سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشت مزارع گندم به روش خاک ورزی حفاظتی در ساری

مدیر جهاد کشاورزی ساری از کشت ۴۲۰ هکتاری مزارع گندم با روش‌های خاک ورزی حفاظتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،رضا پورفلاح مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به اینکه باید از کاهش حاصلخیزی خاک در مزارع جلوگیری و با بکار بردن روش‌های مناسب و مساعد در جهت تقویت و افزایش تدریجی حاصلخیزی خاک اقدام شود گفت: برای افزایش بهره وری مزارع ۴۲۰ هکتار از گندم زار‌های شهرستان ساری به روش کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم (بدون شخم و شیار) کشت شد.

وی گفت: براثر کشت متوالی یک نوع محصول یا عدم رعایت تناوب صحیح در یک منطقه، سوزاندن آن و تعلیف دام در مزارع پس از جمع آوری محصول، استفاده بیش از حد از زمین بدون تقویت آن و دیگر اقدامات نامناسب و نابجا، خاک را از لحاظ مواد غذایی معدنی و آلی فقیر، بافت آن را نامرغوب و در نتیجه حاصلخیزی خاک کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه توجه به خسارات ناشی از آتش زدن بقایای گیاهی که بسیار جدی است، بر رفع این مشکل بعنوان یکی از اولویت‌های کاری در این شهرستان تاکید کرد.

پورفلاح با بیان اینکه کارشناسان بخش‌های مختلف اجرایی در این شهرستان و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی موضوع مدیریت بقایای گیاهی و روش‌های مختلف خاکورزی حفاظتی را مورد توجه دارند، افزود: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و اجرای طرح‌های الگویی یافته‌های روز تحقیقی و علمی برای حفظ بافت خاک به بهره برداران بخش کشاورزی آموزش داده می‌شود.

گفتنی است حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک و جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش مصرف آب در مرحله تولید و کاهش تردد ماشین الات کشاورزی که خود عاملی برای فرسایش خاک محسوب می‌شود از مهمترین اهداف اجرای این طرح است
انتهای پیام/س
 
 

کشت ۴۲۰ هکتاری گندم با روش‌های خاک ورزی حفاظتی در ساری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.