سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیر فریز کردن طولانی مدت، بر مواد غذایی

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: هر قدر زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر طولانی‌تر باشد احتمال کاهش ارزش غذایی محصول بیشتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: انجماد یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت موادغذایی است. با این وجود برخی از میکروارگانیسم‌های موجود می‌توانند تکثیر یافته و در جریان خارج شدن از حالت انجماد) دیفراست سبب آلودگی و ضایعات شوند.

او ادامه داد: در اثر طولانی شدن زمان نگهداری به حالت انجماد، کم و بیش مقداری از ویتامین‌ها ویژه ویتامین‌های گروه B و ویتامین C در مواد غذایی کاهش می‌یابد، بنابراین هر قدر زمان نگهداری طولانی‌تر باشد احتمال کاهش ارزش غذایی محصول بیشتر است و از ارزش ظاهری، طعم و رنگ و بطور کلی خصوصیات کیفی کاسته می‌شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: برای جلوگیری از این تغییرات نامطلوب می‌توان مواد غذایی را قبل از نگهداری در فریزر حرارت داد چرا که حرارت، آنزیم‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد و در طی زمان نگهداری محصول در فریزر، نمی‌توانند آن را فاسد کنند، این امر به ویژه در مورد سبزی‌ها که دارای انواع مختلفی از میکروب‌ها و آنزیم‌ها هستند دارای اهمیت بیشتری است.

الهام باباعلی اضافه کرد: برای انجمادزدایی محصولات می‌توان آن‌ها را دست کم ۱۲ ساعت پیش از مصرف در یخچال قرار داد.

او گفت: در صورتی که محصول، بی وقفه پس از انجمادزدایی وارد مرحله پخت می‌شود، می‌توان از مایکروویو نیز برای انجمادزدایی استفاده کرد، قرار دادن محصول در دمای محیط یا زیر آب داغ روان برای انجمادزدایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این کارشناس افزود: مواد غذایی که از حالت انجماد خارج شده اند در طی عمل پختن مقدار زیادی از رطوبت خود را همراه با مواد محلول در آب مثل ویتامین ها، مواد معدنی و اسید‌های آمینه از دست می‌دهند؛ بنابراین باید سعی شود این مواد غذایی در کمترین زمان، با کمترین میزان درجه حرارت و بویژه با اضافه کردن مقدار کم آب پخته شوند. همچنین از دور ریختن آب پخت این مواد خودداری شود.

انتهای پیام/چ

نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در فریزر

برچسب ها: تغذیه ، اخبار سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.