سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم راه اندازی کتابخانه‌های عمومی در شهر‌های فاقد کتابخانه در خوزستان

استاندار خوزستان در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر لزوم راه اندازی کتابخانه‌های عمومی در شهر‌های فاقد کتابخانه استان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، محمد صادق کریمی کیا مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، عبدالله حسینی مدیرکل امور روستایی و دهیاری‌های استانداری خوزستان، شهاب صدیقی مدیرکل امور شهری و شهرداری‌های استانداری خوزستان، محمد جوروند مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی خوزستان، مهدی رفیعی دهکردی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، مهران حموله مدیرکل پست استان خوزستان، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، افشین حیدری مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان، شاهین هاشمی سرپرست فرمانداری شهرستان حمیدیه و سایر اعضای انجمن، اصحاب رسانه در محل دفتر استاندار خوزستان برگزار شد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان، گفت: خوشبختانه اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط دستگاه‌های مختلف استان افزایش یافته است و این نشان می‌دهد به اهداف برنامه ریزی شده در حوزه فرهنگی نزدیک شده ایم.

وی بر تاثیرگذاری جایگاه و نقش کتاب در میان خانواده‌ها و نسل جوان تاکید کرد و افزود: برای نیل به شاخص‌های مطلوب در حوزه فرهنگی و توسعه همه جانبه در استان باید در زمینه فرهنگی استان برنامه ریزی و سیاستگذاری بیشتری صورت گیرد و جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فرصت خوبی برای توسعه این شاخص‌ها است.

شریعتی با اشاره به اینکه جذب کودکان و نوجوانان به امر کتابخوانی باید در اولویت اول کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد، اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی، کودکان و نوجوانان را با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی با کتاب مانوس کنند. فردی که به دانستن از طریق کتاب روی آورد قطعا به رشد کشور در آینده کمک خواهد کرد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: فضای مجازی و رسانه‌های تصویری و شنیداری امروز رقیبان کتاب هستند که این امر رسالت مسئولین را در ابعاد مختلف سنگین می‌کند؛ کتاب و خواندن نیازمند دانش و تخصص است و دستگاه‌های فرهنگی باید در سیاست‌های خود مقوله کتابخوانی را با ابزار‌های که در اختیاردارند در قالب‌های مختلف هنری، آموزشی در بین مردم رواج دهند.

غلامرضا شریعتی، بر راه اندازی جمعه بازار کتاب در اهواز تاکید کرد و اذعان داشت: طرح جمعه بازار کتاب با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری، حوزه هنری، ادره کل ارشاد اسلامی و سایر سازمان‌ها در استان تدوین و مکانی برای تبادل کتاب در استان برای مردم ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات خوب در سال‌های گذشته، کتابخانه‌های بیشتری در استان را تکمیل، تجهیز و به بهره برداری رسانده است، ابراز کرد: کلیه شهر‌های استان خوزستان به کتابخانه‌های عمومی مجهز می‌شوند. دسترسی مردم و اقشار مختلف به کتاب و کتابخانه روند توسعه در استان سرعت می‌دهد.

وی با تاکید در روند راه اندازی کتابخانه دیجیتال استان تاکید کرد و یاد آور شد: با توجه به عدالت در توزیع امکانات و دسترسی همه مردم به امکانات کتابخانه ای، اولین کتابخانه دیجیتال استان تا پایان سال ۱۳۹۸ راه اندازیی می‌شود.

شریعتی در خصوص به ارائه خدمات به روشندلان جامعه گفت: تا پایان سال تعداد اعضای نابینایان کتابخانه‌ها از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

۶ شهر خوزستان فاقد کتابخانه عمومی است

منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستن در این جلسه گفت: شش شهر خوزستان با وجود جمعیت بالا فاقد کتابخانه عمومی هستند.

