رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: امسال بیش از ۳۰۵ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع استان کردستان برداشت شد.

تولید بیش از 305 هزار تن سیب‌زمینی در کردستانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، خالد جعفری در نخستین جشنواره سیب‌زمینی که ظهر دیروز در شهرستان قروه برگزار شد، اظهار داشت: براساس آمار‌های موجود در سامانه جامع پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی استان کردستان امسال ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی آبی استان به کشت بیش از ۱۶ رقم سیب‌زمینی اختصاص یافته است.

او افزود: این میزان حجم زیر کشت قابلیت تولید بیش از ۳۰۵ هزار تن سیب‌زمینی را دارد که از این میزان تولید حدود ۱۱۰ هزار تن بصورت خوراکی در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی به سایر نقاط ایران و یا کشور‌های همجوار صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سیب‌زمینی به عنوان مهمترین محصول اساسی استان جایگاه خاصی در سبد غذایی مردم دارد و از نظر سرمایه‌ای و ایجاد اشتغال نیز نقش بسزایی در اقتصاد منطقه دارد به گونه‌ای که تنها این صتعت در استان سالیانه برای ۲۰ هزار نفر روز اشتغال ایجاد می‌کند.

او تصریح کرد: این محصول امروزه در شهرستان‌های قروه، دهگلان، سقز و کامیاران کشت می‌شود که در این میان شهرستان‌های قروه و دهگلان بیشترین سطح زیر کشت استان را به خود اختصاص داده است.

جعفری یادآور شد: شهرستان قروه به عنوان قطب کشاوری کردستان با سطح زیر کشت ۳ هزار و ۷۵۰ هکتار، بیشترین میزان عملکرد در واحد سطح حدود یکصد تن در هکتار با متوسط عملکرد ۴۰ تن در هکتار است که این مقدار در استان ۳۸.۵ تن در هکتار است و همچنین بیشترین تعداد بهره‌بردار سیب‌زمینی در استان کردستان مربوط به قروه است.

او گفت: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از نظر کیفیت و سلامت در سطح کشور جزو سیب‌زمینی‌های با برند برتر محسوب می‌شود که قابلیت انبارداری و خوراکی بسیار بالایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: مهمترین محور‌های نخستین جشنواره سیب‌زمینی عبارتند از معرفی سیب‌زمینی به عنوان مهمترین محصول اساسی بخش کشاورزی استان کردستان، معرفی آخرین یافته‌های علمی و روش‌های نوین کشت سیب‌ز‌مینی در راستای مدیریت منابع و بهره‌وری بهینه از منابع آب و تولید محصول استاندارد، ترویح رعایت قانون عمومی محصولات کشاورزی، و معرفی پتانسیل و توانمندی‌های شهرستان قروه در کشت سیب‌زمینی است.

انتهای پیام/ج

نخستین جشنواره سیب‌زمینی در شهرستان قروه برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.