سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چشمان آمریکا در عین الاسد کور شد

نشریه صهیونیستی تایمز او اسرائیل در گزارشی از قطع ارتباط نظامیان آمریکایی با پهپاد‌های نظارتی در آسمان عراق پس از حمله انتقام‌جویانه ایران به پایگاه عین الاسد خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی تایمز اسرائیل در مطلبی نوشت: لحظاتی پس از شروع حمله انتقام جویانه موشک‌های ایرانی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، سربازان آمریکایی در وسط بیابان ارتباط خود را با پهپاد‌ها که همان چشمان قدرتمند و گران‌قیمت ارتش آمریکا در آسمان هستند، از دست دادند.

در این مطلب آمده است: حین حمله موشکی ایران در ساعت ۱:۳۵ بامداد (به وقت محلی) ۸ ژانویه، ارتش آمریکا به منظور نظارت بر پایگاه‌هایی که نیرو‌های ائتلاف مستقر شده بودند، هفت دستگاه هواپیمای بدون سرنشین [پهپاد] را در آسمان عراق به پرواز درآورد.

یکی از این پهپاد‌های نظارتی گری ایگل MQ-۱C Grey Eagles بود که قادر است تا ۲۷ ساعت پرواز کند و از مناطق مختلف اطلاعات به دست آورد. این مدل همچنین مجهز به ۴ موشک «هِل فایر» نیز است.

کاستین هِرویگ، گروهبان ۲۶ ساله نیروی هوایی آمریکا در این خصوص گفت: ما فکر می‌کردیم حمله ایران زمینی باشد بنابراین هواپیما‌ها و پهپاد‌ها را نگه داشتیم.

زمانی که نخستین موشک ایرانی در انتقام از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس ایران به پایگاه عین الاسد اصابت کرد، هرویگ پهپاد گری ایگل را به پرواز درآورده بود.

بیشتر ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی باقی مانده در پی هشدار‌های پیشرفته به پناهگاه‌ها رفته و به مدت دو ساعت در آنجا پناه گرفتند. اما ۱۴ خلبان در کانتینر‌های تیره باقی مانده بودند تا از راه دور پهپاد‌ها را هدایت کنند و به جمع آوری اطلاعات و شناسایی محل پرتاب موشک‌های ایرانی را بپردازند.

هرویگ در توصیف این شرایط گفت: غبار ناشی از انفجار موشک‌ها به داخل پناهگاه‌ها آمده بود، ولی خلبانان هدایت کننده همچنان به کار خود ادامه می‌دادند.

وی افزود: با تداوم شلیک موشک‌های ایرانی کم کم سرنوشت را پذیرفتیم. ما فکر می‌کردیم کارمان تمام است. اما بحران واقعی هنوز در راه بود.
موشک باران حدود سه ساعت ادامه داشت و به خوابگاه‌های سربازان برخورد می‌کرد و کانتینر خلبانان را می‌لرزاند.

وسلی کیلپاتریک، گروهبان یکم ارتش آمریکا گفت: یک دقیقه از آخرین انفجار موشک نگذشته بود که سر از پناهگاه بیرون آوردم و متوجه شدم آتش سراسر خطوط فیبری را سوزانده است. این خطوط، مرکز کنترل را به آنتن و سپس به ماهواره‌ها وصل می‌کند و از این طریق سیگنال‌ها به گری ایگل [پهپادها] مخابره می‌شوند تا روند شناسایی طبق درخواست هدایت کننده، تکمیل شود.

کیلپاتریک گفت: با سوختن خطوط فیبر، هیچ کنترلی وجود نداشت.

به این ترتیب خلبانان دیگر نتوانستند پهپاد‌ها را بیابند و چشمان ارتش آمریکا در آسمان کور شدند. در این شرایط امکان بررسی پهپاد‌های سرنگون شده وجود نداشت.

هرویگ گفت: این یک اتفاق ناخوشایند بود. زیرا پهپاد‌ها خیلی گران هستند و اطلاعات زیادی روی آن‌ها وجود دارد که ما نمی‌خواهیم دشمن به آن دسترسی پیدا کند.

با فروکش کردن حملات موشکی ایران، خلبانان آمریکایی این فرصت را یافتند که از پناهگاه خود خارج شده و بار دیگر سیگنال‌ها را فعال کنند. در سپیده دم همان روز [۸ ژانویه] کابل‌های فیبری ذوب شده بازسازی شدند و اتصال به پهپاد‌ها فراهم شد. نخستین فرمان پس از حمله موشکی ایران به نیرو‌های آمریکایی فرود آوردن پهپاد‌ها بود.

بر اساس بودجه سال ۲۰۱۹ آمریکا هر پهپاد «گری ایگل» حدود ۷ میلیون دلار قیمت دارد که ائتلاف به اصطلاح ضد تروریستی آمریکا از سال ۲۰۱۷ از این پهپاد‌ها برای نبرد با گروه تروریستی داعش کمک گرفته است.

ائتلاف آمریکایی موظف است پیش از به پرواز درآوردن این پهپادها، اجازه دولت عراق را دریافت کند، اما این مجوز‌ها چند روز قبل از حملات ایران منقضی شده بود.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکایی به خبرنگاران گفته بود که ارتش آمریکا حتی پس از حمله‌های موشکی ماه‌های اخیر، هواپیما‌های بدون سرنشین را باید در هر صورتی در آسمان نگه می‌داشت.

از کار افتادن پهپاد‌های شناسایی آمریکا، بخش دیگری از عملیات موفق موشکی ایران علیه آمریکا در عین الاسد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ب
۲۰:۰۸ ۲۶ دی ۱۳۹۸
من از خیلی سیاستهای این دولت دل خوشی ندارم و از اینکه به مردم اینقدر فشار وارد میشه تاراضی هستم اما جوابی که به آمریکاییها دادن حرف نداشت دم سردار حاجی زاده گرم شاخ این حیون شکست
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۸
وقتی داخل پناهگاه بودن سربازی کشته نشده.
این کار را باید عراقی ها به دفاع از هموطنشان انجام میدادن ولی از ترس امریکا انجام ندادن
باید زمانی میزدن که روز باشد و سربازها بیرون از پناهگاه باشن
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۵ دی ۱۳۹۸
نخیر بابا جان،قبلا سردار حاجی زاده دلیل قطع شدن ارتباط پهپاد ها با اپراتور هاشون رو گفته بود.