سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از پول رضایت بیرانوند و پیشنهاد سرمربیگری برانکو در تیم ملی تا ماجرای مدیران سابق و پرونده های بی خطر در گفتگوی تفصیلی با مدیر عامل باشگاه پرسپولیس

ایرج عرب مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تهران با حضور در استودیو باشگاه خبرنگاران جوان و در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد شرایط فعلی این باشگاه، مطالبات بازیکنان و کادر فنی، هزینه های جاری و بحث درآمدزایی صحبت کرد.

متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است: 

 

رقابت با تیم های متمول آسیا جنگ نابرابر است/ هزینه یک بازیکن آنها برابر 2 سال بودجه ما است

در ابتدا با توجه به دیدار حساس برابر پاختاکور شرایط نمایندگان ایران در آسیا را چطور ارزیابی می کنید؟

 امشب یک بازی بسیار مهم داریم خدا را شکر همه آن شرایط لازم برای اعزام تیم با هواپیمای فول چارتر اختصاصی انجام شده و تیم را هماهنگ کردیم تا از فرودگاه مهرآباد بروند تا هم مسیر کمتری را تری کنند و راحت‌تر باشند و آنجاهم که امکانات هست و اخباری داریم که خدا را شکر تمرین‌ها به موقع انجام شده و کارها به خوبی پیش می‌رود و می‌رویم برای یک موفقیت و یک بازی حساس که در پیش داریم و انشاالله نتیجه مثبت بگیریم. نمایندگان ایران در بازی های آسیایی شرایط نسبتا دشواری دارند، تیم های مدعی در آسیا هزینه بالایی برای حضور در مراحل پایانی و قهرمانی در این ر قابت ها انجام داده اند و به نوعی رقابت با این تیم ها بسیار سخت است. شما در تیم های عربی از جمله عربستان و قطر می بینید که قیمت یک بازیکن آنها برابر با بودجه ۲ سال  پرسپولیس و استقلال است و ما در شرایط نابرابر در مقابل این تیم ها قرار می گیریم و در ایران هواداران فقط از این دو تیم پیروزی می خواهند و  با توجه به دولتی بودن این تیم ها امکان این اتفاق وجود ندارد و ما در بازی امروز هم شرایط سختی بای صعود داریم و باید در این بازی پیروزی شویم. ( این مصاحبه قبل از بازی با پاختاکور که منجر به شکست پرسپولیس شد انجام شده است)

عدد اسپانسری ما ثابت و دلار متغیر است/ پول ریالی گرفتن و دلاری خرج کردن دشوار است

مشکلات اساسی در مورد بحث های مالی پرسپولیس به کجا بر می گردد؟

بحث مالی همیشه در باشگاه‌های بزرگ کشور موضوع مهمی بوده است و درآمد‌ها روند ثابتی دارند و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که درآمد‌ها را نسبت به قبل افزایش دهیم. در راستای افزایش درآمد‌ها که در چند وقت اخیر پیگیری بسیاری در مورد آن انجام دادیم، طی ۵۰ جلسه اخیرمان در این مدت برای اینکه بتوانیم در فصل آتی مشکل جدی نداشته باشیم و بتوانیم درآمد‌ها را افزایش بدهیم به مدیریت هزینه فکر کردیم. به عنوان مثال سعی می‌کنیم در بسیاری از موضوعاتی که به مسائل اصلی تیم‌مان و بازیکن‌ها و مسابقاتمان صدمه نمی‌زند هزینه و مدیریت می‌کنیم و لیکن هزینه‌ها همیشه جلو‌تر از ما است.

او گفت: تورم‌ها هم ریالی و هم ارزی است که قرارداد‌ها بر اساس دلار آن زمان بسته شده است، اما امروزه دلار و یورو بالا رفته و باید توجه کرد که عدد اسپانسری همچنان ثابت باقی مانده است. عدد ارزی بالا است، لذا همیشه هزینه‌ها از ما جلو‌تر هستند، ولی خب با تمام مشکلات سعی می‌کنیم کار‌هایی که انجام می‌دهیم را خیلی تبعاتش را به سمت کادر فنی و تیم و هوادار نبریم و بیشتر سعی می‌کنیم خودمان مشکلات را در درون باشگاه تحمل کنیم که این خودش بعضا می‌گویند که فلانی چرا چیزی نمی‌گوید. من نمی‌دانم گفتنش چه مشکلی را حل می‌کند؟ اگر لازم باشد روزی حتما این مسائل را ریز به ریز شفاف می‌کنیم که همه در جریان باشد و دلیل سکوت فعلی ما این است که تمرکز تیمی به هم نخورد، چون هفته‌های آخر بود همه چیز را روی نتیجه‌ها و برنامه‌های خودمان متمرکز کرده ایم.

