سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرتع با ارزش‌ترین منبع ملی

مدیر کل منابع طبیعی استان از اجرای پیشنهادی طرح تملک دارایی سرمایه‌ای استان خبر داد.

نصر آبادی مدیر کل منابع طبیعی استان  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: مراتع از مهمترین و با ارزش ترین منابع است که بهره‌برداری صحیح از آن در تامین نیازمندی‌های استان به خصوص در زمینه فرآورده‌های پروتئینی نقش اساسی دارد.

او افزود: مراتع علاوه بر ارزشی که در تولید و تامین علوفه دارند، در جلوگیری از سیل و فرسایش خاک، استفاده از گیاهان دارویی و صنعتی، حفاظت آب و خاک، تولید اکسیژن و تلطیف هوا دارای اهمیت است.

نصر آبادی در ادامه گفت: تنها ۲۵% ارزش اقتصادی مراتع به تولید علوفه اختصاص دارد و ۷۵%مربوط به ارزش‌های زیست محیطی می‌باشد.

مدیر کل منابع طبیعی استان عنوان کرد: استان دارای ۶ میلیون و۲۱۴هزار و ۴۶۴ هکتار عرصه‌های مرتعی (خوب/ متوسط/فقیر) با توان تولیدی حدود ۶۳۸ هزار تن علوفه خشک قابل بهره‌برداری است.

او بیان کرد: در جهت حفاظت از عرصه‌های مرتعی ۲ طرح عمده در دست اقدام است، که شامل طرح ملی با عنوان طرح مدیریت پایدار مراتع کشور و طرح استانی به نام طرح بهبود و اصلاح مراتع می‌باشد.

نصرآبادی در ادامه با اشاره به اینکه از جمله طرح‌های استانی پروژه بیومکانیک است گفت: این طرح در مراتعی که تخریب شده و یا به شدت مورد چرای دام قرار گرفته، ولی هنوز پایه‌هایی از گونه‌ها گیاهی مناسب وخوش خوراک در منطقه وجود دارد اجرا می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان افزود: هدف از اجرای این طرح‌ها کنترل هرزاب‌ها و جلوگیری از هدررفتن آن و فرسایش خاک، افزایش رطوبت خاک، افزایش تولید علوفه مرتعی و راندمان تولید، تغذیه و افزایش سفره‌های آب زیرزمینی است.

انتهای پیام /  ط آ

اجرای طرح بهبود و اصلاح مراتع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.