فرماندار خلیل آباد واقع در در جنوب غرب مشهد از صادر شدن دستور تخلیه چند روستا در استان خراسان رضوی به دلیل تداوم بارش ها و افزایش حجم سیلاب خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،مجتبی شاکری فرماندار خلیل آباد واقع در  جنوب غرب مشهد  گفت : سال‌ها پیش بند خاکی در این منطقه ساخته شده است، اما بخاطر وجود تپه و ماهور در اطراف روستا لاجرم آب به سمت این روستا هدایت می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط که با سرریز شدن همزمان بند خاکی همراه شد وضعیت خطرناک ارزیابی شده است و بر این اساس، ساکنان شورآباد به روستای جعفرآباد انتقال داده شدند.

فرماندار خلیل آباد همچنین گفت: تاکنون ۸۷ میلیمتر بارش در ایستگاه مهدی آباد این شهرستان ثبت شده که بیشترین حجم در خلیل آباد است. حجم بارش که همچنان ادامه دارد در شهر خلیل آباد طی این مدت ۳۴ میلیمتر بوده است.

وی افزود: تداوم حجم بالای بارش هم اینک سبب آبگرفتگی در روستا‌های کویری شهرستان خلیل آباد از جمله مهدی‌آباد و برخی معابر و منازل در روستای سعدالدین شده است.

شاکری ادامه داد: برخی جاده‌ها نیز بخاطر جریان سیلاب و فقدان امکان رفت و آمد از جمله مسیر اصلی شهر بردسکن به بجستان محدوده تقاطع شفیع آباد، جاده فرعی کاهه - جعفرآباد محدوده آبنمای کاهه و روستای مهدی آباد و نیز مسیر فرعی حسین آباد - نقاب تا اطلاع ثانوی بسته هستند.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری خلیل آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. خلیل آباد مرکب از دو بخش مرکزی و ششطراز ۲۷ روستا دارد. دو سوم جمعیت این شهرستان شامل ۳۲ هزار نفر ساکن روستا‌ها هستند.

بر اساس پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش شدید باران که شنبه شب در این استان آغاز شده تا فردا ۲۷ فروردین ادامه دارد.

بارندگی شدید در این مدت موجب جریان سیل در شهرستان‌های کلات، درگز و سرخس واقع در شمال، بجستان در جنوب و خلیل آباد در جنوب غرب خراسان رضوی و خساراتی در این مناطق شده است. شدیدترین این خسارت‌ها مربوط به شهر کلات بخاطر آبگرفتگی ده‌ها منزل مسکونی است که منجر به صدور تخلیه یکی از محلات آن شد. ۱۲ نقطه نیز در سطح شهر سبزوار دچار فرونشست شده است.

نیمی از منازل یک روستای دیگر در خراسان رضوی تخلیه شدند

براهیم قاسمپور گفت: علاوه بر اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران هم اینک ماموران انتظامی و نیرو‌های امدادی برای کمک به خانواده‌های در معرض خطر سیل در این منطقه حضور دارند.

وی ادامه داد: بارش باران از دیروز تاکنون در بردسکن تداوم داشته و بیشترین حجم آن به میزان ۸۰ میلیمتر در شهر مرکز این شهرستان ثبت شده است.

سرپرست فرمانداری بردسکن همچنین به انسداد جاده بردسکن - شهرآباد اشاره و بیان کرد: مسیر جاده تعدادی دیگر از روستا‌های این شهرستان نیز بسته شده است لذا مردم از رفت و آمد‌های غیرضروری پرهیز کنند.

وی گفت: سیلاب اوایل فروردین ماه جاری به کشاورزی، دامپروری، راه‌های روستایی و بین مزارع، مناطق عشایری، زیرساخت‌های حوزه گاز، آب و فاضلاب شهری و روستایی، دهیاری‌ها و مخابرات شهرستان بردسک خسارت زده است.

قاسمپور حجم خسارت‌های وارده به این بخش‌ها را ۲۷۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

مرکز شهرستان ۷۶ هزار نفری بردسکن در فاصله ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. بردسکن مرکب از سه بخش مرکزی، انابد و شهرآباد دارای ۱۹۷ روستا است. ۳۸ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستا‌ها هستند.

روستاهای بجستان تخلیه شد

فرماندار بجستان گفت:  روستای ابراهیم آباد واقع در بخش یونسی این شهرستان امروز  به دلیل مخاطرات ناشی از سیلاب تخلیه شد.
حسین ابراهیمی افزود: اهالی این روستای ۲۰ خانواری به روستای منصوری در مجاورت آن انتقال و به صورت اضطراری در یک مدرسه اسکان یافتند.
وی ادامه داد: با این وجود هم اینک شماری از اهالی و جوانان روستای تخلیه شده همراه با امدادگران و بسیجیان با همکاری ماموران انتظامی در این محل حضور دارند تا ضمن نگهداری و استحکام سیل بند‌ها در موقع لزوم از ورود سیلاب به روستا جلوگیری کنند.

فرماندار بجستان وقوع سیلاب در روستا‌های منصوری، ابراهیم آباد، سردق، منصوری و کلاته نصرآباد این شهرستان را فاقد خسارت جانی و مالی اعلام و بیان کرد: شمار قابل توجهی از مکان‌های نگهداری دام در این روستا‌ها دچار آبگرفتگی، اما با کمک امدادگران هلال احمر، اداره آب و فاضلاب روستایی، بسیج و نیروی انتظامی برای تخلیه آب از آن‌ها اقدام شد.

وی گفت: همچنین ۱۵ مورد آبگرفتگی منازل مسکونی در روستای سردق رخ داد.

انتهای پیام / ا

 

برچسب ها: بارش باران ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.