کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت:منشاء اصلی بروز سرطان مشخص نیست اما می‌توان با رعایت برخی موارد از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرزانه گشمردی کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: سرطان نوعی بیماری است که هر فرد با هر نژادی و در هر موقعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ملیتی را می‌تواند گرفتار کند.

او افزود: بیماری سرطان هنگامی به وجود می‌آید که تعدادی از سلول‌های بدن شروع به رشد غیرطبیعی کردند و این سلول‌ها از کنترل فرماندهی بدن خارج می‌شوند.

گشمردی عنوان کرد: باوجود ناشناخته بودن منشأ اصلی بروز سرطان، عوامل غیر قابل‌تغییر مانند ژنتیک و سن و عوامل قابل‌تغییر همچون رژیم غذایی، دخانیات، قـرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید، مواد شیمیایی موجود در محیط کار و سابقهٔ فامیلی از عمده‌ترین علت‌های بروز این بیماری است.

این کارشناس بهداشتی بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به سرطان هفت کلید طلایی وجود دارد.

کلید اول: انتخاب رژیم غذایی مناسب

گشمردی گفت: باید بدانیم یک‌سوم سرطان‌هایی که منجر به مرگ می‌شود با آنچه می‌خوریم در ارتباط است و در جوامع شهری پیشرفته مصرف بیش‌ازحد مواد غذایی و در جامعه کم برخوردار کمبود مواد تغذیه‌ای موجب بروز سرطان می‌شود پس انتخاب رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از سرطان اهمیت دارد.

او افزود: اگر بیش‌ازحد چربی مصرف کنید به دلیل ترشح زیاد صفرا در روده برای هضم چربی‌ها، بخشی از آن تبدیل به نوعی اسید می‌شود که در ایجاد سرطان رودهٔ بزرگ نقش مهمی دارد.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان کرد: مصرف غذا‌های دریایی را فراموش نکنید، زیرا حاوی چربی امگا ۳ هستند و از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.

گشمردی ادامه داد: مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد فیبردار، توت خشک، انجیر خشک و کشـمش موجب کاهش بروز سرطان می‌شود از طرفی دیگر باید از مصرف مواد غذایی آماده مثل ساندویچ، چیپس و غذا‌های کنسرو شده که از روغن‌های جامد و چند بار مصرف در آن‌ها استفاده‌شده است خودداری کرد، زیرا مصرف زیاد چربی موجب تجمع بافت چربی در بدن شده که خود عامل مهمی در بروز سرطان است.

کلید دوم: ترک مصرف دخانیات

او مصرف دخانیات را مسیر ابتلا به سرطان دانست و افزود: خودداری از مصرف دخانیات ازجمله سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه‌ها، لوزالمعده، گردن، رحم و خون را کاهش می‌دهد.

کلید سوم: پرهیز از قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، قـرار گرفتن در معرض نور خورشید را شایع‌ترین علت سرطان پوست خواند و بیان کرد: برای جلوگیـری از عـوارض نامطلوب تابش نور خـورشید، استفاده از محافظ پوست و ضد آفتاب منـاسب توصیه می‌شود.

کلید چهارم: مصرف نکردن الکل

گشمردی گفت: مصرف مشروبات الکلی، خطر ابتلا به سرطان دهان، حلق، مری و حنجره را افزایش می‌دهد و باید در نظر داشت که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که همراه با مصرف مشروبات الکی، سیگار هم می‌کشند بیشتر است.

کلید پنجم: دور ماندن از پرتو‌ها و مواد شیمیایی در محیط کار

او افزود: پرتو‌ها و مواد شیمیایی در کارگاه‌ها و محیط کار خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و خون را افزایش می‌دهند و محافظت کاربران و کارگران در محیط‌های کار در برابر این مواد ضرورت دارد.

کلید ششم: آیا سرطان بیماری ارثی است؟

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تاکید کرد: سرطان به طور حتم ارثی نیست، ولی ممکن است بعضی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پستان، رودهٔ بزرگ و یا نوعی از سرطان پوست در بعضی از خانواده‌ها بیشتر مشاهده شود.

گشمردی ادامه داد: در این موارد، بعضی از عوامل خطرساز مانند استعمال دخانیات، رژیم غذایی پرچرب، مشکلات هورمونی و قرار گرفتن در معرض عوامل مستعد کننده در محیط کار، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. در خانواده‌هایی که در آن‌ها، این نوع سرطان‌ها مشاهده‌شده است اطرافیان آن‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

کلید هفتم: آشنایی با علائم هشداردهنده

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان کرد: هر نوع تغییر در دفع ادرار و مدفوع، زخمی که بهبود پیدا نکند، ترشح و خون‌ریزی غیرعادی، وجود سفتی یا توده در هر جای بدن و تومورها، سوءهاضمه و یا اشکال در بلعیدن، بروز تغییرات واضح در زگیل و خال، سرفهٔ مزاحم، گرفتگی و خشونت صدا از علائم هشداردهنده بیماری سرطان است که لزوم توجه و آشنایی با این هشدار‌ها ضروری است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.