سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش در آذر ۹۷؛

از حذف مرحله‌ای کنکور سراسری تا آتش سوزی در مدرسه زاهدان

آموزش در آذر ماه با اخباری درباره حذف مرحله‌ای کنکور، آتش سوزی در مدرسه غیردولتی زاهدان و راه اندازی کلاس اسباب بازی سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌های بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

حذف مرحله‌ای کنکور برای داوطلبان ۹۸

منصور غلامی وزير علوم گفت:پذیرش حداقل ۸۵ درصد تمام ظرفیت‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، موسسات غیر انتفاعی، فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی براساس سوابق تحصیلی به دانشگاه‌های فوق واگذار می‌شود و داوطلبان متقاضی رشته محل‌های اعلامی ضرورتی به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری ندارند.

لیست رشته محل‌های دانشگاهی تا آخر دی ماه قبل از ثبت نام کنکور سراسری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

جزئیات آتش‌سوزی مدرسه زاهدان/ بی‌شک کوتاهی مسئولان منطقه در وقوع حادثه تاثیر داشته است

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیر دولتی اظهار کرد: مدرسه حادثه دیده حدود یک ماه پیش جابه‌جا شده بود و مکاتبه‌ای با سازمان نوسازی داشته است، اما سازمان نوسازی برای بررسی شرایط و دادن مجوز اقدامی نکرده بود و این مدرسه به فعالیت خود بدون مجوز ادامه داده است.

وی ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس، ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش منطقه و اداره مدارس غیر دولتی منطقه بر نظارت‌ها کوتاهی و بی‌توجهی داشته‌اند علاوه بر اینکه مؤسس این فضای آموزشی هم در این زمینه بی‌تقصیر نبوده است.

زینی‌وند با اشاره به اینکه جلسه‌ای برای بررسی ابعاد این قضیه برگزار شده بود، اظهار کرد: بنابر مفاد این جلسه تصمیم بر این شد تا کار گروهی برای بررسی بیشتر جوانب این حادثه تصویب شود تا افرادی که در بروز این حادثه قصور کردند، شناسایی شوند علاوه بر این موضوع با کمک شورای مؤسسان فرایند تأییدیه نوسازی، ظرفیت مدارس و ایمنی آن به اقتضای استان بار دیگر مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا شرایط بررسی شود.

افزایش مبلغ وام ازدواج دانشجویی

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه وزارت علوم گفت:در مجموع این صندوق ۲۱ نوع وام دارد که متناسب با نیاز و شرایطی به دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از وام‌های اصلی این صندوق، وام ازدواج است که قیمت آن را به ۲ میلیون تومان افزایش داده‌ایم و خوشبختانه توانسته‌ایم در کنار این نوع وام، وام ازدواج را هم افزایش دهیم.

جزئیات بودجه ۹۸ آموزش و پرورش/ شعار‌های رسانه‌ای تحول، باید در مدارس محقق شود

سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه بودجه درباره جزئیات لایحه بودجه ۹۸ آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال دولت برای اولین بار تمام منابع مالی مورد نیاز آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داده است و ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این دستگاه در نظر گرفتیم که با توجه به این منابع در نظر گرفته شده مشکلات مالی در حوزه پرداخت پاداش پایان خدمت، تامین شیر مدارس و مواردی دیگر از این قبیل بر طرف می‌شود.

وی ادامه داد: امسال برای رتبه‌بندی ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم و با توجه به اینکه اجرای رتبه‌بندی معلمان فقط شامل افزایش حقوق نیست باید نظام صلاحیت حرفه‌ای هم در قالب بودجه سنواتی با رویکرد کیفیت آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

۴۵۰ موسسه غیر دولتی و وابسته به دستگاه‌ها منحل شد

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: وزارت علوم از سال ۹۳ تاکنون هیچ مجوری برای راه اندازی دانشگاه صادر نکرده است و برخی موارد محدود مانند مراکز حوزوی با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شده‌اند، در این بین طرح آمایش آموزش عالی در سال ۹۳ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نه تنها دستگاه‌های آموزشی به تازگی هیچ مجوزی برای فعالیت دریافت نکرده‌اند بلکه انحلال و لغو مجوز ۵۰ مرکز غیردولتی نیز از سوی وزارتخانه صورت گرفته است؛ این مراکز به دلیل فاصله با استاندارد‌ها و در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرفعال شدند.