قرار بود پول دریافتی از فیفا را به برانکو بدهیم که میسر نشد/ تامین کردن دلار با  ریال کار دشواری است/مشکل از کشور سوئیس است و ارتباطی به ما ندارد

در مورد قرارداد برانکو که نگرانی هواداران پرسپولیس را تشدید کرده و شایعاتی مبنی جدایی او به گوش می رسد؟  آیا عزمی برای حفظ برانکو با توجه به شرایط مالی حال حاضر وجود دارد؟

ما در خصوص مطالبات برانکو روی پول ارزی که از فیفا طلب داریم (حدود ۷۰۰ هزار دلار) حساب باز کرده بودیم. فکر می‌کردیم که این پول را مستقیما به حساب برانکو واریز می‌کنیم و این مشکل حل می‌شود. ما از ۴ ماه پیش مکاتباتی را با فدراسیون فوتبال انجام دادیم تا از طریق‌ای اف سی و فیفا پیگیری کنند. حتی آن‌ها قول مساعد دادند که پیگیری این اتفاق زود‌تر از همیشه صورت می‌گیرد. اما متاسفانه هرچه قدر صبر کردیم و نامه زدیم این اتفاق نیفتاد و ظاهرا مشکلش به کشور سوئیس بر می‌گردد که با توجه به استعلاماتی که انجام شد مطمئن شدیم که مشکل ما به این زودی‌ها حل نمی‌شود، بنابراین در صدد آن بودیم تا این هزینه را از اینجا تامین کنیم.

وی ادامه داد: عدد ریالی تامین کردن کار سختی است، چون ارز قیمتش بالا رفته است. با این حال اگر این اتفاق می‌افتاد، محاسن زیادی داشت بخش عمده از پول برانکو را آماده کردیم که فردا تقدیم می‌کنیم. اما بحث ارزی همچنان برای ما یک دغدغه است و باید پیش‌بینی‌های لازم را برای بحث ارزی و نوساناتی که دارد در نظر بگیریم.

فدراسیون فوتبال با جدیت باید موضوع طلب ما از فیفا را پیگیری کند

امیدی برای برگشتن مطالباتتان از فیفا هست یا خیر؟

از آنجایی که ارتباط باشگاه‌ها هم با‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا و هم فیفا مستقیم نیست، از طرف فدراسیون فوتبال قول پیگیری‌ها داده شده تا این اتفاق صورت گیرد. ما هم از فدراسیون می‌خواهیم تا این اتفاق را به جدیت پیگیری کند چرا که اگر این رقم وارد کشور بشود، ما می‌توانیم بسیاری از مشکلاتمان را حل کنیم.

درمورد تمدید قرارداد برانکو بعد از دادنش طلبش تمرکز می کنیم

نظر شما در مورد تمدید قرارداد برانکو چیست؟

فعلا اگر مطالبات فعلی شان پرداخت شد، روی بحث مسائل تمدید قرارداد تمرکز می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا این اتفاق بیافتد.

طلب برانکو را از پاداش بازی های آسیایی پرداخت کردیم

در پرداخت طلب برانکو از ارز «نیمایی» بهره گرفته اید؟ 

طی این مدت پاداشی را که به عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا و همچنین هزینه‌های اعزام تیم و اردوی قطر و این‌ها را از محل دریافتی‌مان از پاداش نایب قهرمانی پرداخت کرده ایم. اما وقتی اعداد و ارقام ریالی هستند و تبدیل به ارز می‌شوند خیلی کوچک می‌شوند. به عنوان مثال یک قراردادی که ۱۰۰ هزار دلار است یک روزی ۳۵۰ میلیون تومان بوده، اما الان دیگر آن قرارداد ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اگر به یورو باشد ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. حالا همین اگر ۲۰۰ هزار دلار باشد ۲ میلیارد و خورده‌ای می‌شود، چون درآمد باشگاه ریالی است وقتی قرار است به ارز تبدیل بشود یک عدد کوچک می‌شود و این از سری مشکلاتی است که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

