شود.

علی شیبانی رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شهربابک گفت: شهربابک ظرفیت‌های فراوانی در زمینه صنایع دستی، سوغات و جاذبه‌های گردشگری دارد.

او به سوغات و خوراکی‌های شهربابک اشاره کرد و افزود: لبنیات شهربابک از قدیم معروف بوده و مشتری و بازار خرید خاص خودش را دارد به طوری که ماست اسپار این شهرستان به ثبت ملی رسیده است.

شیبانی به ثبت ملی نان کرنون شهربابک اشاره کرد و بیان داشت: محصولات کشاورزی شهربابک از جمله زعفران، گردو، بادام و پسته شهرستان از جایگاه خوبی برخوردارند.

او ادامه داد: فیروزه شهربابک قلم زنی و کار روی مس، چرم دست دوز، سفال و نقاشی روی سفال، نقاشی روی شیشه، سبد بافی و نمد دوزی از جمله صنایع دستی شهرستان شهربابک هستند.

میمند، شاهکاری به قدمت تاریخ

میمند شهربابک روستایی صخره‌ای و دستکند با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک قرار دارد و به دلیل خانه‌های دستکند در دل کوه در تیرماه ۹۴ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.

روستایی که هنوز زندگی در آن جریان دارد و هنر انسان‌هایی است که دل سنگ‌ها را شکافته اند و آن را به یادگار به جا گذاشته اند که امروزه پس از گذشت سالیان طولانی همچنان نماد عزم و اراده و اقتدار اجداد ایرانی ما به‌ شمار می‌رود.

آنچه که بیش از پیش تحیر آدمی را برمی انگیزد این است که مسکن در این روستا از روی هم گذاردن سنگ و آجر و ... پدید نیامده است، یعنی در فضای باز ساخته نشده، بلکه با از میان برداشتن انبوهی از خاک شکل گرفته و انسان نیاز به خشت و آجر و ملات نداشته‌است، بلکه می‌بایست توده‌هایی را برمی‌داشته تا پناهگاه مهیا شود.

مسجد، حسینیه، مدرسه، حمام و آتشکده میمند نیز با همین سبک ساخته شده است.

آبدرِ ناشناخته، آتش فشان مزاحم!

طبیعت بکر و آب و هوای آبدر به بهشتی می‌ماند که آدمی را بیش از پیش به خالق بی همتا نزدیک‌تر می کند.

محمد محمودی رئیس شورای شهر شهربابک و کارشناس زمین شناسی گفت: روستای آبدر شهربابک در یک دره زیبا قرار گرفته و شامل روستا‌هایی  به نام دهنه آبدر، آبدر میان، رزگله و امردوئیه است و در ۲۵ کیلومتری شمال شهربابک قرار دارد.

او افزود: شهربابک از نظر جغرافیایی و مناظر طبیعی جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری که از شمال و شمال شرق به رشته کوه‌های با عظمت کمربند آتش فشانی ارومیه دختر یا سهند بزمان متصل است.

محمودی با اشاره به اینکه آن بخش از کمربند مذکور که در محدوده‌ی شهرستان شهربابک قرار دارد، از قسمت شمالی و غربی در دهج شروع می‌شود و تا سرچشمه ادامه پیدا می‌کند ، تعداد زیادی قله‌های آتش فشانی را شامل می‌شود، بیان داشت: در کنار این قله‌های متعدد (قله‌های مدوار، ایوب، زوج و ...) آتش فشان بزرگی به نام آبدر وجود دارد که در گزارش‌های علمی اغلب به عنوان آتش فشان "مزاحم" نامیده می‌شود.

او ادامه داد: آنچه می‌تواند آبدر را از سایر آتش فشان‌های ایران مجزا کند وجود روستا‌های دهانه‌ای آن است که از نظر ژئوتوریستی و اکوتوریستی یکی از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد شهرستان و استان را به خود اختصاص می‌دهد.

محمودی تصریح کرد: خاک‌های حاصل از فرسایش سنگ‌های آتش فشان آبدر به دلیل داشتن منابع غنی معدنی، فلزی و غیر فلزی زمینه رویش گیاهان متنوعی از جمله گیاهان دارویی مثل آویشن، آلاله، زیره، بومادران و... را فراهم ساخته است.

او گفت: محصولات دامی این منطقه به دلیل تنوع پوشش گیاهی یاد شده از کیفیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و زبانزد خاص و عام است.

عمارت موسی خانی، میراثی قجری


عمارت موسی خانی از بنا‌های تاریخی زمان قاجاریه، در شهربابک محسوب می‌شود که این عمارت منسوب به موسی خان فرزند حاج محمدعلی محمودی از حکام شهربابک است.

کار بنای آن بر اساس شواهد موجود از سال ۱۲۶۵ قمری شروع شده و در سال ۱۲۷۰ قمری به پایان رسیده است، یعنی ۱۴۵ سال قبل ساخته شده است.

مساحت کلی این عمارت و باغش بالغ بر ۷ هزار متر مربع است و مساحت زیربنای آن که در دو طبقه است به ۲۳۰۰ متر مربع می‌رسد.

حوض بزرگ وسط آن که با سنگ‌های مخصوص لبه دار تراشیده شده و گچ بری‌های دیوار و کاه گل ظریفش تحسین هر ببیننده‌ای را بر می‌انگیزد و به معماری که در آن زمان چنین عمارتی را بنا کرده، آفرین می‌گوید.

دریاچه مخرگه، آینه طبیعی ایران

یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی ایران جایی که آسمان و زمین در هم تنیده می‌شود، دریاچه فصلی مخرگه در شهربابک است، جایی که به خاطر شفافیت و انعکاس بی عیب و نقص آسمان در روی سطحش، لقب بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران را گرفته است.

مخرگه ۲۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و آب خود را از مسیل‌ها و روخانه‌ها می‌گیرد ، بعد از هر بارش باران آبگیری می‌شود بنابراین فقط در مواقعی که باران باریده باشد و آب آن به اندازه‌ی کافی و نرمال رسیده باشد باید منتظر دیدن این آینه‌ طبیعی شگفت انگیز باشید.

این دریاچه در ۳۲ کیلومتری جنوب شهربابک، در دشت وسیع ریگ سفید واقع است.

غار ایوب، بزرگترین غار آذرین کشور

غار ایوب، غار و زیارتگاهی در کوه ایوب است. این غار در جنوب شرقی شهر دهج، در شهرستان شهربابک استان کرمان قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

ارتفاع این کوه ۳۳۰۹ متر است، و غار در ارتفاع ۲۸۷۶ متری آن قرار دارد. پهنای دهانه غار ۵۰ متر و ارتفاع آن ۴۰ متر است که این دهانه، بزرگترین دهانه غار‌های آذرین ایران است.

خنکای هوا، منظره‌های دل انگیز و طبیعت بکر این منطقه آرامشی دو چندان و جانی دوباره بر وجود آدمی می‌بخشد.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب کرمان واقع شده است.

گزارش از محدثه صبوری

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۰۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
قلعه روستای رباط هم بوده که آدم های نادان و جاهل با خاک یکسانش کردن