سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

امسال از بارندگی مطلوبی در استان برخوردار بودیم/پر شدن ۵۴ درصد از سد‌های استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۵۴ درصد از سد‌های خراسان رضوی پر شده‌اند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پیرامون تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها و خسارات ناشی از آن در سیلاب‌های اخیر گفت: امسال از بارندگی مطلوبی در استان برخوردار بودیم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با سیلاب نیز تلفات جانی در استان وجود نداشت، همچنین حدود آب در ۱۹ سد کوچک سر ریز شده است، سد‌های بالغ بر ۱۵ متر ارتفاع را سد بزرگ می‌نامند و این استان اغلب دارای سد‌های بزرگ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میانگین ۵۰ ساله بارندگی در استان ۲۲۱ میلی متر است، این آمار در کشور به ۲۲۵ میلی متر رسیده است، در قاره آسیا نیز ۵۰۰ میلی متر میانگین بارندگی در ۵۰ سال اخیر بود، میانگین ۵۰ ساله بارندگی در خشکی‌های کره زمین نیز ۷۵۰ میلی‌متر است.

علایی افزود: میانگین ۱۵ ساله بارندگی در خراسان رضوی ۲۰۹ میلی متر و میانگین ۱۰ ساله آن ۱۹۸ میلی متر است، این آمار در سال ۱۳۹۵-۹۶ به ۱۸۹ میلی متر رسیده است، میانگین بارش در سال گذشته نیز ۱۲۹ میلی متر بود، این سال به عنوان خشک‌ترین سال موجود در استان و کشور شناخته شد.

وی تصریح کرد: سال آبی از ۳۱ شهریورماه آغاز شده و تا یکم مهرماه سال آینده آن ادامه دارد، از ابتدای مهرماه تا ۸ اردیبشهت‌ماه امسال ۳۱۸ میلی متر بارندگی را در استان و ۲۵۷ میلی متر در استان شاهد بودیم، همچنین حوزه آبریز مشهد ۲۹۲ میلی متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سال گذشته در کشور ۱۲۸ میلی متر، در استان ۹۰ میلی متر و در مشهد ۱۲۹ میلی متر میزان بارندگی بود، همچنین ۲۱۳ میلی متر در کشور، این ارقام در دراز مدت به ۱۵۶ میلی متر در استان و ۱۶۳ میلی متر در مشهد می‌رسد، امسال ۴۹ درصد در کشور و ۶۲ درصد پیشرفت در استان را شاهد بودیم.

علایی افزود: در مخازن آبی در استان ۱ میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت آبی وجود دارد، این آمار در کشور به ۵۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد، در حال حاضر ۸۵۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان رضوی و ۴۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور جمع شده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۳۵۲ میلیون ظرفیت آبی در خراسان رضوی وجود داشت که امسال ۵۴ درصد از سد‌ها پر شدهاند، تمامی آب‌های موجود غیر شرب هستند، عمر مفید سد‌ها ۵۰ سال بوده، اما بسیاری از سد‌های خراسان رضوی بیشتر از این عمر کردند، به عنوان مثال بند گلستان بالای ۳۰۰ سال عمر دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در مواقع بارندگی مقداری آب از سد‌های بزرگ جمع آوری می‌کنیم تا در خکسالی با کم آبی مواجه نشویم، به عنوان مثال برای مشهد ۶۰ میلیون متر مکعب آب نگه داشته شده که ۳۰ میلیون متر مکعب از آن آب ذخیره‌ای بوده است، ۱۵ میلیون از آب ذخیره‌ای از ترکمنستان وارد شده است.

علایی افزود: کرخه ۶ میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، در حال حاضر ما به حجم قابل تنظیم آب رسیدیم، ۳۵ سد مختلف در کل استان موجود است، تیم‌هایی برای لای‌روبی رودخانه‌ها تشکیل شده و در چندین محل مانند زشک، تایباد، نیشابور، قوچان، گناباد، کاشمر و نظایر این مناطق رودخانه‌ها لای‌روبی شدند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال با وقوع سیل در سه سال گذشته در دوغارون، ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد که البته خسارات معنوی نیز داشت، در تعاملات مرزی مشکلات بسیاری به وجود آمد، به تازگی با کمک فرمانداری و دادستانی این رودخانه لای‌روبی شد، در حال حاضر آخیرن سیلاب دو برابر سیل گدشته بود، اما تنها ۸۵ میلیون تومان خسارت وارد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: یا در مثالی دیگر می‌توان به سد دوستی اشاره کرد، در گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت در سیل به این سد وارد شد، اما در سیل اخیر با وجود شدت بیشتر آن، ۲۸ میلیون تومان خسارت وارد شد، همچنین کال زرکش میان رودخانه طرقبه و شاندیز قرار دارد، امسال ۱۰ کیلومتر باز شد و در سیلاب‌ها نه تنها خسارتی وارد نشد، بلکه سیلی در این منطقه مشاهده نشد.

علایی افزود: رودخانه موجود در پارک چهل بازه در اختیار یکی از نزدیکان شاه با نام خانوادگی خراسانی بود، وی از ایران فرار کرده و اموال این فرد مصادره شد، پس از آن شرکت آب منطقه‌ای جهت تعیین حریم و بستر رودخانه پنج سند برای این منطقه تهیه کرد.

وی ادامه داد: خراسانی وکالت خرید و فروش این منزقه را به راننده خود سپرد و زمین‌های این منطقه به بسیاری از شرکت‌ها فروخته شد، پس از رسیدن خبر تخصیص این منطقه به شرکت آب منطقه‌ای به خراسانی، دادگاهی تشکیل شده و دادگاه به دلیل فقدان اسناد و مدارک مشخص از سوی شرکت آب منطقه‌ای، رأی را به نفع خراسانی اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر این منطقه حریم و بستر نداشته و در اختیار خراسانی است، در صورت ادامه داشتن همین روند امکان بروز اتفاقات بدتر از حوادث اخیر در شیراز رخ می‌دهد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

میانگین ۵۰ ساله بارندگی در استان ۲۲۱ میلی متر است

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آب و هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.