برانکو، با اخلاق، صبور و حرفه ای است و درک بالایی از مسائل کشور دارد

برانکو طی این سال‌ها سرمربی کم حاشیه بوده است. از نظر شما دلیل آن چیست؟ تعامل بیش از حد شما یا روحیات برانکو؟

برانکو علاوه بر اینکه سرمربی تیم است، آدم بسیار حرفه‌ای است. خیلی با اخلاق، آرام و صبور است. شاهد بودید که چقدر با صبوری مشکلات باشگاه و کشور را کاملا همیشه درک کرده و حتی اگر اتفاقی هم افتاده ایشان را به آرامش دعوت کردیم. ایشان اصول حرفه‌ای را رعایت می‌کند و باشگاه هم سعی می‌کند به نقش و وظیفه خودش عمل بکند.

برای حضور برانکو در تیم ملی فوتبال هنوز پیشنهادی نداشتیم

اگر برانکو ایوانکوویچ درخواستی برای حضور تیم ملی داشته باشد اجازه جدایی می‌دهید؟

ما از اول هم گفتیم باشگاه مخالفت دارد. اما فعلا هیچ درخواست و بحثی نبوده است.

نقل و انتقالات  نباید با نظر مدیر عامل باشد، باید گروهی تصمیم گرفت

آیا به بازیکنانی، چون احمد نوراللهی، بشار رسن و علیرضا بیرانوند پیشنهاد تمدید قرارداد داده شده است؟

تصمیمات در باشگاه نباید فردی باشد. به خصوص در بحث‌های مهمی مثل مسائل انضباطی، مسائل فنی و نقل و انتقالات نباید توسط شخص مدیر عامل گرفته بشود. ما در جلسات هیأت مدیره مطرح کردیم که بلافاصله کمیته نقل و انتقالات، کمیته فنی و کمیته انضباطی را در باشگاه راه‌اندازی کنیم تا این موضوعات در قالب خرد جمعی بازگو شود و تصمیم‌گیری درستی از آن صورت بگیرد. بحث ترانسفر بازیکن یکی از محل‌های درآمد‌های باشگاه حرفه‌ای است که نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: اکنون باید از همه مهم‌تر منافع و مصالح باشگاه و تیم در نظر گرفته شود. این‌ها هم قطعا بایستی در جایگاه خودش اجرایی شود. فکر می‌کنم اگر در قالب یک کمیته فنی و یک کمیته نقل و انتقالات که همه جوانب را در نظر بگیرند این اتفاق صورت می‌گیرد. قطعا ضمن اینکه برای باشگاه سودآور خواهد بود آینده باشگاه را هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ مادی تأمین خواهد کرد.

استقلال و پرسپولیس شرایط مالی مساوی دارند/ نوع مدیریت ها از گذشته تا به حال کفه ترازو را سنگین و سبک می کند/ چیزی به نام اعتبار دولتی در این ۲ باشگاه وجود ندارد

در مورد  کمک های وزارت ورزش و جوانان به استقلال و پرسپولیس یکسان عمل می شود و آیا اصولا کمکی از سوی وزارت خارج از چارچوب قانونی دریافت شده است؟

شما وقتی یک تیمی را تحویل می‌گیرید در واقع باشگاه را تحویل می‌گیرید. باشگاه شرایطی دارد که بخشی از آن به زمان حال مربوط می‌شود، بخشی به گذشته‌های خیلی دور در پرسپولیس مربوط است. برخی مطالبات مادی باقی مانده که بخش عمده آن در مدیریت قبلی پرداخت شده و بخش دیگری نیز همچنان گریبان گیر باشگاه است. هر باشگاه شرایطی دارد، بر فرض مثال شما وقتی باشگاه استقلال و پرسپولیس را که تحویل می‌گیرید، هر ۲ تیم در یک وضعیت قرار ندارند. احتمال دارد میزان بدهی یکی از این ۲ تیم بیشتر باشد، یکی کمتر. این اتفاق در مورد قرارداد بازیکنان نیز صدق می‌کند. عمدتاً این ۲ تیم در شرایط مساوی قرار ندارند. حالا اگر یک عدد مساوی را برای هر کدام بگذارید. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اصلاً چیزی به نام اعتبار دولتی در باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود ندارد، ریالی هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سمت وزارتخانه به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تزریق نمی شود. چرا که قانون این اجازه را نمی‌دهد.

