سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح پیمایش بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در بوشهر آغاز شد

طرح پیمایش ملی بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر با عنوان Steps در استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، طرح پیمایش ملی بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر با نام Steps همزمان با دیگر نقاط کشور از امروز در استان بوشهر آغاز شد و تا ۲۳ اسفند ادامه دارد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر گفت: در این مدت هزار و ۲۰۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال که در خوشه‌های آماری هستند پایش می‌شوند.

محمدمهدی خواجه‌ییان افزود: چندین دهه است که بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری قلبی و عروقی و عوامل زمینه‌ای آن مانند چربی خون، فشار خون، قند خون و همچنین انواع سرطان‌ها مشکل عمده سلامتی مردم در سراسر دنیا هستند و برای این‌که مدیران بخش بهداشت بتوانند برای پیشگیری از آن‌ها بهتر تصمیم بگیرند، نیاز به پژوهش و پایش است که طرح Steps هم با همین هدف اجرا می‌شود.

او ادامه داد: این طرح نخستین بار در سال ۱۳۸۳ اجرا شد و هر سه سال یک بار اجرا می‌شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر با اشاره به این‌که طرح Steps برای هشتمین دوره برگزار می‌شود، بیان کرد: این طرح در سه مرحله انجام می‌شود؛ گام اول پرسشگری است که همکاران ما با کارت شناساییِ مشخص به درِ خانه‌های افراد مراجعه و پرسشنامه‌هایی را تکمیل می‌کنند.

خواجه‌ییان افزود: در گام دوم تن‌سنجی انجام می‌گیرد که شامل اندازه‌گیری قد، وزن، دور شکم و فشار خون است و گام سوم نیز انجام آزمایش خون برای شناسایی بیماری است.

او با درخواست از جامعه آماری مشخص‌شده برای مشارکت دقیق در این طرح، تأکید کرد: اطلاعات این طرح محرمانه و کدگذای شده است و اطلاعات سلامت افراد در این طرح تنها به شماره همراه آن‌ها پیامک می‌شود.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.