سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از ۲ هزار روستا در سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت:بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ روستای استان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  عبدالاحد ریگی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ روستای استان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستا‌ها به وسیله تانکر آبرسانی سیار از سوی این شرکت، چاه‌های حفر شده و موتور آب تأمین می‌شود.

او  اظهار کرد: ۲ هزار و ۷۲۶ روستای استان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستا‌ها بوسیله تانکر آبرسانی سیار از سوی این شرکت، چاه‌های حفر شده و موتور آب تأمین می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستای استان ۲ هزار و۸۶۸ روستا از شبکه آبرسانی برخوردارند. ادامه داد: هم اینک هزار و ۳۰۰ روستای سیستان و بلوچستان با تانکر آبرسانی می‌شوند.

عبدالاحد ریگی افزود: بارندگی‌های چند ماه گذشته منابع آبی روستا‌های دارای شبکه آبرسانی استان را از نظر آب به شرایط پایدار رساندهاند، اما روستا‌هایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند نیاز سریع به راه‌اندازی تأسیسات دارند.

او  افزود: هم اینک ساخت ۱۸ مجتمع آبرسانی با هفت هزار و ۴۵۰ کیلومتر لوله گذاری در سیستان و بلوچستان برای ۲ هزار و ۲۵ روستا در دست ساخت است.

ریگی با بیان اینکه سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر لوله گذاری برای بهره مندی روستا‌های ذکر شده در حال انجام است ادامه داد: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این مجتمع‌های آبرسانی پیش بینی شده که ضروری است بخش قابل توجه‌ای از این منابع در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار گیرد تا این اقدام مهم و جهادی هر چه سریع‌تر به اتمام برسد.

۶۱ درصد گستره سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید است

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بررسی شاخص ۱۰ ساله خشکسالی SPEI نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از گستره این استان برابر با ۱۱۱ هزار کیلومتر مربع درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

«اله بخش ریگی» اظهار داشت: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری بارش‌های خوبی دریافت کرده، اما خروجی شاخص ۱۰ ساله تبخیر، تعرق و بارش استاندارد شده موسوم به SPEI نشان می‌دهد که همچنان ۱۰۰ درصد گستره منطقه درگیر خشکسالی بوده و ۶۱ درصد از این پهنه با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

او  افزود: بر اساس خروجی نتایج شاخص SPEI، خشکسالی و ترسالی به چهار طبقه خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید دسته بندی می‌شود که اکنون حتی یک دهم درصد از گستره سیستان و بلوچستان شرایط نرمال یا ترسال ندارد و تمام این پهنه وسیع دچار درجه‌های گوناگون خشکسالی است.

لزوم تکمیل پروژه‌های آبی سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان طی هفته گذشته با حضور در دفتر حاج رسولی‌ها معاون وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور، ضرورت برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم برای تکمیل پروژه‌های آبی استان را با توجه به گذشت دو دهه از زمان اجرایی شدن آنها، مورد تاکید قرار داد.

احمد علی موهبتی با بیان اینکه سد‌های متعدد و بزرگی در دست اجراست، ولی طرح‌های مکمل آن‌ها از جمله طرح‌های شبکه ابیاری زیر دست سد‌ها اجرا نشده، این روند را از عوامل عدم تحقق اهداف توسعه استان بر شمرد و خواستار اقدامات و تمهیدات لازم در این خصوص شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این برای کشور توانمند و مقتدری، چون جمهوری اسلامی ایران، کاستی بزرگی است که سد‌های بزرگی، چون پیشین، زیردان، کهیر و مانند آن، سال‌های زیادی است ساخته شده اند، ولی خط انتقال آب و بهره برداری آن اجرا نشده است.

موهبتی با اشاره به پروژه چاه نیمه‌ها در سیستان و اجرای شبکه ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی زراعی منطقه، آن را تنها پروژه بهره برداری آب در پایین دست طرح‌های آبی استان دانست و خواستار بهره وری مناسب از فرصت‌ها با توجه به سرمایه گذاری‌های انجام شده در این حوزه در سطح استان شد.

فارس

انتهای پیام/ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.