شریعتی نیاسر گفت: در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای عالی اداری ۴۰۰ مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی تجمیع شده‌اند.

سرانجام تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش به کجا رسید؟

یارمحمد حسین‌پور مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: قرار بود امروز جلسه‌ای با سازمان اداری و استخدامی داشته باشیم، اما این جلسه برگزار نشد، ولی تعداد ۴ هزار و ۶۲ ظرفیت خالی که از آزمون استخدامی امسال باقی مانده به هیچ وجه از بین نمی‌رود و این ظرفیت حتی اگر فرآیند تکمیل ظرفیت امسال محقق نشود به آزمون بعدی منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال هم ظرفیت در نظر گرفته شده برای آزمون استخدامی ۱۵ هزار نفر بود که با توجه به ۲ هزار ظرفیت باقی مانده از آزمون گذشته تعداد پذیرش به ۱۷ هزارنفر رسید.

کنکور جریان اقتصادی نامناسبی در جامعه ایجاد کرده است

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در مسابقه ناصحیح کنکور خیلی لطمه می‌خوریم و این غول هفت سر به آموزش و پرورش و آموزش عالی ضربه زده است و جریان اقتصادی ناصحیحی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: برخی از آموزشگاه‌های آزاد درآمدی برای آموزش و پرورش دارند و به همین جهت خود را نماینده بخشی از آموزش و پرورش می‌دانند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تا زمانی که دندان پزشکی و داروسازی و پزشکی را در تبلیغ می‌کنیم رضایت از دانش‌های درجه یک مانند علوم پایه کنار می‌رود.

ارز نیمایی به دانشجویان پرداخت می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با بانک مرکزی درباره ارز دانشجویی به توافق رسیده‌ایم و قرار شده است ارز نیمایی به دانشجویان پرداخت شود.

وی ادامه داد: به دلیل آن که بخش عمده‌ای از بودجه را دولت می‌دهد برای دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند صرفا وزارت علوم بحث مدارک تحصیلی آنها را بر عهده می‌گیرد و بانک مرکزی آنها را برای دریافت ارز آزاد معرفی می‌کند.

 

راه اندازی کلاس اسباب بازی در ۱۰ استان کشور

سید محمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اسباب بازی امروز به عنوان یکی از تجهیزات و تکنولوژی آموزشی به کار گرفته می شود، بیان کرد: اسباب بازی صرفا وسیله‌ای برای سرگرمی نیست و بچه‌ها از طریق این تجهیزات یادگیری را تسهیل و تسریع می‌کنند.

بطحایی بیان کرد: نگاه ما آموزش و پرورشی‌ها به اسباب بازی باید به عنوان بخشی از تجهیزات آموزشی باشد و اسباب بازی‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری نشاط آفرین است یکی از کمترین ابزارهایی که یادگیری را به مسیر اصلی خود می‌رساند همسویی با نشاط و اشتیاق است.

وی ادامه داد: باید در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش اسباب بازی‌ها را با رویکرد آموزشی وارد کنیم و بر همین اساس در گام اول برای ۱۰ استان کلاس اسباب بازی بازی آموزشی ایجاد می‌کنیم و دانش آموز ۲ الی ۳ ساعت اهداف آموزشی را در این کلاس‌ها داشته باشد.

«طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد شد

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام حکم ریاست محمد مهدی طهرانچی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

مرداد ماه امسال بود که پس از یک جلسه فوری اعضای هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد فرهاد رهبر را عزل و طهرانچی را به عنوان جایگزین او معرفی کردند؛ اکنون پس از گذشت سه ماه از آن زمان وی حکم ریاست خود را در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.