سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوشکی در جمع خبرنگاران:

کسانی که مخالف شفافیت آرا هستند، معنی واقعی پارلمان را نفهمیده‌اند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: شهروندان باید بدانند که وکلایشان در مجلس چه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز محمد صادق کوشکی فعال و تحلیلگر سیاسی و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای، در فرمانداری تهران حضور یافت.

او درباره قرارگیری در لیست انتخاباتی گفت: من از حوزه تهران ثبت نام می‌کنم، ولی هنوز با کسی برای قرارگیری در لیست صحبت نکرده‌ام؛ اگر دوستان تمایل داشته باشند، نام مرا در لیست خود قرار می‌دهند و اگر نه، اصراری برای قرارگیری در لیست ندارم.

کوشکی درباره اینکه اگر در لیست نباشد، مستقل به کار ادامه می‌دهد یا خیر، توضیح داد: دوستان اعلام کرده‌اند که در حال غربالگری نام‌ها بوده و از همین رو به تعدادی از افراد گفته‌اند که نام‌نویسی کنید تا از میان اسامی، لیست جمع‌بندی شود. اگر از لیست‌های اصلی ما را پسندیدند ما هم در خدمت هستیم و اگر نه، اصراری به ماندن ندارم.

تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به عملکرد مجلس دهم، اظهار کرد: مجلس فعلی را شاید بتوان گفت که ضعیف‌ترین مجالس تاریخ جمهوری اسلامی و به مراتب بدتر از مجلس ششم است. مجلس ششم می‌دانست که چه می‌خواهد انجام دهد و در آن قدرتمند ظاهر می‌شد، ولی مجلس کنونی بسیار ضعیف است.

او اضافه کرد: درست است که مجلس ششم مسیر باطلی را می‌رفت، ولی در آن قوی بود و این در حالی است که مجلس دهم در هدف غلط خود ضعیف است؛ مجلسی که چهره شاخص آن پروانه سلحشوری می‌شود، همین کافی است که چه قضاوتی درباره آن بکنیم.

تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی در زمینه مشارکت مردم در انتخابات آینده به دلیل انباشت نارضایتی‌ها از اقدامات دولت و مسایل اقتصادی، توضیح داد: بخشی از جامعه ما تکلیف محور کار می‌کند و به فرمایش حضرت امام (ره) شرکت در انتخابات را واجب می‌داند و حتی اگر از دولت به شدت ناراضی باشند، در انتخابات شرکت خواهند کرد. بخش دیگری که تکلیف محور نیست، تابعی از جو جامعه و فضای انتخابات است.

کوشکی اضافه کرد: پایگاه مردمی اصلاح طلبان تکلیفی عمل نمی‌کند و شرکت در آن را حق خود می‌داند که گاهی تمایل پیدا می‌کنند که از این حق استفاده کرده و یا صرف نظر کنند. اگر ریزش آرایی نیز باشد، از سبد رای اصلاح طلبان خواهد بود.

او درباره شفاف بودن آرای نمایندگان نیز اظهار کرد: این امری بدیهی است که آرای نمایندگان باید شفاف باشد. کسانی که مخالف شفافیت هستند، معنی واقعی پارلمان را نفهمیده‌اند و شهروندان باید بدانند که وکلایشان در مجلس چه می‌کنند. نماینده برای موکل خود کار می‌کند و این عجیب است که یک نماینده مجلس بخواهد رای خود را از مردم پنهان کند. نمایندگان از سوی مردم استخدام می‌شوند و باید به آن‌ها گزارش دهند.

او درباره ویژگی‌های مجلس آینده، توضیح داد: واقعیت این است که کار مجلس آینده سخت‌تر است. مجلس آینده در مقطعی قرار دارد که سرنوشت جامعه ما را در بازگشت به صعود یا ادامه سقوط مشخص می‌کند. دولت آقای روحانی شرایطی را ایجاد کرده که در تمامی عرصه‌ها ترمز پیشرفت را کشیده و حتی در برخی از بخش‌ها، با فشار دولت به ورطه سقوط افتاده‌ایم.

فعال سیاسی در پایان اظهار کرد: مجلس آینده می‌تواند در فرصت باقی مانده از دولت روحانی، می‌ترمز را بکشد تا این دولت بیش از این به مردم و جامعه لطمه نزده و تنش بیشتری ایجاد نکند و زمینه را برای استقرار دولتی که بتواند این عقب ماندگی‌های تدبیر و امید را جبران کند، فراهم کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
مر دم حق دارند بدانند چون نمایندگان با رای انها انتخاب میشو ند
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
چی بگم