سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای برنامه پیشگیری از فرا گیری مالاریا در جهرم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در قالب اجرای برنامه ای از گسترش بیماری مالاریا در این شهرستان پیشگیری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم بیان کرد: برنامه حذف مالاریا که از سال ۸۹ آغازشده و قرار است تا سال ۱۴۰۴ ادامه داشته باشد که دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان فعالیت خود را در قالب نظام محوری و گزارش دهی بیماری مالاریا انجام داده است.

وی تصریح کرد: ۱۶۵ مورد بیماری مالاریا از سال ۸۵ تاکنون در شهرستان جهرم شناسایی شده که همگی از افغان‌ها بوده اند و علاوه بر نجات بیماران مانع از انتقال بیماری به جمعیت تحت پوشش این شهرستان شد.

ارجمند با اشاره به دیده شدن بیماری مالاریا در مناطق حاشیه شهر جهرم افزود: شهرهای محمدآباد، گردنه میل، دشتک پیمان، و باغ شهدا از مناطق مستعد این بیماری بوده، که بعد از مکان‌یابی تحت کنترل است.

امیر محمد ابراهیمی کارشناس برنامه ملی حذف مالاریا دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز اضافه کرد: بیماری مالاریا به صورت عفونت حاد با تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

وی تاکید کرد: انگل مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود، که این پشه در کنار نهرها، نخیلات، باتلاق، مزارع شهری، آب شور، تشت آب، داخل قوطی و بشکه آب، چاه و کانال آب، استخر‌ها و آب‌های آلوده لانه از غروب تا نیمه‌های شب فعالیت دارد.

ابراهیمی گفت: در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تشخیص زودهنگام، حفاظت فردی شامل استفاده از پشه‌بند، قلم دافع حشرات یا هرنوع کرم بودار و پوشیدن لباس‌های آستین بلند و روشن در برابر گزش برای افرادی که در طول شب در محیط باز استراحت می‌کنند نیاز است.

کارشناس برنامه ملی حذف مالاریا دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: در صورت بروز علائم بیماری، افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی از خدمات رایگان این مراکز به صورت رایگان استفاده می‌کنند.

ارجمند افزود: اگرچه ۶۷ سال از آغاز مبارزه با این بیماری در کشور می‌گذرد، اما همچنان این بیماری در استان‌های گرمسیر جنوبی کشور به عنوان کانون انتقال این بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان و بخش‌های گرمسیری فارس و کرمان از مهم‌ترین کانون‌های این بیماری در کشور هستند.

شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

برنامه پیشگیری از حذف بیماری  مالاریا در جهرم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.