سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نکاتی طلایی برای حفظ سلامت قلب

با روش مصرف غذا‌هایی از جمله ماهی، حبوبات و گوشت‌های بدون چربی می‌توان سلامت قلب خود را حفظ کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیماری قلب و حملات قلبی بزرگترین قاتل انسان‌ها در سراسر جهان است که سالانه ۱۷ و نیم میلیون نفر را به کام مرگ می‌فرستد.

مسعود کریمی پزشک و دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و عضو هیات علمی دانشکده بهداشت شیراز گفت: فارغ از سن و جنس، یک قلب سالم برای زندگی کامل ضروری است و کنترل عوامل خطرزای قلبی و عروقی از طریق انتخاب رژیم غذائی مناسب، فعالیت فیزیکی و پرهیز از مصرف دخانیات می‌تواند از حملات قلبی و سکته‌های مغزی پیشگیری کند و ممکن است به آهسته شدن روند پیرشدن قلب کمک کند.

فعالیت فیزیکی در سلامت قلب

او، بیان کرد: بی حرکتی از طریق افزایش وزن، چاقی، دیابت و فشارخون، علت عمده پیرشدن قلب است که قدرت لازم برای پمپاژ مقدار مناسب خون در هر ضربه، نیاز به ورزش دارد.

کریمی تصریح کرد: فعالیت منظم و اثرات آن بر روی سایر عوامل خطرزا باعث کاهش سرعت تنگ شدن عروق قلب و مغز، تحریک بدن به استفاده از چربی‌های ذخیره شده اضافی و در نتیجه کمک به کاهش وزن و مبارزه با چاقی، بهبود سطح کلسترول با افزایش سطح کلسترول مفید (HDL) در خون، حفظ سطوح قندخون طبیعی و کنترل دیابت، کاهش فشارخون افزایش یافته، موفقیت بیشتر (تا دو برابر) در ترک سیگار فعالیت سطح کلی سلامت را افزایش داده و سبب کاهش استرس و قوی‌تر شدن استخوان‌ها و عضلات شده و تعادل، قدرت تفکر و تحرک را افزایش می‌دهد.

پزشک و دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و عضو هیات علمی دانشکده بهداشت شیراز تصریح کرد: برای دستیابی به سطح سلامت مناسب، باید ورزش‌های هوازی (از نوع استقامتی)، قدرتی و انعطاف پذیری انجام داد.

فعالیت‌های هوازی، بهترین نوع ورزش‌ها برای قلب هستند که این ورزش‌ها شامل قدم زدن سریع، دو آهسته، شنا، باغبانی و به طور کلی هر فعالیتی که در یک دوره زمانی، قلب، ریه‌ها و عضلات را به کار می‌گیرد است. ورزش علاوه بر تقویت قلب باعث سوزاندن کالری‌ها و کمک به کنترل وزن می‌شود.

او، ادامه داد: در فعالیت‌های قدرتی لازم است روی عضلات شکم و کمر خود کار کنیم، زیرا این عضلات بزرگتر و قوی‌تر هستند و کالری بیشتری را مصرف می‌کنند که بالا رفتن از پله ها، کندن زمین در باغ و بالا رفتن از تپه‌ها در حفظ تناسب اندام و وزن مناسب کمک می کند.

فعالیت‌های کششی مانند یوگا باعث افزایش انعطاف پذیری می‌شود.

کریمی افزود: برای بزرگسالان دست کم ۳۰ دقیقه و برای کودکان ۶۰ دقیقه ورزش در روز به کاهش عوامل خطرزای قلبی کمک می‌کند، زیرا فعالیت فیزیکی برای بیشتر مردم بی خطر بوده، اما گاهی اوقات لازم است قبل از شروع ورزش با پزشک یا کارشناسان بهداشتی مشورت کنیم.

پزشک و دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و عضو هیات علمی دانشکده بهداشت شیراز اضافه کرد: برای جوان نگهداشتن قلب، باید میزان کالری مصرف شده با میزان کالری سوزانده شده در تعادل باشد که در این زمینه ترکیب ورزش با یک رژیم غذائی متعادل شامل مقدار مصرف کافی میوه‌ها و سبزی ها، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی و حبوبات، در کنار محصولات بدون چربی یا کم چربی، مارگارین‌ها یا روغن‌های اشباع نشده مثل روغن آفتابگردان ذرت و زیتون توصیه می‌شود.

او، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از حفظ یک شیوه زندگی سالم بستگی به آگاهی از چگونگی حفظ انگیزه در این مسیر دارد.

کریمی با اشاره به اینکه باید اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه سلامت قلب را افزایش دهیم، تاکید کرد: مراکز بهداشتی درمانی می‌توانند اطلاعات لازم در مورد عوامل خطر زا و اقدامات مؤثر در کاهش آن‌ها را به ما ارائه کنند.

پزشک و دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و عضو هیات علمی دانشکده بهداشت شیراز گفت: عوامل خطر مربوط به بیماری قلبی شامل سابقه خانوادگی بیماری، شاخص نمایه توده بدنی (BMI)، اندازه دور کمر، فشارخون، سطح کلسترول خون، سیگار و کم تحرکی است.

او، تصریح کرد: با افرادی معاشرت کنیم که ما را در این مسیر حمایت می‌کنندو می‌توانند از طریق مشارکت در انتخاب شیوه سالم زندگی و یا یادآوری به ما برای حفظ عادات سالم جدید، انگیزه بخش باشند.

کریمی ادامه داد: اگر یک روزورزشی را فراموش کردیم و در برابر وسوسه تنباکو از پای در آمدیم یا یک غذای ناسالم را مصرف کردیم باید با یک تصمیم جدی‌تر برای زندگی سالم به سیر قبلی خود باز گردیم.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.