شهر الهایی اهواز، آبژدان اندیکا، چغامیش، حمزه و سیاه منصور دزفول، سرداران شوشتر و چمگلک اندیمشک فاقد کتابخانه عمومی هستند.

شرکت بالغ بر ۶۲ هزار خوزستانی در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، افزود: برای این جشنواره هشت کتاب با موضوعات امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی در قالب ها، سنین و ذائقه‌های مختلف انتخاب شد که در مجموع بالغ بر ۶۲ هزار نفر در استان خوزستان در این جشنواره شرکت کردند.

اجرای ۱۳۰ برنامه متنوع فرهنگی در سیل اخیر استان خوزستان

کوهی رستمی، به اقدامات کتابخانه‌های عمومی در سیل خوزستان اشاره کرد و اذعان داشت: در سیل اخیر، اقدامات خوبی از سوی کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و کتابداران استان صورت گرفت که از جمله آن می‌توان تهیه اقلام فرهنگی و برگزاری بیش از ۱۳۰ برنامه برای کودکان و نوجوانان در قالب بهار مهربانی اشاره کرد. با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۵ ایستگاه سیار از دیگر استان‌ها به این مناطق اعزام شدند.

وی با اشاره به مجهز نبودن استان خوزستان به کتابخانه سیار، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما نداشتن کتابخانه سیار است که با کمک سازمان برنامه و بودجه، اعتبار خرید ۳ دستگاه کتابخانه سیار تصویب شد و در آینده‌ای نزدیک با خریداری و تجهیز این کتابخانه‌ها مناطقی که امکان احداث کتابخانه عمومی فراهم نیست، از کتابخانه سیار بهره مند می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، اضافه کرد: در جریان سیل برنامه‌ای تحت عنوان سیل مهربانی برگزار و طی آن از سراسر کشور ۱۲ هزار قلم شامل اسباب بازی، نوشت افزار و ... به کودکان نوجوانان سیل زده در استان اهدا و توزیع شد. همچنین در ادامه طرح و بنا به دستور استاندار خوزستان، شش ویژه برنامه با عنوان بهار مهربانی در بهار قرآن در مناطق سیل زده برگزار شد.

وی عنوان کرد: با توجه به استقبالی که از این طرح صورت گرفت، تصمیم بر این شد برای شروع سال تحصیلی جدید نیز برنامه‌ای تحت عنوان مهربانی در مهر جهت تهیه لوازم تحریر به دانش آموزان سیل زده استان و بخشی نیز در مناطق زلزله زده مسجدسلیمان اجرا شود که این برنامه از ۲۰ تیر آغاز شده است.

منصور کوهی رستمی در خصوص فعالیت بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی استان، بیان داشت: در حال حاضر ۴ کتابخانه در سطح خوزستان بخش مستقل نابینایان دارند و سه روشندل نیز در اهواز، آبادان و آغاجاری مشغول هستند و به ارایه خدمات تخصصی به نابینایان می‌پردازند.

لزوم ورود خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی

کوهی رستمی، با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۱ هزار نابینا در سطح استان وجود دارد که تنها ۱۰ درصد آن‌ها به تعداد ۹۷۶ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، اظهار داشت: در این چهار کتابخانه بالغ بر ۲ هزار کتاب بریل ویژه نابینایان وجود دارد و به تازگی با اهدا یک دستگاه چاپگر بریل این توانایی ایجاد شد که برخی کتاب‌ها و جزوات دانشجویان نابینا و کم بینا تولید شود. عمده مشکلات حوزه کتاب می‌تواند با ورود خیرین در استان برطرف شود.

این مقام مسئول به افتتاح کتابخانه عمومی ابن سکیت در منطقه ملاشیه اهواز اشاره کرد و گفت: در هفته دولت نیز کتابخانه مرکزی شهرستان کارون و کتابخانه دهکده شهرستان حمیدیه افتتاح می‌شود و تعدادی کتابخانه نیز وجود دارد که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند که تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.