حاجی حسینی مسگر گفت:وضعیت سد کبار به عنوان قدیمی‌ترین سد قوسی و فعال جهان نیز تحت کنترل است و با اقدام‌هایی که برای سرریز مدیریت شده آب از آن صورت گرفته، مشکلی برای آن به وجود نیامده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛احمد حاجی حسینی مسگرمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت:قبل از بارندگی‌ها حجم سد ۱۵ خرداد حدود ۳۸ میلیون متر مکعب بود که این رقم اکنون با افزایش حدود ۳۲ میلیون متر مکعبی مواجه شده است.

وی عنوان کرد: حجم سد کوچری نیز قبل از بارش‌های اخیر، حدود ۷۰ میلیون متر مکعب بود که اکنون به ۹۹.۱۷ میلیون متر مکعب رسیده و با افزایش حدود ۳۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آب مواجه شده است.

وی ادامه داد: تعدادی سد‌های کوچک با مخازن کمتر از یک میلیون متر مکعب آب همچون سد کبار و سنجگان در قم وجود دارد، که تقریبا در اواخر سال گذشته به مرحله سرریز رسید و در حال حاضر هم این روند ادامه دارد، خوشبختانه روند سرریز این سد‌ها به رودخانه‌های پایین دست بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد و خطری در این زمینه وجود ندارد.

حاجی حسینی مسگر اضافه کرد:وضعیت سد کبار به عنوان قدیمی‌ترین سد قوسی و فعال جهان نیز تحت کنترل است و با اقدام‌هایی که برای سرریز مدیریت شده آب از آن صورت گرفته، مشکلی برای آن به وجود نیامده است.

سد کبار و سنجگان هر کدام ۵۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارند که در حال حاضر ظرفیت آن‌ها تکمیل شده است و روند سرریز آنان بدون هیچ خطری در جریان است.

سد قدیمی کبار دردشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است.

سد مخزنی سنجگان نیز در روستای سنجگان از توابع بخش سلفچگان قم و در فاصله ۵۴ کیلومتری جنوب غربی این استان بر روی روخانه سلمان بنا شده است.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تامین آب شرب درازمدت شهر‌های دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.

بارندگی‌ها طی هفته گذشته و روز‌های یکشنبه و دوشنبه این هفته موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها شد.

انتهای پیام /ح

حجم آب سد ۱۵ خرداد به حدود ۷۰ میلیون متر مکعب رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار