سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیل خسارات جبران‌ناپذیری به فرهنگیان لرستان وارد کرد

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان گفت: سیل فروردین امسال در این استان خسارات جبران‌ناپذیری به تأسیسات، مدارس، زندگی فرهنگیان و اثاثیه آن‌ها وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، رضا زینی‌وند مقدم  مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان گفت: سیل فروردین امسال در این استان خسارات جبران‌ناپذیری به تأسیسات، مدارس، زندگی فرهنگیان و اثاثیه آن‌ها وارد کرده است.

زینی‌وند مقدم در شورای اداری آموزش‌وپرورش لرستان اظهار داشت: این استان با وسعت ۲۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، سیزدهمین استان کشور است و ۳۴۵ هزار دانش‌آموز در ۵ هزار و ۲۰۴ مدرسه در ۲۵ منطقه، شهرستان و نواحی وجود دارد، هم‌چنین ۲۸ هزار فرهنگی شاغل و حدود ۱۴ هزار بازنشسته در حال انجام رسالت خطیر تعلیم و تربیت در لرستان هستند.

وی به شرایط استان لرستان، مسائل و مشکلاتی که از گذشته وجود داشته و سیلی که در ۳ مرحله در بهمن ۹۷، ۳ فروردین، ۱۲ فروردین که بسیار بحران برانداز بود اشاره کرد و افزود: در ۱۲ فروردین سیل، این استان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و علی‌رغم مشکلاتی که در گذشته وجود داشت این حادثه در واقع افزون بر علت شد و تقریباً زیرساخت‌ها و تأسیسات لرستان از جمله مدارس را در حوزه آموزش‌پرورش با مشکل مواجه و خسارتی وارد کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان عنوان کرد: سیل در این استان متفاوت با همه‌ی استان‌های دیگر به‌ویژه ۲ استان سیل‌زده گلستان و خوزستان بود، چون آنجا تقریباً آبگرفتگی بود، سیل مدیریت و همه کشور بسیج شد که بتوانند سیل را در این استان‌ها مدیریت کنند، اما به‌دلیل توپوگرافی، شرایط کوهستانی و عدم زیرساخت‌هایی که در استان لرستان وجود داشت قطعاً یک‌سری کار‌ها می‌بایست از قبل انجام و آب‌های سطحی مهار می‌شد تا در این شرایط خسارت کمتری به‌بار بیاید.

زینی وند مقدم با بیان اینکه خسارت ناشی از سیل در استان لرستان فوق‌تصور است به‌طوری‌که براساس اعلام اکثر نهاد‌های رسمی بیش از ۱۰ هزار میلیارد به تأسیسات، خانه‌ها و زندگی مردم خسارت وارد کرده‌است، بیان کرد: آموزش‌وپرورش از این خسارت در واقع مصون نمانده‌است، در گذشته هزار و ۵۰ مدرسه ما کد تخریب خورده‌بود و به ناچار بخشی از این مدارس را استفاده می‌کردیم.

وی گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ۸ مترمربع برای هر دانش‌آموز است، اما در استان لرستان ۵ ونیم متر مربع بوده و میانگین سرانه ورزشی در این استان ۲۸ صدم مترمربع است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان بیان کرد: سیل خسارات جبران‌ناپذیری به تأسیسات، مدارس و زندگی فرهنگیان، لوازم‌زندگی و حتی شغل آن‌ها وارد کرده، اکثر فرهنگیان این استان در کنار شغل معلمی، شغل دیگری هم داشتند که معمولاً کشاورزی‌ست که سیل حتی مسائل دیگر آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده‌است.

زینی‌وند مقدم با بیان اینکه سیل در استان لرستان ۳ شهر معمولان، پلدختر و بخشی از چگنی را به‌طور کامل از بین برد و از بعضی از خیابان‌ها اصلاً آثاری باقی نماند، اظهار داشت: ۱۳ روستا در مسیر کشکان که بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر جمعیت داشتند، محو شدند و آثاری از آن باقی نمانده‌است.

