سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس ارشد دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه قم مطرح کرد؛

رودخانه‌های اصلی قم ۹۳۰ کیلومتر وسعت دارد

حاجی زاده گفت: در استان قم ۹۳۰ کیلومتر رودخانه اصلی و حدود ۳۲ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل جریان آب وجود دارد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ مهدی حاجی زاده کارشناس ارشد دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه قم گفت: در حال حاضر ۵۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی استان همچون رودخانه قمرود، رودخانه زواریون، رودخانه سلمان، رودخانه وشنوه و رودخانه صرم و خورآباد با تهیه نقشه‌های لازم، تعیین بستر و حریم شده اند و برای ۴۰۰ کیلومتر باقی مانده نیز مطالعات کارشناسی مورد نیاز در دست انجام است تا حریم همه رودخانه‌های اصلی استان قم مشخص و قابل شناسایی باشد.

وی افزود: علاوه بر عبور جریان رودخانه قمرود از داخل شهر قم، ۸۵ روستا در سطح کل استان دارای رودخانه است که یا از وسط روستا عبور می‌کند و یا از کنار آن جریان دارد، بنابراین تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها در استان قم از اهمیت قابل توجه برخوردار است و می‌تواند نقش موثری در کاهش حجم خسارت سیلاب‌های احتمالی داشته باشد.

وی ادامه داد: رودخانه‌های موجود در روستا‌های قم در مواقعی همچون گلوگاه‌های بحران سیلاب عمل می‌کند، بنابراین ساماندهی هر چه بیشتر آن‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و با تخلف‌های ایجاد شده در حریم رودخانه‌ها به جد برخورد شود.

حاجی زاده گفت: هر گونه ساخت و ساز در نزدیکی رودخانه‌های قم باید با گرفتن استعلام از شرکت آب منطقه‌ای استان باشد و اگر در این زمینه تخلفی انجام شود، آب منطقه‌ای مراتب را از طریق مراجع قانونی پیگیری و در نهایت به آزاد سازی محدوده حریم رودخانه اقدام خواهد کرد.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات مهم شرکت آب منطقه‌ای قم برای حفاظت از حریم آب‌های استان، اجرای طرح‌های نشانه گذاری در رودخانه‌هایی است که تعیین بستر و حریم شده اند، با اجرای این طرح مردم و مجاوران رودخانه‌ها به طور دقیق محدوده آن را می‌شناسند و این مساله نقش مهمی در کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب دارد.

وی ادامه داد: گروه‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای قم، به طور مستمر در محدوده رودخانه‌ها و آبراه‌های استان گشت زنی و به تخلف‌های انجام شده در این زمینه رسیدگی می‌کنند، اما وسعت رودخانه‌های استان به حدی است که نظارت کامل بر آن نیاز به مشارکت عمومی و فعال مردم دارد تا بتوان از دخل و تصرف‌های احتمالی در مسیر آبراه‌ها جلوگیری کرد.

کارشناس ارشد دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه قم گفت: موضوع مهم دیگری که در این زمینه مورد توجه است، لایروبی رودخانه‌ها و آبراه‌ها به منظور جلوگیری از افزایش رسوب گذاری‌های انجام شده در مسیر جریان آب در اثر سیلاب‌های گذشته و یا ریختن نخاله در بستر رودخانه ها، می‌باشد.

وی بیان کرد: اگر این کار به صورت مستمر صورت نگیرد، سطح ارتفاع آب به دلیل رسوب زیاد، از بستر رودخانه بیشتر شده و جریان شدید سیلاب‌ها وارد سطح اراضی کنار رودخانه می‌شود و خسارت‌های جانی و مالی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته برای لایروبی رودخانه‌های اصلی استان اقدامات مناسبی انجام شده، اما با توجه به سیلاب‌های اخیر ضروری است تا اعتبارات تخصیص یافته ملی و استانی برای این موضوع به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

انتهای پیام /الف

وسعت رودخانه‌های اصلی قم ۹۳۰ کیلومتر است

برچسب ها: بحران آب ، شرکت آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.