مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ هزار نفر جهت شناسایی بیماری مالاریا بیمار یابی ونمونه گیری شده اند.

شناسایی ۱۵ هزار مورد ابتلا به بیماری مالاریا در فارس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصطفی ابراهیمی مدیر گروه پیشگیری ومبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ هزار نفز جهت شناسایی بیماری مالاریا بیمار یابی ونمونه گیری شده اند، گفت: از این تعداد تنها ۴۴ مبتلا به این بیماری بوده که این افراد تبعه کشور‌های افغانستان بوده و در کشور خودشان مبتلا و در شیراز شناسایی شدند.

وی اظهارداشت: در ۱۰ سال گذشته تا کنون آمارابتلا به این بیماری در فارس به آمار صفر نزدیک شده و بیمارانی که مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند اتباع خارجی و عمدا از کشور افغانستان هستند که در شیراز شناسایی و درمان شدند.

به گفته ابراهیمی، ۷ گونه پشه ناقل بیماری در کشور وجود دارد که پنج مورد آن در شهر‌های جنوبی استان گزارش شده واین دلیل بر وجود بیماری در منطقه محسوب نمی‌شود، زیرا پشه مالاریا به تنهایی نمی‌تواند بیماریرا انتقال دهد.

ابراهیمی مخزن اولیه ورود مالاریا به ایران را همسایه‌های شرقی کشور به ویژه افغانستان عنوان کرد و گفت: موارد ثانوی بیماری مالاریا از طریق نیش پشه به دیگران منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمار مبتلا به مالاریا، مخزن انگل این بیماری بشمار می‌آید گفت: اگر پشه آنوفل این بیمار را نیش بزند می‌تواند عامل شیوع بیماری در بین دیگران باشد.

ابراهیمی نشانه‌های اولیه بیماری مالاریا را تب و لرز متناوب عنوان و اضافه کرد: فقط یک نوع از این بیماری یعنی «مدلاین پلاس» ممکن است در صورت تاخیر در درمان موجب مرگ بیمار شود.

مدیر گروه پیشگیری ومبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهارداشت: تشخیص و درمان مالاریا در تمام واحد‌های بهداشتی درمانی شهری و روستایی به طور رایگان انجام می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: مهاجرین افغانی که از مناطق مالاریا خیز به استان مراجعه می‌کنند باید مورد آزمایش قرار گیرند همچنین مهمترین راهکار مقابله با این بیماری شناسایی به موقع درمان مناسب وبه موقع بیماری است.

مالاریا مهمترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی است، این بیماری بصورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت این بیماری بدلیل شیوع زیاد و مرگ ومیر قابل توجه است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود.
انتهای پیام/م

علائم بیماری مالاریا را بشناسیم

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.