سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیانی: زمانی که از لیگ برتر بسکتبال نام می‌بریم انتظار نمی‌رود بازی‌های یک طرفه را شاهد باشیم

کارشناس بسکتبال کشورمان در خصوص لیگ برتر اظهاراتی ارائه کرد.

قاسم کیانی کارشناس بسکتبال کشورمان در گفت و گو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسابقات لیگ برتر بسکتبال که عنوان شده احتمالا با ۱۵ تیم برگزار شود گفت: به نظرم هنوز مشخص نیست ۱۵ تیم داشته باشیم، زیرا تجربه چند سال اخیر ثابت کرده نه تنها در پایان جلسه هماهنگی، بلکه در پایان موعد مقرر هم تعداد تیم‌ها به طور دقیق  مشخص نیست،   حتی پیش آمده که تا هفته اول، دوم مسابقات هم تعداد تیم‌ها مشخص نباشند، زیرا منابع مالی باشگاه‌های مشخص نیست و همیشه فدراسیون چه در زمان مشحون و چه در زمان فعلی این گونه است که شرط اولیه را بر پرداخت ورودی می‌گذارد، امسال هم که  برای پول ورودی آن را قسط بندی کرده اند و قرار است تیم‌ها در دو قسط  پول ورودی را پرداخت کنند. وقتی این شرط را می‌گذارند مشخص نیست که تعداد تیم‌ها ۱۵ خواهد بود  یا بیشتر می‌شود؟  

زمانی که از لیگ برتر نام می‌بریم انتظار نمی‌رود بازی‌های یک طرفه را شاهد باشیم 

او افزود: مورد دوم این که است که پتانسیل کیفی لیگ ما ۱۵ تیم نیست ودلیل من هم این است که بازیکنان خوب در میان  ۳ -۴ تیم تقسیم شده اند، زمانی که عنوان بالاترین مسابقات را روی این تورنمنت قرار می‌دهیم انتظار نداریم بازی‌های یک طرفه را شاهد باشیم، شاید در برخی لیگ‌ها هم این گونه باشد، ولی نهایتا ۲ تیم این شرایط را دارند، با برآوردی که داشتم بازیکنان خوب جذب پتروشیمی و شیمیدر شده اند و دیگر بازیکنان هم احتمالا جذب مهرام، شهرداری گرگان و یا پالایش نفت آبادان شوند  با این شرایط مشخص نیست که چه بر سر ۱۰ تیم باقی مانده خواهد آمد.

کارشناس بسکتبال کشورمان در ادامه افزود: هنگامی که لیگ کشورمان با ۱۵ تیم فعالیتش را دنبال کند تنها در یک صورت اتفاق مثبتی است و آن هم این است که استان‌های زیادی درگیر آن شوند البته در برخی موارد تعداد زیادی از تیم‌ها از یک استان بوده اند که به مشکلات اقتصادی باز می‌گردد. اگر به سال‌های قبل باز گردیم می‌بینیم چند استان محروم در لیگ تیم داری کرده اند، البته این خوب است که استان‌های مختلف تیم داری کنند.

اگر در میانه لیگ تیمی جدا شود به اعتبار لیگ خدشه وارد می‌شود 

کیانی در پاسخ به این سوال که آیا این که شرایط میزبانی تیم‌ها سنجیده نشود و یا بدون پرداخت بدهی‌های قبلی وارد لیگ شوند درست است یا خیر بیان داشت: شرایط تیم‌ها باید دیده شود، وقتی لیگ را به این صورت شروع کنیم که یک سری تیم بیایند و لیگ را شروع کنند ممکن است مانند سال‌های گذشته در جریان مسابقات از بدنه لیگ جدا شوند و این اتفاق که بیافتد به اعتبار لیگ هم خدشه وارد می‌شود، وقتی شما عنوان لیگ برتر را می‌گذارید درست نیست تیمی در میانه راه به دلیل فاصله با دیگر تیم‌ها، مشکلات مالی و ... از این مسابقات کنار بروند، این موارد باید رعایت شود، استاندارد لازم سالن‌ها بررسی شود، زیرا تیم‌هایی اضافه شده و باید بررسی صورت بگیرد، زیرا درگیری هایمان کم نبود و حتی بسیاری از آن‌ها خطرناک بوده است، بالاخره باید پیش بینی این موارد صورت بگیرد مثلا در سالن‌هایی که امکانات استاندارد نیست چه می‌شود؟ امکانات و توانایی‌های مالی و ابزاری بررسی شود و بعد بگویم که لیگ با این تعداد تیم شروع به کار کند این‌ها موارد مهمی است که باید دیده شود.  

