سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی:

حضور بالغ بر ۶۰۰۰ هنرجو در دوره کارآموزی و کارورزی سال جاری

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: بالغ بر ۶۰۰۰ هزار هنرجو در دوره کارآموزی و کارورزی سال جاری در فصل تابستان حضور دارند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ مجتبی حیدری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان خبر حضور بالغ بر ۶۰۰۰ هزار هنرجو در دوره کارآموزی و کارورزی سال جاری در فصل تابستان، افزود: با عنایت به تغییر ساختار آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش و استقرار نظام جدید آموزشی، درس کارآموزی و کارورزی به عنوان یکی از دروس در جدول برنامه درسی این شاخه ها به صورت تجمیعی در تابستان و  با هدف آشنایی هنرجویان با محیط واقعی کار و اقتضائات زیست بوم رشته خود طراحی شده است.

مجتبی حیدری اظهار داشت: توسعه و گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی در جریان فرآیند یاددهی و یادگیری، آماده ‌سازی هنرجویان برای ورود به بازار کار و به کار بستن شایستگی‌ های فنی و غیر فنی در محیط واقعی کار با توجه به سطوح صلاحیت حرفه‌ای از جمله اهداف اجرای دوره های کارآموزی و کارورزی می باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به نقش مهم این دوره ها در آشنایی هنرجویان با مسائل و ارتباطات اجتماعی محیط کار، تصریح کرد: اجرای دوره های کارآموزی و کارورزی در ترغیب، تشویق و ایجاد روحیه خودباوری و سخت‌ کوشی نسبت به وظایف شغلی در بین هنرجویان هنرستان ‌ها و کسب تجربه در محیط واقعی کار و ایجاد زمینه مناسب برای شناساندن مشاغل مولد و مشروع جامعه به هنرجویان متناسب با رشته تخصصی آنها موثر خواهند بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، پایه اجرا و میزان ساعات کار آموزی شاخه فنی و حرفه‌ای بر اساس ماهیت هر رشته ۱۲۰ تا ۲۴۰ ساعت اعلام شده است.

حیدری یادآور شد: میزان ساعت کارورزی شاخه کاردانش مطابق با جدول برنامه درسی هر یک از رشته ‌های مهارتی این شاخه است که در راستای سیاست مدرسه محوری و تفویض اختیار و بر اساس شرایط منطقه ‌ای در تابستان یکی از پایه‌ های یازدهم و دوازدهم اجرا می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی تأکید کرد: این درس صرفا در تابستان پایه‌ های یازدهم و دوازدهم تیرماه لغایت شهریور ماه به صورت تجمیعی اجرا می ‌شود و هیچ دوره و گواهینامه جایگزین آن نمی‌ شود.

وی با اشاره به نحوه محاسبه نمره این درس گفت: ارزشیابی کارآموزی و کارورزی مشتمل بر سه بخش است که در مجموع ۲۰ نمره است و شامل، ۱۰ نمره سرپرست محل اجرای کارآموزی و کارورزی، ۵ نمره هنرآموز ناظر و ۵ نمره گزارش کار می شود لذا باید مباحث مربوط به شایستگی ‌های فنی و غیرفنی در ارزشیابی هر بخش لحاظ شود.

حیدری بیان داشت: هنرجویانی که به دلایل خاص موفق به گذراندن این درس در تابستان پایه یازدهم نشوند می ‌توانند آن را در دوره تابستانی پایه دوازدهم بگذرانند و در صورت کسب موفقیت نمره آن در پایان همان دوره ثبت می ‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: کارآموزی و کارورزی به صورت پیوسته در مدت ۳ تا ۶ هفته اجرا می‌شود و زمان انجام آن در هر روز بر اساس ساعات فعالیت در محیط واقعی کار خواهد بود و چنانچه در محل واحد آموزشی صورت پذیرد نیز حسب ساعت انجام آن ۶ یا ۸ ساعت در روز محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام/ت

آشنایی هنرجویان با مسائل و ارتباطات اجتماعی محیط کار، نقش مهم دوره های کارآموزی و کارورزی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.