وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ مدرسه ماندگار شناسایی شده و مجوز گرفتند، بنابراین آنچه باید از تجربیات این مدارس استفاده کنیم آن است که مدرسه به عنوان کانون تربیتی محلی و مرجع محله باشد، همان موضوعی که در سند تحول بنیادین مورد توجه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه محل تعلیم و تربیت دانش آموزان است، گفت: آموزش و پرورش ما با ارتقا کیفیت مدرسه رشد پیدا میکند و مدرسه باید بلوغ پیدا کند.
بطحایی تصریح کرد: یکی از سیاست هایی که مصرانه دنبال می کنیم این است که مدرسه به عنوان هویتی مستقل روی پای خودش بایستد، بارها و بارها در تحلیل این سیاست گفته ام که آنچه بیرون از مدرسه بوده نیروی پشتیبان بوده و مدرسه کانون اصلی تربیت است.
وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که توانستیم در آموزش و پرورش مدارس موفق داشته باشیم تصمیم گیری کردن خود مدرسه بوده است، اما در طول تاریخ سیطره کاهای اداری باعث ناکارآمدی مدرسه در تصمیم گیری شده است و اکنون ۷۰۰ صفحه مصوبه داریم که یک کتاب قطور است و همکاران برای انجام هر کاری باید از روی این کتاب مشکلشان را حل کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در برخی از استانهای کشور حتی تا هزار بخشنامه در سال به مدرسه از ستاد تا استان ابلاغ شده و بخشنامه در ترمینولوژی ما به معنی باید و نباید است.
بطحایی تصریح کرد: با وجود این شرایط مطمئن باشید که دیگر مدرسه مدرس و البرز و غیره نخواهیم داشت و مدارس مانند عضلهای که از آن کار نکشیدیم هر روز ضعیفتر میشود و اکنون مدرسه ما اینگونه است، ظاهری مناسب دارد، اما در حل کوچکترین مساله مشکل دارد و منظر منطقه و استان و وزارتخانه است.
وی افزود: خلاقیت و دنیای عظیم نوآوری در مدارس را زیر پردهای مخفی کردیم و مسائل هر روز پیچیده میشود، امروز دهها مساله در مدرسه داریم که مدیر میتواند آن را حل کند، مدیری که اگر توان و دانشش از من وزیر بیشتر نباشد حتما کمتر نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار واحد آموزی در کشور داریم، گفت: مدرسه را موجودی کور و کر و گنگ دانستیم که همواره دستش را گرفتیم تا گام بردارد.
بطحایی با اشاره به اینکه میدانم مدرسه محوری با سخنرانی پیش نمیرود، تصریح کرد: همه دولتهای پیش از ما این را میدانستند، اما کاری پیش نرفت و اکنون هم مقاومت در آن وجود دارد و اولین مقاومت کننده من وزیر هستم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اولین مانع بزرگ برابر ما مقاومت در برابر کار است؛ همه ما باید بدانیم که اینگونه کار پیش نمیرود، من باید بدانم که اکنون خادم مدرسه هستم و باید ببینم مدرسه از من چه میخواهد و باید آن را اجرا کنم.
وی تاکید کرد: اصلاح آموزش و پرورش با سخنرانی و دستور دادن انجام نمیشود، اما در این نهاد کار بخشنامهای و دستوری نیست و فرهنگش تفاوت دارد، باید به تدریج ریل را اصلاح کنیم و باور و ایمان میخواهد که بدانیم راه اصلاح چیست.
بطحایی بیان کرد: سیاست مدرسه محوری یکی از رویکردهای جدی ماست و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تهران و شهرستانهای تهران یکی از محرومترین ادارات کل از حیث فضا و تجهیزات است، گفت: بعد از سیستان و بلوچستان تهران جز محرومترین استانها محسوب میشود.
وی افزود: هر چه تلاش کنیم باز هم نیازها از تلاش ما بیشتر است و متاسفانه، چون آمایش سرزمینی نداریم و این از اختیار آموزش و پرورش خارج است، در جاهایی مدرسه ساختیم که دانش آموز نداریم.
بطحایی تصریح کرد: معلم حرف اول را در تحول میزند اگر بهترین تجهیزات و کتاب داشته باشیم، اما معلم انگیزه نداشته باشد همه آنها بیجهت است، بنده به عضوی از خانواده آموزش و پرورش این را میدانم.
وی گفت: از آقای رخشانی مهر میخواهم که اعتبار لازم برای بازسازی و نوسازی و مقاوم سازی مدارس را برای این منطقه که شهدای بسیاری به کشور تقدیم کردند در اسرع وقت فراهم کنند و تا حد ممکن از تخریب مدارس خودداری کرده و بیشتر بر مقاوم سازی تاکید شود.
انتهای پیام/