حکمت نیا با بیان اینکه سی سال پیش کل داراییهای جهان ۲۰ درصد معنوی و ۸۰ درصد فیزیکی بود، اما اکنون این معادله عکس شده افزود: باید خصوصیت محل را به کالاهای تولیدی اضافه کنیم وعلائم ثبت و حفاظت شود تا دیگر اسپانیا نتواند زعفران ما را به اسم خودش تولید کند.
او اضافه کرد: در دنیای رقابتها جایی که چند کالای یکسان تولید شود رقابت به وجود میآید و رقابت در عین حال هم خوب و هم بد هست..
معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری بیان کرد: شهرت به خاطر ساخت کالا نیست بلکه در سرزمین کالاست و مثل انار ساوه، آویشن شیراز، قالی کاشان شهرت به خاطر منطقه است.
او ادامه داد: علامت تشخیص دهنده است و به تنهایی ارزش ندارد و وقتی قالی کاشان در هند تولید میشود باید برای قالی کاشان در کاشان خصوصیت قائل شویم و هدف این است که مردم در بهتر شدن رقابت کنند.
علیرضا ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم پس از ذکر صلوات به روان پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و جانباختگان حادثه سقوط هواپیما گفت: متاسفانه تمرکز در استان مرکزی سمت صنعت رفته و بخشی از هنر و فرهنگ این استان به فراموشی سپرده شده است.
ایزدی اضافه کرد: برای اینکه شاهد به یغما رفتن هویت مان در حوزه مفاخر، صنایع دستی و... نباشیم و به فرموده حضرت آیتالله خامنهای ایجاد تمدن نوین اسلامی را تحقق ببخشیم یکی از موارد مورد لزوم ساختن شناسنامه برای محصولاتمان است.
او افزود: شهرهای کوچک استان مرکزی بزرگانی را تربیت کردند که ما هویت ایرانی امروزمان را مدیون و مرهون این بزرگان هستیم و ما امروز باید دنبال راهی برای برند سازی و ساختن شناسنامهای برای شناساندن هویت استان مرکزی باشیم.
همایش حقوق مالکیت فکری با محوریت مبانی نشانههای جغرافیایی و علائم تجاری برای اولین بار در اراک و در فرهنگسرای آینه با حضور معاون وزیر دادگستری برگزار شد.
انتهای پیام / م