سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه از روند اجرای طرح آبرسانی جم ناراضی هستند

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور می‎گوید: همه از کارفرما و پیمانکاران گرفته تا مردم از روند اجرای طرح آبرسانی جم که ۱۲ سال پیش کلید خورده، ناراضی هستند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شاهین پاک‌روح معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست بررسی وضع طرح آبرسانی جم گفت: مدت اجرای طرح آبرسانی جم طولانی شده و ما به عنوان کارفرما، پیمانکاران و مردم همه از روند اجرای این طرح ناراضی هستند.

طرح آبرسانی شهرستان جم ردیف اعتباری ندارد

او افزود: با وجود این که ۱۲ سال از آغاز اجرای طرح آبرسانی شهرستان جم می‌گذرد، ردیف اعتباری استانی و ملی ندارد و ضروری است از سال آینده برای این طرح ردیف اعتباری استانی تعریف شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: اجرای این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده‌ و سال ۹۷ نیز ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تنش آبی به آن ابلاغ شد.

پاک‌‎روح بیان کرد: در سال ۹۸ سازمان مدیریت و برنامه ریزی، به علت نداشتن موافقت‌نامه و ردیف اعتباری اجازه اختصاص اعتبار به این طرح را نداده‌است.

او با قدردانی از همکاری وزارت نفت در اجرای این طرح افزود: در هفته گذشته منابعی برای تامین مالی طرح در نظر گرفتیم تا در یک هفته آینده اعتبار به طرح تزریق شود. از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌شود تا شرایط سخت کنونی پیمانکاران بهبود یابد و طرح طبق برنامه زمانبندی پیش رود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور، گفت: همچنین توافق‌هایی صورت گرفته که شرکت آب و فاضلاب شهری بتواند به طرح‌های آب روستایی هم اعتبار تزریق کند.

تلاش برای راه‌اندازی آب شیرین کن سیراف

پاک روح  ابراز امیدواری کرد: بخشی از ظرفیت آب شیرین کن سیراف تا قبل از تابستان سال آینده، وارد مدار شود.

او، در خصوص تجمیع و انتقال آب چاه‌های جم به مخزن افزود: مهم‌ترین عامل اتلاف آب، تنظیم نشدن فشار آب به علت تزریق مستقیم آب از چاه به شبکه است و این کار می‌تواند به کاهش شکستگی خطوط شبکه و کاهش هدررفت منجر شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: در ۹۵ درصد شهر‌های کشور، پمپاژ مستقیم حذف شده، زیرا باعث افزایش فشار و آسیب به شبکه می‌شود و در صورت قطعی برق، شبکه را با قطعی آب رو به رو می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر هم با اشاره به طرح آبرسانی سیراف به جم گفت: آبرسانی جم در سه بخش آب شیرین کن، خط انتقال و خط برق در دست اجراست.

روح الله طاهریان پور افزود: قرارداد آب شیرین کن با سرمایه‌گذار در سال ۹۶ قطعی شد و قرار بود ظرف مدت ۱۵ ماه به بهره‌برداری برسد که به دلیل تعلل سرمایه‌گذار در اجرای طرح خلع پیمان شد.

او بیان کرد: دوباره در تیر ۹۸ قرارداد سرمایه‌گذاری جدید منعقد شده که امیدواریم تا سال ۹۹ آب شیرین کن تکمیل شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر اجرای ایستگاه‌ها و خط انتقال تا ایستگاه ششم در جم را مطلوب دانست و ادامه داد: از ایستگاه ششم تا شهر جم و روستا‌ها باید ۲۰ کیلومتر خط لوله اجرا شود، که تاکنون هشت کیلومتر از این خط تا شهر جم اجرا شده است.

طاهریان‌پور درباره وضع خط برق طرح هم گفت: پیمانکار خط برق با مشکلات مالی رو به رو بود و به همین علت قرار از ۱۴۶ دکل، ۱۰۵ دکل را با دریافت پیش پرداخت اجرا کند که تاکنون ۵۵ دکل اجرا شده‌است.

او، از زمان ۶ ماهه برای تکمیل خط برق خبر داد و افزود: با توجه به اینکه طرح در سایر بخش‌ها هم تا سال ۹۹ تکمیل نمی‌شود نگرانی خاصی در مورد تکمیل خط برق نداریم و برای اینکه در این زمینه مشکلی نداشته باشیم دیزل ژنراتور‌هایی، پیمانکار سفارش داده تا در صورت لزوم بتوان برق طرح را در هر شرایطی تامین کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر ادامه داد: هر چند در برخی نقاط با معارض مواجه هستیم، اما تلاش شده با معارضان به توافق برسیم، اما هزینه تملک اراضی بالاست و نیاز به همراهی مسئولان شهرستان داریم.

۴۰ تا ۴۵ درصد آب ورودی به جم هدر می‌رود

فرماندار جم نیز گفت: برخی روستا‌های جم اکنون در ۴۸ ساعت فقط ۲ ساعت آب دارند که یکی از دلایل عمده آن فرسودگی شبکه‌های توزیع با هدررفت ۴۰ تا ۴۵ درصدی آب در شهرستان است.

محمد حسینی افزود: با وجود اینکه نیاز آب شهر جم روزانه چهار هزار مترمکعب است، اما بیش از هشت هزار مترمکعب آب وارد شبکه می‌شود.

او درباره توافق میان وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تامین اعتبار طرح آبرسانی سیراف به جم در سال ۹۷ بیان کرد: وزارت نفت مدعی است تعهد‌های خود در این طرح را به صورت کامل انجام داده و وزارت نیرو باید به تعهد‌های خود عمل کند.

فرماندار جم، تامین نقدینگی را اولویت اصلی طرح آبرسانی جم دانست و ادامه داد: امیدواریم از محل اعتبار تنش آبی، بودجه‌ای به این طرح اختصاص یابد تا بخشی از مطالبات تسویه شود.

وضع سفره‌های آب جم نگران کننده است

حسینی گفت: مخاطره‌های انتقال آب تانکری به شهرک‌های نفت و گاز در جم یکی از مشکلات شهرستان است، زیرا تردد تعداد زیاد تانکر‌ها علاوه بر آسیب به زیرساخت‌های جاده‌ای، امنیت جانی شهروندان را هم تهدید می‌کند و اجرای طرح آبرسانی می‌تواند این چالش را برای همیشه برطرف کند.

او عنوان کرد: شرایط آبی شهرستان جم بسیار شکننده است و مردم صبوری می‌کنند، اما برای سال آینده نگرانی جدی در مورد وضعیت سفره‌های آبی داریم، زیرا دیگر آبی باقی نمی‌ماند که بتوان با تانکر به مردم خدمات ارائه کرد.

فرماندار جم گفت: ۷۰ درصد شبکه جدید آب شهری جم اجرا شده و لازم است برای کاهش هدررفت آب و خدمات دهی بهتر به شهروندان تکمیل طرح آبرسانی در دستور کار قرار گیرد.

طرح آبرسانی جم با مشارکت سهم ۵۰ درصدی هر یک از وزارتخانه‌های نیرو و نفت اجرایی شده‌است و پیشرفت آن هم اکنون بالای ۷۵ درصد است.

انتهای پیام/ک

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.