سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعیین میان‌بند در مسیر ییلاق و قشلاق مطالبه جدی عشایر سنگسر شهرستان مهدیشهر

نبود میان‌بند برای عشایر سنگسر یکی از دغدغه‌های اساسی است که فقدان آن باعث تخریب مراتع با ورود نابهنگام عشایر به مناطق ییلاقی و قشلاقی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مراد خادم مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: تعیین میان‌بند برای جا به جایی دام در مسیر از مناطق ییلاقی و قشلاقی مطالبه جدی عشایر سنگسر شهرستان مهدیشهر در استان است.

او افزود: عشایر سنگسر با یک‌هزار و ۲۲۱ خانوار و با برخورداری از ۵۶۹ هزار و ۲۵۲ راس دام سبک از نبود میان‌بند برای انتقال دام از مناطق ییلاقی و قشلاقی ناراضی هستند و باید مسئولان امر با واگذاری مرتع برای تعیین میان‌بند در یکی از نقاط تردد عشایر سنگسر اقدام شود.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ابراز داشت: عشایر ایل سنگسر برای چرای دام به مناطق شمالی مهدیشهر مانند چاشم در نیمه اول سال سفر می‌کنند، اما بعد از سرد شدن هوا، بدون برخورداری از میان‌بند به مناطق آبخوری شهرستان سمنان و مناطق گرمسیری شاهرود سفر می‌کنند.

مراد خادم بیان کرد: نبود میان‌بند برای عشایر سنگسر یکی از دغدغه‌های اساسی است که فقدان آن باعث تخریب مراتع با ورود نابهنگام عشایر به مناطق ییلاقی و قشلاقی می‌شود.

او تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با مساعدت و همراهی با عشایر سنگسری برای تعیین مکانی به منظور اجرای طرح میان‌بند اقدام کند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان اضافه کرد: وسعت مناطق قشلاقی در اختیار عشایر سنگسر ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۳۱ هکتار است که این رقم در مناطق ییلاقی به ۷۸۴ هزار و ۵۹ هکتار می‌رسد.

مراد خادم گفت: عشایر ایل سنگسر یکی از جوامع مهم و بزرگ عشایری کشور به شمار می‌رود که با رفع مشکلات این قشر می‌توان برای توسعه اقتصادی در استان اقدام‌های جدی انجام داد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام / م

با رفع مشکلات عشایر سنگسر می‌توان برای توسعه اقتصادی در استان اقدام‌های جدی انجام داد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.