اگر از ابتدا بتوان ۳ - ۴ تیم نخست را پیش بینی کرد لیگ پویا نیست 

او افزود: در مجموع اگر لیگی داشته باشیم که از ابتدا بگویم این ۳ - ۴ سکو برای ۳ - ۴ تیم معلوم است خوب این لیگ واقعا پویا نیست، سال گذشته لیگ  چنین حالتی داشت و ۴ تیمی فکر می‌کردند بالا آمدند البته شاید جایگاه آن‌ها عوض سد و تیم‌هایی که فکر می‌کردند در جمع ۴ تیم برتر قرار می‌گیرند دقیقا چنین اتفاقی افتاد. حال اگر این اتفاق بخواهد امسال با تیم‌هایی که بیشتر هم هستند بیافتد جذابیتی نخواهد بود، باید این موارد را بررسی کرد و  معتقدم تا زمانی که ۱۵ تیم از هفته اول کار را شروع نکنند نمی‌توانیم به صورت قطعی از تعداد آن‌ها بگوییم. البته من دوست دارم چنین اتفاقی رخ دهد، زیرا در گذشته هم لیگ ۱۶ تیمی داشتیم   که البته نیمی از آن‌ها در تهران بودند،   اما هر شانزده تیم نزدیک بودند، زیرا شرایط اقتصادی خوب بود و محدودیتی هم از لحاظ جذب ملی پوش وجود داشت که باعث شده بود بازیکنان تقسیم شود که امسال چنین چیزی نداریم و تیم‌هایی که متمول‌تر هستند می‌آیند و بازیکنان را جذب می‌کنند.  

اگر در دروازه باز باشد و هر تیمی که بخواهد به لیگ برتر بیاید مفهوم لیگ‌های پائین‌تر از میان می‌رود 

کارشناس بسکتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که عنوان شده بود تیمی بدون این که در رده پائین‌تر سهمیه کسب کند حالا برای لیگ اعلام آمادگی کرده است گفت: من در این رابطه اطلاعاتی ندارم، اما این که لیگ در و پیکر نداشته باشد و هر تیمی با اعلام آمادگی در آن حاضر شود پس لیگ‌های دسته اول، دوم و زیر گروه چه معنایی پیدا می‌کنند؟ این مشکل امسال نیست و در چند سال گذشته این مسابقات حساب و کتاب نداشته، زیرا تعداد تیم‌ها کم بوده است. لیگ پیشانی هر فدراسیون است، اما هر تیمی که بیاید و اعلام آمادگی کند می‌گویند مشکلی ندارد، به نظرم این مسئله باید یک جا تمام شود یعنی از لیگ دو شروع می‌کنی باید مراتب مختلف را طی کنی تا به لیگ برتر برسی، در این سورت می‌فهمید که حضور در این رده ارزش و اعتبار دارد.  

کیانی در ادامه بیان داشت: این لیگ برتری شدن امتیاز بزرگ است و اگر تیمی از رده پائین به این رده بیایند و اگر به دلیل مشکلی نتوانستید در این مسابقات حاضر شوید می‌توانید سهمیه و امتیازتان را به تیمی که می‌خواهد در لیگ برتر باشد بفروشید البته آن تیم هم باید استاندارد‌های لازم و استعانت مالی را داشته باشد و با قیمت کارشناسی شده خریده و فروش انجام شود، اما اگر در دروازه باز باشد و هر تیمی که اعلام آمادگی کند و بیاید اصلا شایسته نیست و معنی و مفهوم دسته‌ها را از میان می‌برد و در این صورت لیگ‌های پایین‌تر معنی ندارد همچنین می‌توان گفت با این سیستم تیم‌هایی که بیشتر پول دارند در لیگ برتر حاضر می‌شوند و تیم‌هایی که کمتر پول دارند به ترتیب به دسته‌های پائین‌تر می‌روند وبازی می‌کنند، ما باید قانون‌مند و نظام‌مند جلو برویم این مشکل برای امسال نیست و چند سال است که وجود دارد.

 

در سال‌های گذشته حتی باشگاهی داشتیم که با چک جعلی ورودی به مسابقات آمده است

او افزود: کناره گیری تیم باعث بر هم خوردن برنامه مسابقات، دل آزردگی هواداران، سخت شن کار سازمان لیگ و ... می‌شود، باید قانونی وجود داشته باشد و نظام‌مند باشد تا تیم‌ها از پائین به بالا بروند و حق تیم‌هایی که زحمت می‌کشند حفظ شوند وگرنه قضیه لووس می‌شود، امیدوارم اگر چنین برنامه‌ای وجود دارد از همین امسال شروع شود، ما در سال‌های گذشته حتی باشگاهی داشتیم که با چک جعلی ورودی به مسابقات آمده است وقتی چنین اتفاقاتی سابقه داشته باید قوانین بگذاریم و تنها به ظاهر قضیه نگاه نکنیم که به طور مثال لیگمان امسال با ۱۵ تیم برگزار می‌شود، باز اگر قانونی بود که بازیکنان در تیم‌ها تقسیم شوند و تعداد تیم‌ها هم زیاد باشد افتخاری نیست در اینصورت این اتفاقات دلسرد کننده است وتیمی که با فاصلع زیاد می‌بازد طرفدارانش را از دست می‌دهد و تیم‌های بزرگ هم اشباع می‌شود.  

انتهای پیام/ 

آخرین اخبار از بسکتبال ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.