عرب گفت: اگر هم وزارتخانه بخواهد چنین کاری صورت بگیرد امکان‌پذیر نیست. یک قرارداد اسپانسری هست که در واقع اسپانسر بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس مشترک است که این منبع و منشأ اصلی درآمد هر ۲ باشگاه محسوب می‌شود. یک سری درآمد‌های خاص، مثلا اجاره مکان و برخی نیز بحث پاداش‌ها است. باید توجه کرد قرارداد بازیکنان و مربیان و راهیابی به مسابقات در هر دو تیم متفاوت است و بعضاً تفاوت‌های این چنینی به وجود می‌آید. باشگاه بدهی دارد و هزینه‌های جاری که بعضی اوقات موضوع پرداخت پول به بازیکنان و کادر فنی به عنوان حق‌الزحمه پیش می‌آید. اینجا بدهی نسبت به بقیه قضایا اولویت پیدا می‌کند. حالا چرا؟ بحث بدهی شوخی ندارد چرا که بیانیه می‌دهند اگر بدهی پرداخت نشود تیم از پنجره نقل و انتقالاتی محروم می‌شود. اگر پنجره بسته شود امکان نگه داشتن بازیکن در تیم بالا‌تر است تا حل این مشکل. اما برخی اوقات اولویت این است که باید هزینه میزبانی کشور ثالث را مقابل نمایندگان سعودی، چون الاهلی بدهی. اگر هزینه میزبانی را ندهید مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود! اولویت‌ها مرتبا در باشگاه تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: ولی این ۳ مسئله بدهی‌ها، هزینه‌های جاری و پرداخت کادر فنی و بازیکنان اصلی است و یک زمان‌ها شما در تشخیص اولویت به مشکل برمی‌خورید که کدام اولویت اصلی است. ولی بایستی که با دقت بررسی شود که هر آنچه به صلاح باشگاه باشد در اولویت‌ها قرار بگیرد. در مجموع درآمد باشگاه از اسپانسری یک سری درآمد‌های اختصاصی از اجاره اماکن و ... است که خیلی عدد جزئی است. اما پاداش‌هایی از سمت دولت در هیچ شرایطی حتی در سخت‌ترین شرایط به باشگاه‌ها تزریق نمی شود. حتی این چند وقت اخیری که ما خیلی در فشار مالی هم بودیم هیچ اتفاقی از طرف وزارتخانه رخ نداده است.

هر حرکتی از باشگاه های پرسپولیس و استقلال با التهاب های احتمالی همراه است

هیچ کجای دنیا حامی مالی دو تیم مشهور از یک برند نیست. چطور ممکن است که تیم شما و استقلال تصمیم گرفتید از این برند تبلیغاتی کسب درآمد داشته باشید؟

این اتفاقی بود که رخ داده است. به هر حال اینکه هر ۲ تیم از یک برند تبلیغاتی بهره می‌گیرند، یک سری محاسن دارد، مثلا در جذب تماشاگر موفق عمل می‌کند، اما از طرفی هوادار نیز از دست می‌دهد و یک سری معایبی هم دارد. فعلاً ما با اسپانسر اصلی یک سال و با مجری مان هم تا چند وقت دیگر قرارداد داریم، بنابراین بایستی به تعهداتمان عمل کنیم. بالاخره تغییرات در این باشگاه‌ها را ببینید. فضای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس همیشه شرایطی را دارد که شما هر حرکتی که انجام می‌دهید باید خیلی مواظب التهاب احتمالی باشید که قرار است تولید شود. بعضاً التهاباتی هم وجود دارد که اگر به آن‌ها دقت نکنید به این التهابات دامن زده می شود.

