سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حرارت نان موجب کپک زدگی زودرس می‌شود

از انباشته شدن نان داغ پیش از سرد شدن که موجب بیات شدن زودرس، تسریع در کپک زدگی و بیماری گوارشی است جلوگیری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغدیه و علوم غذایی شیراز گفت: نان به عنوان جز اساسی سبد غـذایی، برای برآورده کردن نیاز‌های غذایی و تأمین مواد مغذی، اهمیت فراوانی دارد.

الهام باباعلی با بیان این که نان گندم از رایج‌ترین انواع نان‌های مصرفی اسـت و بخـشی از غذای بیشتر کشور‌های جهان را تشکیل می‌دهد افزود: انواع نان در دو دسته نان مسطح و نان قالبی یـا حجیم تقسیم می‌شود.

او گفت: به دلیل مختلفی نظیر خمیر بودن کناره ها، بیات شدن، خشک شدن و کپک زدگی، بخشی از نان از چرخه مصرف خارج می‌شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغدیه و علوم غذایی شیراز بیاتی ناشی از اثر تغییرات فیزیکی و شیمیایی در پوسته و مغز نان را از مهمتـرین عوامـل کـاهش زمان ماندگاری نان برشمرد.

او با بیان این که نان تازه دارای پوسته خشک، ترد و شکننده است و با گذشت زمان، به دلیل انتقـال رطوبـت از بافـت داخلـی، چرم مانند می‌شود افزود: بیات شدن، باعث ایجـاد بافت سفت و خرد شونده و از دست رفتن طعم تازگی در نـان می‌شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغدیه و علوم غذایی شیراز گفت: سرعت بیات شدن نان در یخچال بیشتر از دمای محیط و کمترین سرعت بیات شدن در فریزر است.

باباعلی گفت: نان در رطوبت بین ۵ تا ۲۵ درصد، بیشتر در معرض فساد کپکی قرار می‌گیرد.

او با بیان این که قدرت نفوذ کپک‌ها در نان، بسیار خطرناک است افزود: زمانی که نان‌ها لایه لایه روی هم قرار گرفته اند و یکی از لایه‌ها کپک بزند، به دیگر قسمت‌ها هم نفوذ می‌کند و باید همه نان‌ها دور ریخته شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغدیه و علوم غذایی شیراز گفت: پیش از سرد شدن کامل نان‌ها نباید آن‌ها را دسته کنیم و باید از انباشته شدن نان داغ پیش از سرد شدن که موجب تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس، تسریع در کپک زدگی و بیماری گوارشی است جلوگیری شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.