شریعتی نیاسر گفت: دانشگاه جهانی با ۲ تعریف جداگانه موضوع گفتمان فکری محافل سیاستگزار در مراکز آموزش عالی بوده است.

تعریف دانشگاه تراز جهانی/ رسیدن به تراز جهانی یک دو ماراتن استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی با محوریت ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز با حضور روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: پروره اقتصاد مقاومتی یکی از چهار پروژه‌ای است که به معاونت آموزشی سپرده شده است؛ از حدود ۲ سال پیش کار ما شروع شد و تعدادی از مراکز پژوهشی دعوت شدند تا در این پروژه نقش داشته باشند، در نهایت از مجموع متقاضیان ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای قرار گرفتن در این پروژه برگزیده شدند.

وی افزود: علاوه بر این سه موسسه پژوهشی دیگر از جمله پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه رویان و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی به عنوان دستگاه‌های خارج از پروژه و تامین اعتبار برای حضور در پروژه ابراز علاقه کردند که پس از ارزیابی، مورد تایید قرار گرفته و به این پروژه پیوستند.

شریعتی نیاسر درباره تعریف دانشگاه تراز جهانی بیان کرد: در لغت‌نامه واژه تراز جهانی را رتبه‌بندی یک دستگاه در یک نظام استاندارد بین‌المللی و در بین فعالان هم‌سنخ می‌داند. دانشگاه جهانی موضوع گفتمان فکری بسیاری از محافل سیاستگزار در مراکز آموزش عالی بوده است.

نمی‌توان برای دانشگاه‌های تراز جهانی مدلی خاص ارائه داد

وی اظهار کرد: سردبیر نظام رتبه بندی تایمز مطرح می‌کند دانشگاه‌های تراز جهانی در اندازه‌های مختلف و صورت‌های متفاوت ظاهر می‌شوند، همچنین برای دانشگاه‌های تراز جهانی نمی‌توان یک مدل خاص را ارائه کرد.

شریعتی نیاسر گفت: ساختن و یا رسیدن به تراز جهانی شبیه یک دو ماراتن است و مشابه یک اسکیت یا هدف زودهنگام نیست. پیشرفت سریع می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح حاصل شود، به‌خصوص اگر از ابتدا حرکت با برنامه آغاز شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: همواره رسیدن به تراز جهانی در طول تاریخ روندی طولانی و پیچیده داشته است به همین دلیل عجیب نیست که دانشگاه‌های شاخص و برتر اغلب قدیمی هستند.

مهم‌ترین فواید دانشگاه تراز جهانی

وی درباره فواید تراز جهانی گفت: توجه جدی‌تر به استاندارد‌های جهانی، ارتقای سطح اثربخشی در جامعه و تعامل بیشتر و انطباق شاخص‌های آموزش عالی با استاندارد‌های ملی و بین المللی از مهم‌ترین فواید دانشگاه تراز جهانی است.

شریعتی نیاسر بیان کرد: از تمام مراکز ۲۵ صنعت خواسته‌ایم گزارش‌های خود را ارائه کنند و از آن‌ها سوال شد که آیا با وجود تمام مشکلات اعتباری این پروژه به نفع دانشگاه است، در اکثر موارد با این پروژه در پیشبرد آموزش عالی در عرصه بین الملل موافق بودند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در این زمینه اقداماتی متعدد انجام شده است؛ تشکیل بیش از ۹۰ جلسه کارگروه پروژه، برگزاری ۳۰ جلسه کمیته هدایت و نظارت پروژه، تهیه منابع فنی برای پروژه از قبیل کتب مرتبط با دانشگاه در کلاس‌های جهانی، کتب الکترونیکی و فایل‌های سخنرانی اساتید، تهیه و تنظیم جدول ارزیابی فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تنظیم قرارداد برای همکاری مراکز منتخب در قالب پروژه از جمله فعالیت‌هایی است که انجام شد.

وی بیان کرد: مراکز منتخب پیشنهاداتی را برای بازنگری جدول ارزیابی مطرح کردند؛ تغییر ضرایب برخی از شاخص ها، افزودن شاخص‌های جدید مخصوصا در حوزه علوم انسانی یا تفکیک این شاخص‌ها در این حوزه، تفکیک دانشگاه‌های جامع از دانشگاه‌های تخصصی و در نظر گرفتن شرایط ویژه و ماموریت برخی موسسات بخشی از این پیشنهادات است.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: همچنین مراکز پیشنهاد کردند تفاوت در انتشارات و استنادات برای رشته‌ها و گرایش‌ها در نظر گرفته شود، نگارش کتاب و یا فصلی از کتاب در انتشارات بین المللی به شاخص‌ها اضافه شود و شاخص‌های حوزه پشتیبانی مثل سرانه کارمند و طول دوره مدیریت کمرنگ‌تر شود.

تغییرات اعمال شده در شاخص‌ها پس از بازنگری

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کاهش تعداد کل شاخص‌ها با حذف یا تلفیق برخی شاخص‌ها به ۳۷، حفظ سهم ۳۰، ۵۰ و ۲۰ درصد برای آموزش، پژوهش و پشتیبانی، حذف رویکرد سرانه دربرخی شاخص‌ها به ویژه در شاخص‌های فناورانه، حذف برخی شاخص‌های عمومی یا مبهم، مانند مقاله در ۲۰ نشریه برتر، میانگین دوره ریاست واحد‌ها و فضای آموزشی و کلاس‌ها، حذف شاخص دانشمندان با بیش از ۱۰۰۰ استناد برخی از تغییرات اعمال شده است.

شریعتی نیاسر بیان کرد: همچنین ورود ۲ مورد جدید کتاب یا فصل کتاب در انتشارات بین المللی و مقالات مشترک با صنعت به شاخص‌ها، حذف ضریب برای رتبه هیئت علمی و مقطع دانشجویان، حذف بند‌ها و ساده سازی برخی شاخص‌ها مانند ۱۰۰ دانشگاه برتر QS برای مقالات مشترک و افزایش امتیاز کلی مقالات و ضریب مقالات علوم انسانی و هنر و علوم اجتماعی به ۵ و ۳ تغییراتی است که در شاخص‌ها انجام گرفت.

وی اظهار کرد: دانشگاه کارخانه انسان سازی است و این کلام با ۲ نگاه فرهنگ محوری و محصول محوری قابل تفسیر خواهد بود. در حال حاضر هزینه تحصیل در ایران حدود ۱۰ تا ۲۰ برابر ارزان‌تر از سایر کشورهاست، اما محصول ما ارزشی و گران قیمت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بردیا
۰۳:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
ظرفیت های روزانه را کم و آن را تبدیل به ظرفیت خودگردان و بین ملل کردید با شهریه سنگین چند میلیونی