سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

مهمترین دستاورد پارس جنوبی رشد پیمانکاران ایرانی است/ برای توسعه فاز ۱۱ نمی‌توانیم منتظر چینی‌ها باشیم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، رشد پیمانکاران ایرانی را در اجرای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را مهم‌ترین دستاورد توسعه این میدان عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش دو برابری سهم ساخت داخل در توسعه فاز‌های پارس جنوبی با وجود پیچیده شدن طرح‌ها خبرداد و گفت: مهم‌ترین دستاورد توسعه فاز‌های میدان گازی پارس جنوبی رشد پیمانکاران ایرانی در روند این فعالیت‌ها بوده است.

محمد مشکین فام شامگاه شنبه (۲۳ شهریور) در برنامه زنده «تیتر امشب» شبکه خبر افزود: چشم‌انداز ما این است که به مدت ۲۵ سال دست کم ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور را از پارس جنوبی و دیگر میدان‌های اطراف آن تأمین کنیم.

او ادامه داد: برای تحقق این چشم‌انداز اکنون در اطراف میدان پارس جنوبی متمرکز هستیم و نخستین بلوک مدنظر میدان گازی بلال است که در شرقی‌ترین نقطه هم‌مرز با قطر قرار دارد و سیاست ما این است که ابتدا بلوک‌های مرزی را توسعه دهیم و بعد به دیگر بلوک‌ها بپردازیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تجربه خوب شرکت پتروپارس در روند توسعه پارس جنوبی، به قرارداد میدان بلال اشاره کرد و گفت: مبلغ این قرارداد ۴۴۰ میلیون دلار است و در ۳۴ ماه انجام می‌شود. در این طرح هشت حلقه چاه حفاری و یک جکت و یک سکوی فرآورش نصب می‌شود؛ یک خط لوله نیز گاز تولیدی این موقعیت را به سکوی ۱۲ C که ظرفیت دارد انتقال می‌دهد و از آنجا به پالایشگاه فاز ۱۲ در خشکی می‌رود.

مشکین فام ادامه داد: پس از میدان گازی بلال، بلوک‌هایی همچون بلوک یلدا و نواحی شمالی برای توسعه مدنظر است.

پیش بینی افت تولید در پارس جنوبی

او گفت: پیش بینی ما این است که در پارس جنوبی در سال‌های آینده شاهد افت تولید هستیم، که برای جبران آن راهکار‌های مختلفی داریم که شامل طرح‌های کوتاه‌مدت نگهداشت تولید می‌شود و باید اسیدکاری چاه‌ها و مشبک‌کاری لایه‌هایی که قبلا انجام نگرفته بود و نیز حفر چاه‌های جدید و احداث خطوط لوله جدید برای جلوگیری از افت فشار بین سکو‌ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در بخش طرح‌های بلندمدت توسعه بلوک‌هایی مانند میدان بلال و سرانجام سکو‌های تقویت فشار را در نظر داریم. این میدان ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب ظرفیت دارد به اندازه نصف یک فاز، که در عمل می‌تواند بخشی از افت تولید را جبران کند. پس از آن به دیگر بلوک‌ها شامل یلدا و بلوک‌های شمالی می‌پردازیم که این افت فشار را جبران کنیم.

مشکین فام عنوان کرد: به لحاظ جغرافیایی یک سوم میدان پارس جنوبی در اختیار ایران است، در حالی که امروز برداشت گاز ما از این میدان مشترک برابر با قطر است و در واقع ما از یک سوم میدان، برداشت برابر داریم؛ اگر شرایط یکسان و مساحت برابر بود می‌توانستیم بگوییم تولید برابر است، اما با شرایط نابرابر می‌توان گفت برداشت ما بیشتر از سمت قطر است.

او با اشاره به اینکه در پارس جنوبی هشت درصد ذخایر گازی دنیا را در اختیار داریم که ۵۰ درصد کل ذخایر گازی ایران را شامل و ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور از این میدان تأمین می‌شود، بیان کرد: تاکنون حدود ١٠ درصد ذخایر گاز درجای میدان پارس جنوبی را برداشت کرده‌ایم که ارزش محصولات تولید شده ٢٧٠ میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به روند توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، گفت: برای فاز ۱۴ امسال همه چهار سکوی دریایی آن عملیاتی می‌شود؛ دو سکو از پارسال عملیاتی شد، یک سکو پس از نصب در حال راه اندازی است و تا پایان سال تکمیل می‌شود.

نمی‌توانیم منتظر چینی‌ها باشیم

مشکین‌فام درباره توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم توضیح داد: برای فاز ۱۱ نیز با کنسرسیوم توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی و پتروپارس قرارداد داشتیم، طرف چینی مفاد قرارداد را دریافت کرده و منتظر واکنش آن‌ها هستیم، اما نمی‌توانیم بیش از این تعلل کنیم و اگر شرکت چینی به هر دلیل تصمیمی برای مشارکت نداشته باشد، شرکت پتروپارس به عنوان شرکت سوم کنسرسیوم باید ورود کند و از مهرماه فعالیت‌ها را آغاز می‌کنیم.

او با اشاره به مذاکره با هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد گفت: در همین حال،  برنامه جایگزین نیز داریم و با یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی نیز مذاکره شده است و آمادگی کامل داریم اگر هندی‌ها تعلل کردند کار را با شرکت داخلی پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در مجموع در طول این سال‌ها ۸۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است که بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعت نفت به شمار می‌رود، گفت: سهم ساخت داخل در توسعه فاز‌های ۲ و ۳ پارس جنوبی، ۳۲ درصد بود، در حالی که این میزان با وجود پیچیده شدن طرح‌ها در فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ به ۶۲ درصد رسید، یعنی دو برابر.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.