تغییری در زمان واگذاری استقلال و پرسپولیس صورت نگرفته است/ شهریور ماه این دو تیم واگذار می شوند

بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟ 

اساس برنامه و اجرا خصوصی‌سازی یک موضوع بسیار مهم و اجرای آن بر عهده سازمان خصوصی سازی است. وظیفه وزارت ورزش و باشگاه‌ها مساعدت، تسهیل و در اختیار گذاشتن اسناد و مدارک و شرکت در جلساتی که آن‌ها می‌گویند، است. حدوداً ما از ابتدای اقدام به خصوصی سازی تاکنون در ۷ جلسه شرکت کردیم که داورزنی از وزارتخانه حضور داشت و مسئولان باشگاه استقلال هم بودند. همه جلسات را شخصاً شرکت کردم و با توجه به اهمیتش آن را مهم قلمداد کردیم. روز گذشته آخرین جلسه را در حضور وزیر ورزش داشتیم و تأکید بر این شد، ضمن اینکه در جلسات بعدی هم شرکت کنیم اسناد و مدارک را تحویل سازمان خصوصی سازی دهیم.

اراده ای که برای واگذاری در سلطانی فر وجود دارد، هرگز ندیده ام

باشگاه پرسپولیس مدارک لازم را جهت واگذاری تحویل وزارت ورزش داده است ؟

همه مدارک را تحویل دادیم و الان هم اعلام کردیم که باشگاه‌ها آماده هستند. فکر می‌کنم اراده‌ای که در وزارت ورزش و جوانان برای خصوصی سازی باشگاه‌ها دیدم را هرگز ندیده ام. اراده‌ای که وزیر ورزش و جوانان دارد، بسیار جدی است. ما به این نتیجه رسیدیم که دیگر باشگاه داری دولتی ممکن نیست و امکان ندارد.

سازمان خصوصی سازی  تجزیه تحلیل های خود را در مورد مشکلات احتمالی انجام داده است

مدارک برای واگذاری شفاف است؟ آیا معارضان با این واگذاری و مدعیان مالکیت در پرسپولیس  چه در داخل و چه در خارج از کشور مشکلی بوجود نمی آورند؟

سازمان خصوصی سازی سازمانی است که شرکت‌های بسیار بزرگتر و عظیم‌تر را با مبالغ بالا در ایران واگذار کرده و کارشان همین است. بخش‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل این موضوعات دارند و ما همه اسنادی که لازم بوده را تحویل دادیم تا تجزیه و تحلیل کنند و ایرادات را برطرف نمایند. آن‌ها هرجا که ابهام وجود دارد را شفاف می‌کنند که بعدا مشکلی به وجود نیاید. وظیفه ما اول این است که اراده واگذاری داشته باشیم. قانون ما را مکلف و موظف کرده که واگذار کنیم و این اراده هم در وزارت ورزش و هم در باشگاه‌ها وجود دارد. اینکه با سازمان خصوصی سازی همکاری کنیم و تمام اسناد و مدارک را در اختیارشان قرار دهیم، در راستای شفاف سازی است.

 در باشگاه های استقلال  و پرسپولیس دست و پای شما می بندند و می گویند شنای حرفه ای انجام بده/پاداش دلاری را به ارز نیمایی می فروشیم بعد دلار آزاد می خریم به سرمربی می دهیم/ در تعداد معاونین و مشاورین دستمان بسته است/ چرا باشگاه ها نمی توانند به صورت مستقیم حامی مالی بگیرند؟ نباید به مدیریت های سابق خرده گرفت

کمیته تحقیق و تفحص مجلس در تحقیقاتش اعلام کرده تخلفاتی در باشگاه های استقلال و پرسپولیس وجود داشته است اما باید بررسی بیشتری شود؟ در مورد عملکرد مدیران سابق و بدهی های انباشته چه نظری دارید؟

