سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش‌بینی تولید ۷۲ هزار تن چغندرقند در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تا کنون سطحی برابر ۶۷۱ هکتار برداشت و از آن ۳۶ هزار تن چغندر با عیار ۱۷/۵ که رقم بالایی است تولید شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، فرید سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: سالانه سطحی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی استان کردستان به کشت چغندر قند اختصاص می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود ۷۲ هزار تن چغندرقند در استان کردستان تولید شود که قریب به ۹۵ درصد آن در شهرستان سقز و بصورت بهاره کشت می‌شود.

او افزود: بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند در سال زراعی ۹۷-۹۸ مربوط به شهرستان سقز با ۹۸۸ هکتار است که میانگین عملکرد آن در این شهرستان ۷۰ تن در هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۷۲ هزار تن چغندرقند در استان کردستان تولید شود که تا کنون سطحی برابر ۶۷۱ هکتار برداشت و از آن ۳۶ هزار تن چغندر با عیار ۱۷/۵ که رقم بالایی است تولید شده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۰ بهره‌بردار از این محصول استراتژیک در استان مشغول فعالیت هستند.

سپری گفت: به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آب آبیاری در استان کردستان برای اولین بار در سطحی معادل ۴۵ هکتار چغندرقند بصورت نشایی گشت شد.

او تاکید کرد: در راستای کشت نشایی چغندرقند ۵ میلیون نشا ریشه لخت چغندرقند در هشت خزانه شهرستان‌های سقز و قروه در داخل استان تهیه و در اختیار ۲۰ کشاورز بهره‌بردار قرار گرفت که از این سطح معادل ۳ هزار و ۱۵۰ تن با میانگین ۷۰ تن در هکتار چغندر تولید گردید.

او افزود: چغندر قند یکی از محصولات زراعی است که با طول دوره رشدی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز از زمان کاشت بذر تا برداشت محصول، به میزان قابل توجهی آب برای آبیاری نیاز دارد از طرفی همزمانی نیاز به آبیاری در اوایل دوره رشد چغندر قند با اواخر دوره رشد بعضی از غلات همانند گندم و جو در بسیاری از مناطق چغندر کاری کشور اجتناب ناپذیر است لذا نها راهکار برای رفع این معضل کشت نشایی چغندرقند است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: روش کشت نشایی چغندرقند به دلیل اینکه بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری می‌شود و نیاز به آبیاری در این مدت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، مشکل همزمانی نیاز به آبیاری مزارع غلات و چغندر قند در اول فصل تا حدود زیادی حل و در مصرف آب به طور قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

او گفت: چغندرقند از کشت‌های دارای نیاز آبی نسبتا بالاست، به همین سبب لزوم انجام کار‌های اصولی در راستای بهینه سازی مصرف آب در این بخش احساس شده و در این راستا اقدام به اجرای آبیاری تیپ، استفاده از کشت نشایی، تغییر آرایش کشت از سیستم ۵۰*۵۰ به ۲۵*۵۰، تغذیه متعادل، تخصیص یارانه ۵۰ درصد جهت خرید دستگاه‌های خزانه‌دار پنوماتیک، نشاکار چغندرقند و کارنده‌های دقیق کار در جهت توسعه کشت چغندرقند در استان کردیم.

انتهای پیام/ج

 ۵ میلیون نشا ریشه لخت چغندرقند در اختیار 20کشاورز قرار گرفت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.