وی با تأکید به اینکه علاوه بر سیل رانش زمین در بعضی از مناطق و شهرستان‌ها خسارتی بر استان لرستان وارد کرده و در بعضی از مناطق کوهستانی بهمن، برف و کولاک شدید خانه‌های مردم و بخشی از مدارس را هم‌چنین دچار آسیب کرده‌است، افزود: بعد از سیل باید تدابیر و تمهیداتی بیاندیشیم، ما این استان را در اولین فرصت به ۴ قطب تبدیل و برای آن معاون و مسئول قطب انتخاب کردیم، بنده باتوجه به خرابی پلدختر و معمولان مسئولیت مستقیم این ۲ شهر را برعهده گرفتم و با همکاری ۲ رئیس اداره آن‌جا مسائل را رصد کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه اولین کار ما اسکان اضطراری مردم، نهاد‌های خدمات و امدادرسان به مردم بود که اگر شاید آموزش‌وپرورش این بستر را فراهم نمی‌کرد کار امدادرسانی و خدمات‌رسانی نیرو‌های ارتش، سپاه، سایر دستگاه‌ها و هلال‌احمر با مشکلات جدی مواجه می‎شد، عنوان کرد: دومین کار ما احصاء و برآورد خسارت بود که به‌صورت شبانه‌روز همکاران در نوسازی مدارس برای آن زحمت کشیدند.

زینی وند با بیان اینکه ۴ موضوع پس از سیل برای آموزش‌وپرورش مهم بود و به‌طور قطع باید به آن بپردازیم، بیان کرد: اولین موضوع استمرار تحصیل دانش‌آموزان بود که هیچ دانش‌آموزی دچار وقفه تحصیلی نشود این امر تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است؛ دومین موضوع مسائل روحی و روانی اولیاء، دانش‌آموز و فرهنگیان بود که آسیب جدی به آنان وارد شد و احساس نگرانی می‌کردیم، سومین و چهارمین موضوع نیز رسیدگی به مسائل مشکلات فرهنگیان سیل‌زده و امدادرسانی به آنان و تعیین‌تکلیف مدارس آسیب‌دیده از سیل بود.

وی با اشاره به اینکه علیرغم تأکیدات که پایان سال تحصیلی در پلدختر و معمولان را اعلام کنیم، گفت: ما مقاومت کردیم، چون باورمان این بود که دایرشدن مدارس باعث باعث شادابی مردم می‌شود و زندگی مردم را به‌حالت عادی بر می‌گرداند، لذا تأکید کردم که حتماً مدارس در مناطق سیل‌زده دایر شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با بیان اینکه با تلاش همکاران سخت‌کوش در آن ایام ما ظرفیت کلاس‌های مدارسی که از سیل در شهر مصون مانده‌بود را افزایش دادیم، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ کانکس با همکاری نوسازی مدارس و خیرین به این استان ارسال شد و ظرف ۱۰ الی ۱۲ روز پس از سیل در ۲۴ فروردین همه مدارس سیل‌زده را دایر کردیم.

زینی‌وند مقدم با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های اولیا و دانش‌آموزان پایه دوازدهم امتحانات نهایی و در واقع کنکور بود، اظهار داشت: با همکاری اداره آموزش‌وپرورش شهر تهران و پشتیبانی شورای مؤسسان مدارس غیردولتی توانستیم اردوی ۴۵ روزه‌ای به‌صورت شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان پسر و دختر با حضور ۱۰۰ نفر از دبیران توانا و زبده‌ی شهر تهران برگزار کنیم، بعد از برگزاری این اردو نگرانی‌ها مرتفع شد و ما آن را در چهره اولیاء و دانش‌آموزان حس کردیم.

وی افزود: در بحث کنکور ما یک همایش ۱۰ روزه‌ای در ۳ شهر با محوریت خرم‌آباد، نورآباد و پلدختر که بیش‌ترین آسیب را دیده‌بود برگزار کردیم، امید می‌رود امسال قبولی کنکور نسبت به سال‌های گذشته با وجود همه مشکلاتی که در سیل ایجاد شد بیش‌تر باشد، امسال ما ۱۴ صدم ارتقای معدل و ۸۶ صدم در معدل کل افزایش داشتیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان عنوان کرد: در مسائل روانی و مشکلاتی که در شهر‌های سیل‌زده و روستا‌های سیل زده به‌وجود آمده‌بود با کمک شهر تهران، شهرستان‌های تهران و وزارت‌خانه توانستیم ۳۰۰ نفر روانشناس و مشاور زبده را به مناطق سیل زده دعوت کنیم، علاوه بر آن برای دانش‌آموزان نیز برنامه‌های شادی‌آفرین برگزار کردیم.

انتهای پیام/ر

سیل خسارات جبران‌ناپذیر سیل به فرهنگیان لرستان 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.