یک موضوع بسیار اساسی وجود دارد که این موضوع دولتی بودن باشگاه پرسپولیس است. به نظرم می‌رسد که بسیاری از مشکلات گذشته، حال و آینده باشگاه پرسولیس به دولتی بودن آن مربوط می‌شود. در پرسپولیس سخت پول درمی آورید و حال که پول درمی آوری، سخت هم خرج می‌کنید. قوانین و مقررات شرکت دولتی یعنی شما چابکی حرفه‌ای را داشته باشید، اما قوانین دست و پاگیر دولتی. این‌ها با هم خوانایی ندارند و تناقض است. پارادوکس منشأ بسیاری از این مشکلات است که شما می‌توانید یک ارز را از AFC مستقیما به حساب سرمربی واریز کنید، اما باید در کشور با ارز نیمایی بفروشید و سپس ارز آزاد بخرید و به سرمربی بدهید. این برای شرکت‌های دولتی خوب است، اما نه برای یک باشگاه حرفه‌ای. شما در تعداد معاونین و مشاورین دست تان بسته است. در باشگاه استقلال و پرسپولیس به این شکل است که دست و پا‌های شما را می‌بندند و شما را داخل آب پرت می‌کنند و از شما انتظار دارند که حرفه‌ای هم شنا کنید. به مدیریت‌های سابق باشگاه نباید خرده بگیریم، چون واقعا شرایط سختی است. در باشگاه استقلال و پرسپولیس واقعا باید منصفانه با مسائل برخورد کنیم. به غیر از بحث مدیریتی درصد بسیار بالایی به دلیل نبود زیر ساخت‌ها و به خاطر دولتی بودن است.

او ادامه داد: اگر باشگاه استقلال و پرسپولیس حرفه‌ای هستند پس چرا دولتی هستند؟ از یک طرف قوانین دست و پا گیر دولتی و از طرفی درخواست‌های حرفه‌ای این ۲ باهم در یک جا جمع نمی‌شوند. در گرفتن اسپانسر به مشکلاتی بر می‌خوریم. چرا باشگاه نمی‌تواند به صورت مستقیم با اسپانسر قرار داد امضا کند و نیاز به یک واسط برای امضای قرارداد دارد؟ شما در هر قرارداد بالای ۳۰۰ میلیون تومان باید یک تشریفات قانونی را رعایت کنید. اگر بخواهیم ۵۰ قرارداد ببندیم پس باید ۵۰ تشریفات قانونی انجام بدهیم که ۵۰ تا سه ماه طول می‌کشد و اصلا معلوم نیست فردی که مدنظر باشگاه و هیئت مدیره است بتواند در مزایده برنده باشد. این‌ها مسائلی است که باید توسط مجلس واکاوی شود که علل به وجود آمدن این مسائل در باشگاه استقلال و پرسپولیس چیست؟

او افزود: این موانع باید برطرف شود تا در آینده مشکلات به وجود نیاید. آیا این مسائل به وجود آمده نتیجه سوءمدیریت است یا بخاطر زیرساخت‌ها؟ به نظر من دلیل این مشکلات زیر ساخت‌هاست. عافیت طلبانه این است که بگویم مشکل از مدیران سابق بوده است، اما من با صراحت می‌گویم که این مشکلات به دلیل زیرساخت‌ها ایجاد شده‌اند.

کوچک کردن  بدنه اجرایی در شرکت های دولتی یکی از اصول است، چرا باید خودمان بلیت فروشی کنیم؟

چرا بلیت فروشی توسط خود باشگاه صورت نمی‌گیرد؟

در شرکت‌های دولتی امور و کوچک کردن بدنه دولت یکی از اصول مدیریت است. این امر که بلیت فروشی نیز توسط خودمان انجام شود، مغایر با اصل آن است که مثلا ما تعداد نفرات زیادی را جذب کنیم و یک نرم افزار ایجاد کنیم تا بلیت فروشی توسط آن صورت گیرد. این مسائل را شرکت مجری انجام می‌دهد، اما تحت نظر کامل باشگاه است و اتفاقاتی هم در این حوزه در حال شکل گیری است. درباره اسپانسری ما اعتقادمان بر این است که درآمد باشگاه نصف هزینه‌های باشگاه را تامین می‌کند و که باقی آن را داریم با مدیریت هزینه و خرج کردن درآمد اسپانسری که پاداش‌های بازی‌های آسیایی و ... است مدیریت می‌کنیم که باز هم کفاف هزینه‌های ما را نمی‌دهد، پس نشان می‌دهد که درآمد کمتر از هزینه است.

عرب ادامه داد: ما اعتقاد داریم که برند پرسپولیس ظرفیت بالاتری دارد و داریم مذاکره می‌کنیم که از ظرفیت‌های پنهان و خاموش برند پرسپولیس نیز بهره ببریم که فکر می‌کنیم این راه حل بسیاری از مشکلات ما است. خوشبختانه در اساسنامه باشگاه به ما اجازه داده شده که در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی باشگاه پرسپولیس فعالیت کنند. ما در طی این مدت در جلسات بسیاری با هیئت مدیره داشتیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های پنهان برند پرسپولیس استفاده کنیم تا مشکلات مالی خود را رفع کنیم.

