سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازرسی نیمی از سازه‌های دریایی پارس جنوبی پایان یافت

جانشین امورتاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس گفت: پیشرفت عملیات بازرسی سازه‌های دریایی فاز‌های میدان گازی پارس جنوبی به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سیدمحمد طبیبیان جانشین امورتاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اجرای عملیات بازرسی نیمی از سازه‌ها و خطوط لوله دریایی فاز‌های پارس جنوبی، بیان کرد: جکت و پایه‌های ۱۴ سکوی گازی درحال تولید و بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله ۴ و ۳۲ اینچ دریایی پایش شد.

او با بیان اینکه بازرسی سازه‌های دریایی پارس جنوبی در دو بخش پایه سازه‌ها و خطوط لوله انتقال گاز انجام می‌گیرد، افزود: مقرر شده در بخش پایه سازه‌های دریایی، جکت ها، رایزرها، پل‌های بین سکو و فلر و سازه اصلی چاه‌ها برای ۲۷ سکو و در بخش خطوط لوله نیز، سطوح بیرونی خطوط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز و ۴ اینچ انتقال گلایکول جمعا به طول ۴۷۰۰ کیلومتر پایش شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اکنون پیشرفت عملیات بازرسی پایه سازه‌های دریایی به بیش از ۵۰ درصد رسیده و باتوجه به شرایط جوی پیش رو در فصل زمستان و محدودیت‌های شناوری، انتظار داریم بازرسی پایه سکو‌هایی که راهبری آن‌ها به مدیریت تولید و عملیات واگذار شده در ماه‌های آتی به پایان برسد.

طبیبیان بیان کرد: اجرای عملیات بازرسی سازه‌های دریایی پارس جنوبی به علت جریان گاز ترش و کار در عمق دریا بسیار حساس و پیچیده است به طوری که در بخشی از این عملیات، پایه سازه‌های سکو‌ها از عمق تا سطح دریا و خطوط لوله مستقر در عمق بیش از هفتاد متر، به وسیله کشتی‌های مجهز به امکانات غواصی صنعتی با قابلیت تثبیت دینامیکی موقعیت (DP) و همچنین تیم‌های برجسته غواصان صنعتی و ربات‌های تصویربردار زیرآبی (ROV) با بهره گیری از یک سامانه مجهز و پیشرفته، کنترل می‌شوند.

جانشین امورتاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس، بازرسی پایه سکو‌ها و خطوط لوله انتقال را از الزامات مهم بهره برداری ایمن و پایدار گاز عنوان کرد.

طبیبیان، پیگرانی هوشمند را از دیگر برنامه‌های مربوط به بازرسی درونی خطوط لوله پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: این طرح همزمان با پایش بیرونی خطوط لوله درحال انجام است و تاکنون اطلاعات مناسبی از وضع خطوط لوله پایش شده، به عنوان یکی از مهمترین دارایی‌های میدان پارس جنوبی و کشور برداشت شده است.

طبیبیان با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده از بازرسی خطوط لوله و سازه‌ها موجب تدوین پیمانی مشروح با هدف تعمیر و برطرف کردن عیب سازه‌های دریایی و خطوط لوله شده است، گفت: این پیمان اهمیت زیادی در اثربخشی بازرسی و پایش‌های درحال انجام دارد و امیدواریم با حل برخی موانع و محدودیت ها، برای صیانت و حفاظت از خطوط لوله و سکو‌های دریایی بزودی وارد فاز اجرا و برطرف شدن اشکالات شود.

انتهای پیام/ک

پایان بازرسی نیمی از سازه‌های دریایی پارس جنوبی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.