سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشگاه آزاد کشور:

محیط دانشگاه‌ها باید تربیتی شود/دانشگاه آزاد در مسیر تمدن سازی در گام دوم انقلاب

رئیس دانشگاه آزاد گفت:دانشگاه آزاد ظرفیت مناسبی برای تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد کشور صبح امروز در همایش اساتید بسیجی دانشگاه آزاد گفت: تمدن‌سازی تقسیم می‌شود و هر کدام از بخش‌ها وظایفی دارند، ظرفیت مناسبی برای تحقق این مهم داریم که دانشگاه آزاد از نمونه‌های بارز آن است.

او تصریح کرد: دانشگاه در ایران به عنوان یکی از نهاد‌های علم شناخته شده است و ما به قوانین بسیار توجه داشتیم، البته توجه ما در این بخش بیش از حد و اندازه بوده است، نظام ارتقاء با اضافه شدن یک قانون محقق نمی‌شود و باید به هویت آن توجه کرد در غیر این صورت هیچ نکته مثبتی از دانشگاه‌ها خارج نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: در سال ۹۳ سیاست‌های کلی تعیین شده که جهاد مستمر در این حوزه نقش پررنگی دارد، باید این جهاد به صورت مستمر صورت پذیرد، در بند سه سیاست‌ها اخلاق، اهتمام به نظام تعلیم و تربیت اسلامی و اصل پرورش از وظایف دانشگاه‌ها است، ارتقاء سلامت روحی نظام سیاسی، تربیت اساتید و حفظ موازین اسلامی و ارزش‌های فرهنگ از امور حائز اهمیت این مجموعه‌ها است.

طهرانچی افزود: تربیت اساتید معنای متفاوتی با تربیت دانش‌آموختگان دارد، به گفته امام راحل دانشگاه یکی از مراکز تربیت است، روز تأسیس دانشگاه، EDUCATION را آموزش عالی معنا کردیم و مراکز ما آموزش و پرورش نام گرفتند، اما اساساً علمای تعلیم و تربیت تعریف جامع‌تری از تربیت دارند.

او ادامه داد: تعلیم در کنار تربیت نیست بلکه این لغت یکی از زیرشاخه‌های تربیت است، نهاد علم تربیتی است که شیوه آن آموزش و پژوهش بوده، اما پایه آن تربیت است، به گفته امام راحل معلمی شغل انبیاء است و محیط تربیتی فضای حاکم بر جامعه دارد، بستر تربیت نظام انقلابی بوده که دانشمندان نیز تأثیرگذاران این نظام است.

رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: نظام انقلابی بخش ولات و امرا و همچنین حوزه دانشمندان را در خود جای داده است، به طور کلی سه محیط خانوادگی در هفت سال نخست، محیط آموزشی و محیط شغلی در زندگی افراد تأثیرگذار است، محیط آموزشی و شغلی به صورت مستقیم بر محیط خانواده نیز نقش تأثیر می‌گذارند، محیط شغلی می‌تواند سازنده و هم مخرب باشد.

طهرانچی افزود: موقعیت شغلی و محیط آموزشی باید دو وجهه کنشگر در امر تربیت باشند، البته محیط رفاقتی نیز وجود دارد که پرداختن به این موضوع اهمیت چندانی ندارد و این موضوع گاهی اوقات از سایر محیط‌ها مؤثرتر است، بسیج اساتید ما را برای توجه به محیط شغلی هشدار می‌دهد و به گفته این قشر تعلیم و تزکیه از دو اصل اساسی در محیط شغلی است.
 
او تصریح کرد: برخی مردم بر این باورند که محیط کار مکانی برای تعلیم و تربیت نیست، «زگهواره تا گور دانش بجوی» به معنای حضور مستمر در دانشگاه‌ها نیست بلکه باید در تمامی اماکن به‌دنبال تعلیم و تربیت باشیم، در صورت تشخیص ویژگی‌های مهم شغل تربیتی می‌توان میزان تأثیرگذاری آن را درک کرد.

رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: تربیت اساتید و دانش‌آموختگان به اسلام به ۶ وجه مختلف نظیر اعتقادی، اخلاقی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی حرفه‌ای، علمی فناوری، نوآوری و نظایر این‌ها تقسیم می‌شود، سرطان به معنای غالب شدن سلول‌های بسیار در یک نقطه است، در صورت غلبه کردن یکی از وجوه مذکور بر دیگری سرطان در سیستم دانشگاه‌ها به وجود می‌آید.

طهرانچی افزود: خودسازی نخستین اصل حائز اهمیت در دانشگاه‌ها بوده و محیط دانشگاه‌ها باید تربیتی شود، دانشگاه محیطی تربیتی بوده که تعلیم و تزکیه از دو بخش مهم آن است، در دانشگاه پژوهش‌ها در راستای ساخت کشور و آینده بهتر مورد توجه قرار می‌گیرد، فراگیری، آموزش و پژوهش و نظریه‌پردازی سه بُعد مهم دانشگاه‌ها است.

او تصریح کرد: در حال حاضر جامعه به تربیت قوه عاقله نیاز دارد و ما برای تربیت جوان انقلابی در تلاش هستیم، این امر با شناخت نیاز‌های جامعه محقق می‌شود، پس از آن دانشگاه باید با مدیریت دانش امر مذکور را محقق سازد، برخی رشته‌ها مانند خطاطی باید تا لیسانس ادامه داشته باشند و به‌زودی این مقاطع وارد دانشگاه‌ها شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
 

در حال حاضر جامعه به تربیت قوه عاقله نیاز دارد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.