سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فصل دوم خانه "خلج قصاب" دزفول به پایان رسید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از پایان فصل دوم مرمت خانه تاریخی "خلج‎قصاب" خبر داد.

حجت‎اله آریایی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه خانه "خلج‎ قصاب" در گذر مجدیان حد فاصل محله‎های تاریخی قلعه و بازار قرار گرفته است گفت: باتوجه به خالی از سکنه شدن این بنا طی سال‎های گذشته و رسیدگی نکردن به آن از سوی وارثان، آسیب‎های جدی بر ساختار این اثر وارد آمده است.

او اظهار داشت: در این زمینه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی ـ فرهنگی و نیز حمایت از دارندگان آثار و ابنیه ارزشمند ملی، نسبت به تأمین اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال به منظور مرمت بنا اقدام کرد.

آریایی نیا تصریح کرد: در فصل دوم از عملیات اجرایی مرمت بنا، نسبت به پاکسازی آوار‌های انباشته در فضا‌های داخلی، مرمت دیوار‌های باربر شبستان شرقی، بازسازی بخش فروریخته طاق شبستان، پوکه‎ریزی، عایقکاری و تسطیح روی طاق اقدام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول ادامه داد: در این فصل، دیوار جنوبی راهروی منتهی به شبستان‎ها نیز که دیوار اصلی ایوان و اتاق طبقه همکف با تزئینات آجرکاری بی‎بدیل روی آن واقع شده نیز با مصالح آجری مقاوم‎سازی و مرمت شد.

این مقام مسئول با اشاره به فصل نخست مرمت بنا اذعان داشت: این فصل از مرمت در سال ۱۳۹۴ با تخصیص اعتبار ۲۵۰ میلیون ریال انجام شد که شامل؛ برچیدن بخش مضطرب و در حال ریزش دیوار مشرف به گذر، دوخت‎ودوز تَرک‎ها و مرمت آن با مصالح آجری، جابجایی شبکه انتقال برق از روی دیوار، خارج نمودن آوار‌ها از شبستان غربی، مرمت دیوار‌ها و بازسازی مجدد سقف آن بوده است.

حجت اله آریایی نیا با بیان این‎که باتوجه به فروریزش سقف ایوان و اتاق طبقه اول، پیگیری به منظور اختصاص اعتبارات تکمیلی در حال انجام است بیان داشت: از همه سرمایه‎گذاران دعوت می‎کنیم تا به منظور مرمت و احیای ابنیه تاریخی مشارکت فعال داشته باشند.

خانه "خلج قصاب" با شماره ۷۵۸۹ در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.