به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،محمدرضا بسامی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به صعود دو پلهای کنکوریهای استان کرمانشاه از حیث قبولی در آزمون سراسری در کنکور امسال، گفت : در حالی که در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و سالهای قبل از آن کنکوریهای استان کرمانشاه همواره رتبه آخر را از حیث قبولی در آزمون سراسری در کشور کسب میکردند، امسال رتبه آنها دو پله صعود کرده و به جایگاه ۲۹ کشوری رسیده است.
او گفت : امسال پس از سالها کنکوریهای استان کرمانشاه توانستند جایگاه خود را از نظر قبولی در کنکور دو پله ارتقا داده و در برخی از زیر شاخهها مثل زیر شاخه هنر صعود هفت پلهای کرده و در زیر شاخه زبان حتی توانستند به جایگاه تک رقمی نهم در کشور دست پیدا کنند. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: کنکوریهای استان کرمانشاه در آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ در گروههای آزمایشی علوم تجربی، علومانسانی، ریاضی، هنر و زبان به ترتیب رتبههای ۳۱، ۳۰، ۳۱، ۲۹ و ۱۲ کشور را کسب کرده بودند که این رتبهها در آزمون سراسری امسال به ترتیب ۲۹، ۲۵، ۲۹، ۲۲ و ۹ بوده است.
او گفت: در حالی که سال ۱۳۹۷ کنکوریهای استان کرمانشاه در رشتههای دانشگاهی با آزمون رتبه ۳۲ کشوری (مدارس خارج از کشور در این رتبه بندی یک استان محسوب میشوند) را کسب کرده بودند، امسال رتبه ۳۰ را بدست آوردند.
او افزود: کنکوریهای استان کرمانشاه همچنین از حیث ثبت نام در مراکز آموزش عالی در رشتههای بدون آزمون در سال گذشته رتبه ۳۱ کشور را کسب کرده بودند که این جایگاه امسال به جایگاه ۲۶ کشوری ارتقا پیدا کرده است.
بسامی با پیش بینی روند صعودی جایگاه کنکوریهای استان کرمانشاه از حیث قبولی در آزمون سراسری در سنوات آینده، گفت: با اقداماتی که در زمینه هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه دهم صورت گرفته، انتظار میرود در سنوات آتی شاهد روند رو به بهبود جایگاه استان از حیث قبولی داوطلبان در آزمون سراسری باشیم.
او با بیان اینکه ارتقای جایگاه کنکوریهای استان کرمانشاه به دلایل مختلفی رخ داده، گفت: یکی از دلایل مهم این رخداد توجه آموزش و پرورش به موضوع توازن رشتهای است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه تا چند سال پیش بخش زیادی از مجموع دانشآموزانی که تحصیل در رشتههای نظری را انتخاب میکردند در رشته علوم تجربی درس میخواندند، گفت: بیش از دو سوم دانش آموزان متوسطه نظری در رشته علوم تجربی مشغول تحصیل میشدند که با تلاشهای صورت گرفته از سالهای گذشته آمار ۶۵ درصدی دانش آموزان در حال تحصیل در رشته علوم تجربی استان در حال حاضر و طی دو سال اخیر به زیر ۴۰ درصد رسیده که این کاهش ۲۵ درصدی نقش مهمی در بالا رفتن آمار قبولی کنکوریهای استان کرمانشاه داشته و خواهد داشت.
او افزود: تا چند سال گذشته آمار دانشآموزان در حال تحصیل در رشته ریاضی فیزیک که اتفاقا آمار قبولی کنکوریهای آن در دانشگاهها بالاتر هم هست، تنها سه درصد مجموع دانشآموزان در حال تحصیل در رشتههای نظری بود که این آمار هم اکنون به ۹ درصد رسیده است.
بسامی گفت: پارامترهای زیادی در قبولی کنکوریها در دانشگاهها اثر دارد که یکی از مهمترین این فاکتورها آمار شرکت کنندگان در یک گروه آزمایشی و صندلیهای خالی موجود در دانشگاه و مراکز آموزش عالی است، لذا احتمال قبولی کنکوریها در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و... با توجه به تعداد صندلیهای کم این رشتهها و آمار بالای داوطلبان متقاضی تحصیل در این رشتهها خیلی زیاد نیست و خانوادهها و دانشآموزان نباید خودشان را به امید قبولی در این نوع رشتهها گول بزنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس از خانوادهها خواست تا به آموزش و پرورش در موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان اعتماد کنند و از این طریق فرزندان خود را در مسیر موفقیت در تحصیل قرار دهند.
او افزود: در فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم علاوه بر در نظر گرفتن تواناییهای دانش آموز، فاکتورهای زیادی مثل نظر معلم، مشاور مدرسه، خانواده و حتی خود دانش آموز مورد ارزیابی قرار میگیرد، لذا بهترین رشتهای که میتواند دانشآموز را در مسیر درست تحصیل قرار دهد همان گزینهای است که در برگه هدایت تحصیلی او پیشنهاد شده است.
او گفت: از سال گذشته پذیرش دانش آموزان در رشته علوم تجربی در پایه دهم در مدارس استان کرمانشاه منوط به کسب معدل بالای ۱۹ در تمامی دروس و نمره بالای ۱۸ در درس علوم شده است.
بسامی سپس با بیان اینکه اعلام رتبه بندی آمار قبولی کنکوریها از سوی سازمان سنجش نشان دهنده عملکرد خوب یا بد استانها در دستگاه تعلیم و تربیت نیست، گفت: همه خروجی آموزش و پرورش که قبولی در کنکور سراسری نیست، چون حدود ۲۵ درصد داوطلبان کنکور در اختیار آموزش و پرورش هستند و مابقی پشت کنکوریها و دانشآموزان سالهای قبل هستند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: بعضی اعتقاد دارند خروجی کار آموزش و پرورش در کنکور خلاصه میشود، در حالیکه کنکور نتیجه یک بخش از کارهای آموزش و پرورش است .
انتهای پیام/د