سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سوادآموزی استان لرستان خبر داد؛

بیش از ۹۲ درصد از جمعیت لرستان باسواد هستند

معاون سوادآموزی لرستان گفت: بیش از ۹۲ درصد از جمعیت استان باسواد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، هاشم دالوند در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که رسانه‌ها چشم بینا و گوش شنوای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، اظهار کرد: عملکرد رسانه‌ها موجب شده تا مشکلات و کارکرد‌های مسئولان به شکل شفاف در دید عموم قرار بگیرد.

وی به وجود ۸ میلیون بی‌سواد در کشور اشاره کرد و با بیان این‌که دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جامعه بیسواد ما در رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند، اضافه کرد: طبق سرشماری سال ۹۵ بیش از ۸۶ هزار نفر در استان لرستان بی‌سواد هستند.

دالوند با یادآوری این مطلب که طی سه سال گذشته ۲۹ هزار نفر از ۸۶ هزار آمار جامعه بی‌سواد لرستان تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان قرار گرفتند به طوری که ۱۱ هزار از این آمار در آزمون قبول شدند، اضافه کرد: طبق اعلام سهمیه استانی، امسال ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر باید تحت پوشش نهضت سواد آموزی استان قرار می‌گیرند به طوریکه تاکنون ۷۰ درصد حجم ابلاغی از طرف وزارت‌خانه تحت پوشش نهضت سوادآموزی رفته است.

معاون سوادآموزی لرستان به برگزاری اولین یادواره شهدای نهضت سوادآموزی استان لرستان اشاره کرد و افزود: در برنامه‌های نهضت سوادآموزی تنها ملاک فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه آموزش‌های lCDL، برای ۱۷۰ نفر سوادآموز برگزار شد.

وی به فعالیت که مراکز سبک یادگیری نهضت سوادآموزی لرستان اشاره و با یادآوری این مطلب به ۲۲ مرکز یادگیری فعال در سطح استان فعالیت دارند، بیان کرد: نهضت سوادآموزی استان فعالیت‌های پرورشی و تربیتی را برای سوادآموزان انجام می‌دهد به‌طوری‌که طرح نماز کلید بهشت آموزش ۲۸۰۰ نفر برای مربیان سوادآموزی برگزار شد این در حالی‌است که این افراد زیر نظر مدرسین برجسته حوزوی آموزش دیدند کمااینکه طرح توانمند سازی نیرو‌های آموزش دهنده نیز در مشهد برگزار شد که دوره تکمیلی آن نیز تا پایان سال برگزار خواهد شد.

دالوند به تفاهم‌نامه معاونت سوادآموزی لرستان با سایر دستگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: نهضت سوادآموزی استان لرستان برای ریشه کنی بی‌سوادی در جامعه با کمیته امداد، بهزیستی، جهاد کشاورزی و ثبت احوال مشارکت و تفاهم نامه داشته است این در حالی است که برای شناسایی افراد بی‌سواد شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی به‌طور منظم در استانداری استان برگزار می‌شود.

معاون سوادآموزی استان لرستان با بیان این‌که برنامه‌های معاونت نهضت سوادآموزی برای سوادآموزان در سه دوره سواد، انتقال و تحکیم برگزار می‌شود، افزود: اختصاص بودجه برای ریشه‌کنی سوادآموزی بیسوادی در استان تابع آمار سوادآموزان است و ما هیچ گونه محدودیتی برای جذب سرانه سوادآموزی آن نداریم.

وی نرخ باسوادی در لرستان را بیش‌از ۹۲ درصد اعلام کرد و با اشاره به اجرای طرح شتاب بخشی مبارزه با بیسوادی در استان، اضافه کرد: برای اجرای این طرح در بودجه ویژه اختصاص یافته است.

دالوند با اشاره به وجود ۵ هزار مربی سواد آموزی در لرستان خاطرنشان کرد: استان به لحاظ داشتن مربیان سوادآموزی بعد از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است این در حالی است که ۳ هزار و ۴۰۰ پرونده آموزش دهنده سواد بررسی سه هزار پرونده مورد تایید قرار گرفت.

معاون سوادآموزی لرستان با بیان این‌که با توجه به آمار بالای نیرو‌های آموزش دهنده نهضت در استان و در مقابل کمبود نیرو‌های آموزش دهنده در تهران ۱۴۰۰ نیروی آموزش دهنده نهضت در استان در تهران به کارگیری شده اند، ادامه داد بالاترین نرخ باسوادی در شهرستان خرم‌آباد و پایین‌ترین نرخ باسوادی در شهرستان دوره چگنی است.

انتهای پیام/د

برچسب ها: سوادآموزی ، جمعیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.