سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانستنی‌های علمی؛

روش‌های کاربردی برای کاهش اضطراب کودکان/ تسکین درد‌های عضلانی پس از ورزش با میوه‌ای خوش‌رنگ/ ویتامین C بدنتان را با این خوراکی‌ها تامین کنید

یکی از ویتامین‌های ضرور‌ی برای حفظ سلامت بدن ویتامین C است که از طریق مصرف انواع مواد غذایی جذب می‌شود؛ سبزی‌ها و برخی میوه‌ها منبع خوبی برای تامین این ویتامین هستند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید،‌ را دنبال می‌کنیم.

تضمین سلامت قلب با آب گیلاس 

آب گیلاس سرشار از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌ها نظیر کورستین است؛ این آنتی اکسیدان می‌تواند به پیشگیری از آسیب اکسایشی ناشی از رادیکال‌های آزاد حاصل از کلسترول بد LDL کمک کند از این رو نوشیدن آب گیلاس برای سلامت قلب بسیار مفید است؛ آب گیلاس همچنین به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد به کاهش حوادث ناشی از آسیب به ماهیچه‌ها در حین ورزش کمک می‌کند و در درمان درد عضلانی تأثیر دارد. نوشیدن آب گیلاس با بهبود مقاومت بدن، کاهش التهاب و میزان لیپید‌های اکسیدشده امکان بهبود سریع درد‌های عضلانی را بعد از ورزش تسهیل می‌نماید.

راهکار‎‌های ساده برای کنترل اضطراب کودکان

برای غلبه بر اضطراب کودکان بهتر است سعی کنید به او راهکار ارائه دهید، برای مثال وقتی کودک می‌گوید که تهوع دارد، به او یک آدامس کوچک بدهید و بخواهید آن را بجود تا حالت تهوع در وی کاهش یابد؛ روش‌های تنفس صحیح را هم به فرزندتان یاد دهید تا بتواند با این کار اضطراب را کنترل کند.

به کودکتان بیاموزید صاف بایستد؛ آهی عمیق بکشد و در حین اینکه هوا را به شتاب از ریه‌اش خالی می‌کند صدای تنفسش را بشنود. تاکید کنید که بگذارد هوا به‌طور طبیعی وارد ریه‌اش شود؛ اگر این کار را هشت تا دوازده بار انجام دهد می‌تواند اضطراب خود را کاهش دهد؛ کودکان نیازمند زمان و صبر و تحمل زیاد مادرشان هستند ضمن اینکه واکنش شدید والدین کودک، اضطراب او را بیشتر می‌کند پس تا جایی که می‌توانید در برابر فرزندتان و نگرانی‌هایش آرام برخورد کنید.

کدام سردرد‌ها خطرناک هستند؟

برخی افراد به سردرد‌هایی مبتلا هستند که باعث بیداری آنها از خواب می‌شود؛ مهمترین این سردردها از نوع عروقی مانند میگرن هستند و به بررسی پزشکی نیاز دارد؛ اگر سردرد‌های صبحگاهی دارید ممکن است عللی چون بی‌خوابی و عدم استراحت کافی، فشار خون بالاداشته باشد، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع می‌شود و در طول روز کمتر می‌شود ماجرا متفاوت‌تر است، به طور طبیعی ما در طول خواب با افزایش نسبی فشار داخل جمجمه مواجه هستیم پس اگر ضایعه‌ای فضاگیر در آنجا وجود داشته باشد، این افزایش فشار نسبی ممکن است علت بروز سردرد باشد.
در صورتی که سردرد با تهوع و استفراغ در اوایل صبح همراه باشد و با استفراغ کردن سردردتان کم شود به طوری که بعد از این حالت، اشتهای خوردن صبحانه را پیدا کنید در وضعیت خطرناکی قرار دارید و باید به پزشکمراجعه کنید؛. مراقب سردرد کودکان هم باشید چرا که آن‌ها نمی‌توانند سردرد را بشناسند یا از آن شکایت کنند، ولی سردرد در آنها  با تغییر اشتها، کاهش فعالیت بدنی و یا کاهش تمایل به درس خواندن نمود پیدا می‌کند.

منابعی برای تامین ویتامین C بدن

یکی از ویتامین‌های ضرور‌ی برای حفظ سلامت بدن ویتامین C است که از طریق مصرف انواع مواد غذایی جذب می‌شود؛ سبزی‌ها و برخی میوه‌ها منبع خوبی برای تامین ویتامین C هستند، دریافت مقدار کافی از ویتامین C در مقابله با بیماری‌های جسمی و روحی مثل افسردگی و استرس بسیار مهم است؛ در واقع دریافت مقدار مناسبی از این ماده مغذی در دوره‌های طولانی مدت از بروز افسردگی و استرس جلوگیری می‌کند.

منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل انواع مرکبات، کیوی، توت فرنگی، خربزه، سبزی‌هایی مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز، انواع فلفل‌های دلمه ای، کلم، گل کلم است؛ توصیه می‌شود روزانه سه تا پنج واحد سبزی و دو تا چهار واحد میوه مصرف شود و بهتر است حداقل یک واحد از سبزی و میوه مصرفی از منابع غنی از ویتامین c باشد.

با کیوی خواب بهتری داشته باشید

کیوی میوه بسیار مفید و سرشار از مواد مفید است به طوری که هر یک گرم از آن تنها ۶۱ کالری دارد، این در حالی است که این میوه ۱۵ گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر، ۹ گرم قند و ۱.۲ گرم پروتئین را در خود جای داده است؛ این میوه منبع غنی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین سی، کلسیم، آهن، ویتامین B۶، منیزیم، پتاسیم، ویتامین K، مس، ویتامین E، فولیک اسید و منگنز است.
 
مصرف این میوه باعث بهبود خواب می‌شود؛ سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که مسئولیت بهبود کیفیت خواب را بر عهده دارد. سطوح بالای سروتونین روحیه شما را بهبود می‌بخشد و اثرات مثبتی بر الگوی خواب دارد؛ کیوی میوه‌ای غنی از سروتونین است که سطوح هورمون‌ها را افزایش می‌دهد و خواب بهتری را برای شما رقم می‌زند.
 
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.