حامی مالی قراردادش تا سال ۹۹ باقی است و مجری شهریور ماه قراردادش به پایان می رسد

شایعاتی پیرامون استفاده از حامی مالی جدید در فصل آتی است این صحت دارد؟

ما یک اسپانسر اصلی داریم که اپراتور تلفن همراه است و تا سال آینده با آن قرارداد داریم و اسپانسر دیگری داریم که مجری بین ما و این اپراتور است که برند پرسپولیس در اختیار این شرکت قرار دارد. ما از تمام اسپانسر‌هایی که بتوانند ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند، استقبال می‌کنیم و آن‌ها هم می‌توانند از این قرارداد‌ها سود نیز ببرند که این طبیعت هر قراردادی است.

قرارداد با اپراتور پا برجا هست و تا پایان سال ۹۹ قراردادی بین ۲ طرف بسته شده است و فقط قرارداد مجری باقیمانده است که شهریور ماه به پایان خواهد رسید و ما برای آن برنامه ریزی خواهیم کرد. البته موضوع خصوصی سازی هم باید در نظر گرفته شود که باید با ریزبینی انجام شود.

پرونده خطرناک در فیفا نداریم

در حال حاضر پرونده ای در فیفا وجود دارد که برای پرسپولیس خطرناک باشد؟

فکر نمی‌کنم. یک سری پرونده در AFC داریم که برخی از آن‌ها باید به صورت نقد پرداخت شود و برخی به صورت اقساط، اما در مجموع هیچ پرونده‌ای که به آن مرحله خطرناک رسیده باشد نداریم.

در پرسپولیس به زودی تصمیمات را در یک کارگروه تخصصی می گیریم


با توجه به شرایط ارزی در فصل جدید فکر بازیکن جدید هستید؟

این تصمیمات در یک باشگاه حرفه‌ای نباید توسط مدیر عامل گرفته شود، بلکه باید توسط یک کارگروه و هیئت تخصصی انجام شود که ما در حال ایجاد آن هستیم و هر چه که از این بدنه بیرون بیاید به نفع باشگاه خواهد بود.

مسابقه فقط یک مسابقه است، فقط تدابیر برگزاری اش  تفاوت دارد

درباره بازی با سپاهان در جام حذفی صحبت می‌کنید؟ 

در هر مسابقه فوتبال شاهد چنین مواردی هستیم، اما ایجاد حساسیت روی آن کار درستی نیست و امیدوایم که دوستان مان در اصفهان تدابیری بیاندیشند که در یک فضای ایمن و با نشاط شاهد یک بازی خوب باشیم و برای هواداران اتفاقی رخ ندهد. فرقی نمی‌کند، مسابقه مسابقه است، اما مسابقه‌ای که ۲۰ هزار تماشاچی دارد و مسابقه‌ای که ۷۰ هزار تماشاگر دارد، از لحاظ تدابیری که درنظر گرفته می‌شود باید تفاوت داشته باشد، اما در اصل مسابقه تغییری ایجاد نمی‌کند.

بلیت فروشی الکترونیکی فقط فروش از طریق سایت نیست باید زیر ساخت ها فراهم شود/باید دوربین ها تک تک افراد را زیر نظر داشته باشد/ باید صندلی ها مشخص باشد

آیا مشکل بلیت الکترونیکی حل می‌شود؟

ما یکی از مشکلات بزرگی که داریم چه در تهران چه در شهرستان بحث الکترونیکی کردن است. ما فکرمی‌کنیم فروش بلیت الکترونیکی کافی است، اما این الکترونیکی کردن نیست این کار شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. باید صندلی‌ها شماره گذاری، راهرو‌ها شماره گذاری شوند و با دوربین چهره زن هواداران تحت کنترل باشند که یکی از مزیت‌های این دوربین این است که اگر هواداری خطایی انجام داد، فوری به شما اعلام می‌شود که صندلی این هوادار و مکان حضور او کجاست. یک سری زیرساخت‌ها باید انجام شود، اما وقتی این اتفاق رخ می‌دهد که همه تلاش کنند. شما الان می‌دانید روی کدام صندلی چه کسی نشسته است؟ چه کسی چیزی پرت می‌کند یا خیر؟ اما زمانیکه بدانیم چه کسی چه کاری انجام می‌دهد و شخص نیز بداند تحت کنترل است، مطمئنا خیلی از مشکلات حل می‌شود. مشکلات ما به دلیل رعایت نکردن یک سری از زیرساخت‌هاست.

