سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سایت تولید کمپوست امیرکبیر، بزرگترین سایت تولید کود کمپوست در کشور

مدیر مطالعات کاربردی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر خوزستان گفت: سایت تولید کمپوست امیرکبیر، بزرگترین سایت تولید کود کمپوست در کشور محسوب می‌شود.

شعبان زارعی مدیر مطالعات کاربردی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سایت تولید کمپوست امیرکبیر، بزرگترین سایت تولید کود کمپوست در کشور محسوب می‌شود.

او افزود: در این سایت، کود کمپوست از ضایعات شکر تولید شده از نیشکر در شرکت کشت و صنعت امیرکبیر به دست می‌آید.

زارعی با بیان اینکه ماده اولیه تولید کمپوست از طریق کارخانه تولید شکر تامین می‌شود، اظهار داشت: از نیشکر‌های برداشت شده از مزارع، ۱۰ درصد شکر تولید می‌شود، مثلا، اگر در سال یک میلیون تن نیشکر وارد کارخانه شود، ۱۰۰ هزار تن شکر تولید می‌گردد که از ضایعات نی ها، ۳۰ درصد باگاس یا همان تفاله نیشکر خارج می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون از باگاس‌های تولیدی که تقریبا در سال ۳۰۰ هزارتن تولید می‌شود، استفاده‌ای نمی‌شد، تصریح کرد: مواد تولید شده به دلیل داشتن مقداری الکل دچار خودسوزی شده و منجر به بروز مشکلاتی و آلودگی محیط زیست می‌شوند.

مدیر مطالعات کاربردی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر خوزستان بیان داشت: از سال ۹۵ تصمیماتی برای استفاده از باگاس بعنوان کود اتخاذ شد، به اینصورت که باگاس را همراه با پسماند دیگری حاصل از تصفیه شکر به نام گِل صافی که ماده نامحلول بوده و غنی از موادغذایی مفید هستند با هم ترکیب می‌شوند و طبق فرآیندی به کمپوست تبدیل خواهد شد.

او افزود: ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز است تا باگاس نیشکر به کود کمپوست تبدیل شود، ضمن اینکه دسته‌ای از باکتری‌ها و قارچ‌ها باید برای هضم باگاس عمل کنند و باید موادغذایی موردنیاز آن تامین شود.

شعبان زارعی ادامه داد: در سال‌های قبل از ازت برای عمل کردن باکتری و قارچ‌ها استفاده می‌شد، اما فاضلاب را تست کردیم و جواب مثبت گرفتیم.

او اذعان داشت: از پارسال، ازت را حذف کرده و فاضلاب تصفیه شده که سازمان محیط زیست استان خوزستان مجوز استفاده از آن را صادر کرده، را جایگزین نمودیم.

زارعی بیان کرد: با ترکیبی شامل؛ باگاس نیشکر، گِل صافی نیشکر و فاضلاب تصفیه شده موفق شدیم کود کمپوست تولید کنیم، ضمن اینکه کود تولیدی بصورت مرتب به آزمایشگاه ارسال شده و آنالیز می‌شود و خوشبختانه در محدود استاندارد سازمان استاندارد استان خوزستان قرار دارد.

او گفت: از سال ۹۵ تاکنون، مجموعا ۱۸۵ هزار تن کمپوست در این مجموعه تولید شده و در ۴ هزار هکتار از اراضی نیشکر مورد استفاده قرار گرفته است.

کمبود مواد آلی، مشکل عمده خاک جنوب خوزستان

مدیر مطالعات کاربردی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر خوزستان کمبود مواد آلی در خاک اراضی کشاورزی جنوب خوزستان را یکی از مشکلات این اراضی دانست و افزود: میزان مواد آلی در خاک این مناطق ۰.۳ درصد است، این در حالی است که اراضی دزفول و هفت تپه در شمال استان حدود یک درصد، شمال کشور ۱.۵ درصد مواد آلی دارند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم با از طریق کود کمپوست مواد آلی خاک را تامین کنیم، چرا که با تامین مواد آلی خاک، کشاورزی در استان به سمت پایداری حرکت خواهد کرد.

شعبان زارعی علت نوسانات تولیدات کشاورزی را کمبود مواد آلی خاک عنوان کرد.

به گفته او، استفاده از کود کمپوست برای محصولات کشاورزی را مفید دانست و بیان کرد: محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.