او افزود: در استان تهران ۳ هزار میلیارد تومان برای صنعت بتن آماده سرمایهگذاری شده و حدود ۱۰ هزار پرسنل در این بخش فعالیت میکنند. اگر این صنعت متوقف شود، شاهد فاجعه بسیار زیادی در حوزه اشتغال خواهیم بود.
بیشتر بخوانید: بتنریزی روزانه ۳۰ تا ۳۵ هزار مترمکعب در شهر تهران/ تایم طلایی فاسد نشدن بتن تنها ۶۰ دقیقه است
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده افزود: طبق تصمیمی که در شورای ترافیک برای این خودروها گرفته شده، از ۶ صبح تا ۱۱ شب ممنوعیت تردد برای این کامیونها وجود دارد، این در حالی است که بسیاری از آنها بیش از ۶ تن ظرفیت دارند و برخورد با این کامیونها باید مانند برخورد با مواد فاسد شدنی و یا مواد سوختی باشد که متأسفانه به این موضوع هیچ توجهی نمیشود.
کریمی تأکید کرد: در صورتی که تایم طلایی استفاده از این مواد بگذرد، به هیچ عنوان نمیتوانیم مانع فاسد شدن آن شویم، بنابراین باید هر چه سریعتر دستگاههای لازم برای این موضوع چارهاندیشی کنند.
او با اشاره به اینکه برای پیگیری این موضوع، مصوبهای از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم و این مصوبه را در شورای فنی استان تهران ارائه دادیم، گفت: طبق مصوبه شورای فنی استان تهران، این کامیونها میتوانند مانند مواد فاسد شدنی در شهر تهران تردد کنند، اما از سال گذشته این ابلاغیه وارد شورای ترافیک شهر تهران شده که متأسفانه به هیچ عنوان برای این موضوع اقدامی صورت نمیگیرد.
دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان بتن آماده افزود: هم اکنون این موضوع دست پلیس راهور افتاده است و تا ماه گذشته برای تردد این کامیونها حدود ۴۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته میشد، اما از یکی دو ماه گذشته پلیس دستور توقف این کامیونها را صادر کرده که خود باعث زیانهای چند میلیاردی به تولیدکنندگان این بخش شده است.
کریمی افزود: اگر ممنوعیت تردد برای بتنهای آماده وجود دارد، باید ممنوعیتهایی هم در حوزه حمل گندم و یا مواد سوختی وجود داشته باشد، چرا که این مواد با جان مردم چندان سروکار ندارد.
او اظهار کرد: کرایهای که برای حمل این مواد در نظر گرفته شده، ۸۰ هزار تومان است در حالی که جریمهای که برای این کامیونها در نظر گرفته شده بود، حدود ۴۰۰ هزار تومان است و در طول روز این کامیونها با مشکلات پلیس راهور مواجه هستند و در تایم شب هم با مشکلات کلانتری روبهرو هستند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده با اشاره به اینکه برای رسیدگی به این موضوع، از شهرداری تهران شکایت کردهایم و از پلیس راهور هم به خاطر متوقف کردن کامیونها و فاسد شدن مواد طرح شکایت شده است، گفت: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای توقف این کامیونها به ما خسارت وارد میشود، این در حالی است که در دنیا بعد از آب پرمصرفترین ماده بتن است.
کریمی افزود: در طی سه سال گذشته به طور متوسط هر سال ۵۵ میلیون تن سیمان تولید میشود که ۶ میلیون تن از آن صادر و ۲۰ میلیون تن استفاده میشود و حدود ۴ میلیون تن از آن صرف پروژههای عمرانی میشود، بنابراین زیانهایی که بابت این موضوع به تولیدکنندگان بتن قطعات آماده تحمیل میشود بسیار سنگین است.
او با اشاره به اینکه تمامی کامیونهای حمل بتن آماده زیر ۱۰ تا ۱۲ سال سن دارند، افزود: تمامی این کامیونها معاینه فنی را دریافت کردهاند و هیچ مشکلی از لحاظ آلودگی و یا تردد در طول شبانهروز ندارند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده گفت: میزان استفاده از بتن در ساخت و سازها بسیار افزایش یافته است به طوری که ۹۵ درصد از ساخت و سازها در کشور بتنی و تنها ۵ درصد تیرآهن و یا فولاد است، بنابراین باید رسیدگی به این موضوع در تمامی بخشها جدی شود.
کریمی با اشاره به اینکه استفاده از بتن در ساخت و سازها در صورتی که از مواد فاسد استفاده شود بسیار دشوار و مشکلساز خواهد شد، گفت: باید تمامی دستگاهها این موضوع را جدی بگیرند چرا که اگر کوچکترین مواد بتنی فاسد در ساخت و سازها استفاده شود، شاهد تلفات جانی بسیاری زیادی در بسیاری از مواقع حساس خواهیم شد.
او گفت: باید شهرداری و شورای ترافیک هر چه سریعتر این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و میزان ساعات تردد تراک میکسرها را در طول شبانهروز افزایش دهند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده در پایان گفت: به هیچ عنوان نمیتوانیم مانع فاسد شدن بتنها بیش از یک ساعت شویم چرا که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم استفاده از بتن زمان خاصی دارد که در صورت عبور از این زمان، این ماده فاسد میشود.
انتهای پیام/