سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از فرمون اخلال در جفت یابی آفت کرم خوشه خوار انگور

برای اولین بار روش غیر شیمیایی استفاده از فرمون اخلال در جفت یابی آفت کرم خوشه خوار انگور در باغات ورمنجه از توابع شهرستان کرمانشاه به صورت پایلوت عملیاتی شد.

به گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،اکبری معاون مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : استفاده از فرمون اخلال در جفت یابی آفت کرم خوشه خوار انگور روشی جدید برای کنترل این آفت بوده که در سه هکتار از باغات ورمنجه به صورت آزمایشی عملیاتی شده که نتیجه بخش بودن این روش در سالجاری از این باغات آزمایشی اثبات گردید.

وی با اشاره به اینکه استفاده از روش غیر شیمیایی فوق تاثیر بسزایی در تولید محصول انگور سالم داشته گفت : در این طرح آزمایشی هیچ سمپاشی انجام نشده است.

اکبری افزود: با بکارگیری روش غیرشیمیایی فرمون اخلال در جفتگیری کرم خوشه خوار؛ فرمون در محیط پخش شده حشرات نر خوشه خوار گیج و سرگردان می‌شوند و توان پیدا کردن جفت را نخواهند داشت.

وی تصریح نمود: در این روش جفت یابی مختل شده و در نتیجه تخم‌هایی که حشره ماده روی اندام گیاهی گذاشته غیربارور بوده و باز نمی‌شوند.

اکبری گفت: اگر باغداران انگور از این روش به صورت منظم هر ساله استفاده نمایند در بلندمدت جمعیت آفت زیر آستانه خسارت اقتصادی می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی این فرمون اخلال در جفت یابی کرم خوشه خوار انگور را دارند که باغداران می‌توانند با تهیه فرمون موردنظر در سطح باغ بکار بگیرند.

اکبری گفت: هزینه استفاده از روش فوق در حد سمپاشی بوده، اما روش فوق باعث تولید محصول سالمتری می‌شود.

اکبری با هشدار نسبت به باغات انگوری که مبتلا به کرم خوشه خوار انگور هستند تصریح نمود: اگر مبارزه لازم در این باغات صورت نگیرد ۵۰درصد از محصول دچار زیان شده و میوه فاقد کیفیت و بازار پسندی است .

 

 

انتهای پیام/د

روشی جدید برای کنترل آفت

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.