سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد مایک پنس از آلمان

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، از آلمان به علت سطح پایین هزینه‌های دفاعی و ترکیه به علت خرید‌های عمده تسلیحاتی از روسیه، انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، از آلمان و ترکیه انتقاد کرد.

تنش‌ها میان آمریکا و دو متحد این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یعنی آلمان و ترکیه روز چهارشنبه تشدید شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که اعضای ناتو تلاش می‌کنند در هفتادمین سالگرد تاسیس این ائتلاف غربی با نشان دادن جبهه‌ای متحد میان خود، در برابر آنچه "خصومت طلبی روسیه" می‌خوانند، بایستند.

مایک پنس در سخنانی از آلمان به علت سطح پایین هزینه‌های دفاعی و ترکیه به علت خرید‌های عمده تسلیحاتی از روسیه، انتقاد کرد.

پنس در اندیشکده‌ای در واشنگتن گفت: «آلمان باید بیشتر تلاش کند. اگر متحدان ما وابستگی بیشتری به روسیه داشته باشند ما نمی‌توانیم دفاع از آن‌ها را تضمین کنیم. قابل پذیرش نیست که بزرگترین اقتصاد اروپا همچنان تهدید ناشی از تجاوز طلبی روسیه و همچنین نیاز به دفاع از خود و دفاع مشترک را نادیده بگیرد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار‌ها ناراحتی شدید خود را از اینکه تنها چند عضو ناتو سطح بودجه دفاعی خود را به سطح مورد توافق در سال ۲۰۱۴ رسانده اند، ابراز کرده است.

اعضای ناتو در آن سال پذیرفتند که بودجه دفاعی خود را به دو درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند.

این در حالی است که آلمان ماه گذشته اعلام کرد بودجه دفاعی این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۱/۲۵ (یک ممیز بیست و پنج صدم) درصد کاهش خواهد یافت.

آلمان که به شدت تشنه واردات انرژی است با تاکید بر پیشبرد خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ سبب نارضایتی واشنگتن و چند دولت اروپای شرقی شده است.

قرار است این خط لوله، گاز تولیدی روسیه را با ظرفیتی دو برابر خط لوله کنونی به آلمان منتقل کند.

پنس تاکید کرد: «اگر آلمان بخواهد همچنان بر خط لوله گاز نورد استریم ۲ اصرار داشته باشد، همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ نیز تاکید کرد، چنین کاری می‌تواند آلمان را به لحاظ اقتصادی به اسارت روسیه درآورد.»

با این حال پنس وعده داد که آمریکا «اکنون و همیشه بزرگترین متحد اروپا خواهد بود.»

پنس همچنین گفت: «ترکیه باید انتخاب کند که آیا یک شریک حیاتی برای ناتو باقی بماند یا اینکه مشارکت خود را با «تصمیمات همراه با بی‌مبالاتی» نظیر خرید سامانه ضد موشکی روسیه به خطر بیندازد.»

او افزود: «رئیس‌جمهور آمریکا این موضوع را شفاف ساخت که در حالی که متحدان ناتو به خرید تسلیحات از دشمنانمان می‌پردازند و این مسئله همبستگی و اتحادمان را تهدید می‌کند، ما بدون تفاوت باقی نخواهیم ماند.»

این در حالیست که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ساعاتی پیش گفت کشورش قطعا سامانه ضد موشکی اس-۴۰۰ روسیه را خواهد خرید. قرارداد سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ با روسیه منعقد گردیده و موضوع به پایان رسیده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.