نظرپور با بیان اینکه فرهنگ زیربنای نهادینهسازی دانشگاه سبز است، افزود: هرچند با مشکلات متعدد زیست محیطی زیادی روبهرو هستیم، اما تا در این زمینه فرهنگسازی نشود و فرهنگ حفاظت محیطزیست در بین جامعه علمی و دانشگاهی عمومیت پیدا نکند، این مشکل به صورت ریشهای رفع نخواهد شد.
به گفته وی، دانشگاه سبز به منظور تبیین و گسترش توسعه پایدار و ایجاد تعادل زیست محیطی، حفظ محیط زیست و مدیریت صحیح مصرف آب، انرژی و سایر منابع یک ضرورت است.
نظرپور به مفهوم دانشگاه سبز در کشورهای پیشرو اشاره کرد و افزود: مفهوم پایداری و مدیریت سبز یک مفهوم سیال است و شاخصههای فضایی-فرهنگی متفاوت در کشورها، تحت تاثیر پارامترهای متنوعی قرار میگیرد و علیرغم اینکه برخی کشورها به صورت ملی یا بینالمللی، مدلهایی برای ارزیابی دانشگاه سبز ارائه دادهاند، اما نیاز به بومیکردن شاخصها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، درخصوص مدل بومی دانشگاه سبز تصریح کرد: ایده دانشگاههای سبز و مدلهای ارزیابی بهینه، نیازمند ترکیب کردن دانش و شاخصهای بومی و جهانی، ایجاد چارچوبی نظاممند، جهت همافزایی و توسعه راهحلهای جدید است.
وی ابلاغ دستورالعمل مدیریت سبز و تشکیل شوراهای راهبری مدیریت سبز، تدوین مدل تراز سبز و ایجاد سامانه ملی دانشگاه سبز با توجه به لزوم ارزیابی عملکرد دانشگاهها و ارائه سیاستهای تشویقی (ردیف ۵۰ درصدی) و تدوین نقشه راه جامع راهبری مدیریت سبز (در دست اقدام) را از سیاستهای ستاد وزارت علوم برای دانشگاه سبز برشمرد.
نظرپور، کارشناسی و شناخت وضع موجود به منظور بررسی مشکلات و معایب زیست محیطی، آموزش اولیه، فرهنگ سازی و گسترش آگاهیهای جامعه، نظارت بر حسن اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان و تهیه بانک اطلاعات مصارف (آب، انرژی، کاغذ و سایر اقلام) را اهم وظایف شورای راهبری مدیریت سبز ستاد و صف دانست.
به گفته معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تاکنون بالغ بر ۱۶۰ شورای راهبری مدیریت سبز در دانشگاهها و۲۰ شورای راهبری مدیریت سبز در پارکهای علم و فناوری تشکیل شده است.
وی با اشاره تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز در موسسات و پارکهای علم و فناوری اظهار داشت: شوراهای تشکیل شده ملزم به اجرای مفاد دستورالعمل ابلاغی شامل کنترل سیستمهای حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، استفاده از فناوریهای پاک و انرژیهای تجدیدپذیر، حمل و نقل، مدیریت پسماند، مدیریت مصرف آب، کنترل سیستم روشنایی، کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی و فرهنگسازی و توسعه مدیریت انرژی میباشند.
نظرپور درخصوص نقش دانشگاهها در تحقق جامعه سبز، به تدریس و تحقیق زمینههای مرتبط با مدیریت سبز و بومیسازی تجارب، ارائه طرحهای پژوهشی و مقالات ترویجی در حوزه پایداری، انتقال تجربه و دانش مدیریت سبز به جامعه از طریق ایجاد رشتههای نوین در حوزه مدیریت سبز، ترغیب و تشویق با اعمال سیاستگذاریهای حمایتی، برگزاری کارگاه، همایش، نمایشگاه تکنولوژیهای سبز و استارتاپ، افزایش سواد سبز کارکنان، اساتید و مدیران و فرهنگسازی و ارائه الگوی زندگی سبز و رفتار محیط زیستی در جامعه اشاره کرد.
نظرپور در زمینه نقش پارکهای علم و فناوری در جامعه سبز افزود: پارکها و مراکز رشد به عنوان عنصر کلیدی در جهت تسهیل انتقال فناوری بین دانشگاه و صنعت، نقش بهسزایی در نوآوری و توسعه فناوریهای حوزه مدیریت سبز دارند.
به گفته وی، شرکتهای فعال در حوزه مدیریت سبز مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری به عنوان یکی از ارکان مهم در جهت انجام فعالیتهای نوآورانه و پیشبرد اهداف مدیریت سبز قلمداد میشوند.
انتهای پیام/