بیرانوند برای جدایی باید مبلغی را به باشگاه بپردازد

دیروز در نشست خبری، علیرضا بیرانوند گفت که دوست دارم به یک تیم بزرگ بروم و وقتی در سایت ترانسفر مارکت نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که بیرانوند حدود ۴۵ میلیارد تومان یکسال با بودجه پرسپولیس است، رقمی برای رضایت نامه علیرضا بیرانوند در نظر گرفته اید؟ حالا تا هر سالی که قرارداد دارد؟

بله مبلغی در قرارداد ایشان  برای جدایی لحاظ شده است  اما اجازه بدهید که رقمی گفته نشود.

ریالی از وزارت ورزش و جوانان دریافت نکردیم

درآمد‌های باشگاه پرسپولیس از چه منابعی تامین شده است؟

باشگاه از ۳ محل درآمد دارد. اسپانسر، درآمد‌های اختصاصی مثل اجاره اماکن و ... و درآمد ناشی از پاداش آسیایی و فیفا. بازهم می‌گویم ریالی از سوی وزارت ورزش به باشگاه‌ها داده نمی‌شود.

زمانی که قرارداد برانکو بسته شد، دلار حدود ۳ هزار و ۷۰۰ بوده، اما اگر با معادل ریالی آن حساب کنیم از مربی‌های دیگر لیگ برتری بیشتر نبوده؟

بالاخره تغییرات ارزی خیلی مشکلات ایجاد کرده است. تغییرات ارزی سبب شد که با مربی‌های داخلی تفاوت پیدا کند، زیرا اگر در زمان خودش عدد و رقم را ضرب می‌کرد خیلی تفاوتی نداشت.

مشکلی برای اردوی کانادا نداریم اما شرکت مورد نظر هنوز اشکالاتی در این راه دارد

وضعیت اردوی کانادا و اروپا در پایان فصل چه شد؟

یک درخواست اردو از کانادا برای ما آمد که شورای برون مرزی مصوب کرد که انجام شود و مدارکی از ما خواسته بودند که ما مدارک لازم را تحویل دادیم و آن‌ها درحال بررسی هستند. ظاهرا یکسری مشکلات از سوی شرکت خاجی است که دنبال حل آن هستند، اما ما استقبال کردیم که تیم به آنجا برود و بازی دوستانه برگزار کند. همان موقع مجوز را از شورا گرفتم که بعد‌ها مشکلی بوجود نیاید.

بحث مربیان و بازیکنان خارجی باید دوباره بازنگری شود

درباره وضعیت بودیمیر توضیح دهید؟ با این شرایط ارزی که شما گفتید و عملکردی که او داشت باز هم بازیکن خارجی جذب می‌کنید؟

موضوع بحث بازیکنان و مربیان خارجی به طور کلی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. نه برای ما برای همه. ما درحال تلاش برای حل مشکلات هستیم و به نظرم مشکلات کلان‌تر از بحث باشگاه استقلال و پرسپولیس است. وضعیت ارزی قابل پیش بینی نیست و در زمان عقد قرارداد قیمت به ریال شاید معقول باشد اما در مدت زمان دچار نوسان و تغییر می شود که این موضوع نه تنها در بحث بازیکنان و فوتبال که باید به صورت کلان به آن پرداخته شود.

ممنون که در این گفتگو شرکت کردید 

بنده هم کمال تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان را دارم و امیدوارم این مجموعه پویا در راستای شفاف سازی و اخبار دقیق و درست همچنان گذشته قدم بردارد.

گفتگو: محمد صادق تبار


انتهای پیام /

حضور ایرج عرب در باشگاه خبرنگاران جوان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
حمید
۱۷:۱۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما که ارز نیمایی میگیری گریه چرا اونایی گریه کنن که تو صف داروهایی خارجی هستن
علی
۱۳:۳۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
برای تیم ملی فوتبال مربی سرشناس اروپایی بیاورید
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
فول چارتر.اردوی قطر .قرارداد بیرانوند