سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکار‌هایی برای کاهش احساس تشنگی در ماه رمضان

افراد روزه دار در آغاز افطار باید به جای آب سرد، از آب ولرم، به صورت آهسته و نشسته استفاده کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدیه فرید کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن، موجب کاهش دسترسی آنزیم های گوارشی به موادغذایی و بروز برخی بیماری ها و نارسایی های گوارشی می شود.

وی افزود: برای کاهش تشنگی در طول روز نیز راه هایی مانند کاهش حجم غذای سحری، خودداری از مصرف موادغذایی دارای پروتئین و ادویه بالا، محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر، استفاده از میوه و سبزی کافی در فاصله افطار تا سحر و پرهیز از ورزش های شدید، حمام و سونای داغ در طول روز، توصیه می شود.

فرید ادامه داد: روزه داری در افرادی که بیماری خاصی ندارند، نه تنها مضر نیست، بلکه مفید نیز است، روزه داری حتی در افرادی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا بدن آنها چربی ها را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، چربی تازه و مناسب تری را جایگزین کند و برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره دارند نیز فرصت مغتنمی فراهم می شود تا مقداری از آنها را برای تولید انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: سعی کنیم از زیاده روی در مصرف غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه ای، زولبیا، بامیه و حلوا پرهیز کنیم، زیرا باعث سوزش سردل، اضافه وزن و نیز عطش شدید می شود که با نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی های سرد جبران می شود.

فرید توصیه کرد: از مصرف زیاد مواد قندی ساده مانند زولبیا و بامیه، انواع شیرینی ها و نوشابه های گازدار، به ویژه در وعده سحری پرهیز کنیم، زیرا مصرف زیاد این مواد ابتدا سبب افزایش قندخون شده و در پی آن موجب افت قند خون می شود و توانایی یادگیری افراد را در طول روز کاهش می دهد.
انتهای پیام/م

کاهش تشنگی در هنگام روزه داری با کاهش مصرف پروتئین و ادویه در وعده سحری

برچسب ها: رمضان 98 ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.