در حالی که قرار بر این بود تا بخش عمده معوقات فرهنگیان پیش از پایان سال پرداخت شود، اما هنوز هم این وعده محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است روزهای پایانی سال برای آموزش و پرورشی‌ها به ویژه حوزه توسعه و پشتیبانی ایامی پرتنش تر از سایر روزهاست چراکه  پرداخت معوقات فرهنگیان به ساعات پایانی سال می‌رسد؛ هرچند از تامین اعتبار تا واریز به حساب فرهنگیان هم به جهت تعطیلات و ضرورت طی شدن فرآیند اداری حرف و حدیث بسیاری ایجاد می‌شود اما در نهایت روزهای اول سال هرچند دیر اما مبالغ معوقه به حساب فرهنگیان می‌رسد.

اما امسال اوضاع تغییر کرد و سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش  و علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی از پرداخت زودتر این معوقات خبر داده بودند و همین خبر عامل دلگرمی معلمانی بود که گاه برخی از آنها همچون معلمان خرید خدمات آموزشی تا اینجای سال تحصیلی دریافتی نداشتند یا حق التدریس هایی که پرداخت بخشی از خرج و مخارج نزدیک عید را منوط به این پرداخت می دانستند ولی شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد و   نه تنها معوقات زودتر پرداخت نشد بلکه حتی به ساعات پایانی سال هم  نرسید.

پیگیری یک وعده مالی؛ معوقات فرهنگیان کی به حساب واریز می‌شود؟

چشم انتظاری فرهنگیان برای احقاق حقوقشان

معوقاتی که حالا تامین اعتبار آن معضلی پیچیده شده است بخش عمده آن شامل حق‌التدریس شاغلان، حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی، اضافه کار پرسنل اداری و حقوق معلمان مدارس خارج از کشور است.

با وجودی که وزیر آموزش و پرورش فروردین سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از تمهیداتی برای کاهش تاخیر پرداختی حق التدریس شاغل صحبت کرده است اما گویی اوضاع برای تحقق این مسیر هم مساعد نبوده است.

تاخیر در پرداخت و ابهام در اعلام زمان پرداخت معوقات در روزهایی که دخل و خرج خانواده ها بالا می‌رود؛ واکنش‌هایی را از سوی معلمان به دنبال در پی داشت و در فضای مجازی و صفحات شخصی آقای وزیر در فضای مجازی خواستار توضیح  بودند که در نهایت آقای وزیر در پاسخ به یکی از این انتقادات نوشت:

« واقعا معضل آزار دهنده‌ای است بویژه در مواردی که تعدادی از همکاران عزیزم (خرید خدمات) این معوقات همان حقوق ماهانه و تنها محل تامین معیشت آنها باشد.

دیشب تا نزدیکی‌های سال تحویل در سازمان برنامه بودم و همه مدیران سازمان و خزانه در تلاش برای تامین این منابع بودند ولی متاسفانه امکان تامین برای همه آنها فراهم نشد.

بخشی از معوقات تامین شد که معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه و همکاران ایشان تا قریب صبح مشغول کارسازی برای استان‌ها بودند.»

پیگیری یک وعده مالی؛ معوقات فرهنگیان کی به حساب واریز می‌شود؟

معلمان خرید خدمات آموزشی؛  قربانیان کسری معلم

حدود ۵-۶ سالی از اجرای طرح خریدخدمات آموزشی می‌گذرد و کلاس‌های درس مناطق محروم با وجود معلمان تحت پوشش این طرح پر شدند و علی رغم انتقادات بر کیفیت کار اکنون آموزش و پرورشی‌ها از کیفیت و راندمان کار هم رضایت دارند، اما حفظ کرامت این معلمان در طرح نوپایی که حالا به بلوغ نزدیک می‌شود نادیده گرفته شده است.

معلمانی که حتی با حقوق ماهیانه ۸۰۰-۹۰۰ هزار تومان حاضر به فعالیت شدند، اما همین اندک حقوق را هم به موقع دریافت نمی‌کنند و در حالی که امسال ردیف مستقل بودجه برای حقوق آن‌ها در نظر گرفته شده بود، اما دیرکرد در دریافتی همچنان برای این معلمان پابرجاست.

یکی از معلمان این طرح درباره وضعیت دریافتی در سال تحصیلی جاری به خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال گذشته مبلغ قرارداد حدود ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان بود و امسال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید، اما از این مبالغ حقوق سال تحصیلی جاری و حتی مبالغی از سال گذشته باقی مانده است که هنوز دریافتی نداشتیم.

در شرایطی که کسری نیرو در آموزش و پرورش همکاری معلمان خرید خدمات آموزشی را می طلبد اما این تاخیرهای طولانی در پرداخت حقوق و نبود امنیت شغلی تداوم فعالیت معلمان را با اما و اگر روبه رو می کند.

پرداخت حق الزحمه کار  در ازای فعالیت ابتدایی ترین حقی است که  فرهنگیان دارند اما همین حق اولیه در پیچ و خم مسائل خزانه، آموزش و پرورش و دولت گیر می‌کند و معلوم نیست بالاخره کی سامان می یابد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
نوبخت چرا حرفی نمیزنه که اضافه کارهای 97-98را واریزمیکنن یانه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ تير ۱۳۹۸
عجب!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
با سلام خدمت اقای وزیر ما سرایداران مدارس از نیروهای زحمتکش مدارس که تنهایی و بدون داشتن نیروی کمکی تنهایی در مدارس داریم انجام وظیفه میکنیم عاجزانه از شما تقاضا داریم برای پرداخت اضافه کاری ما سرایداران هم فکری بکنید تو رو بخدا زندگی هامون در خطره ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
تورم شدید باعث شده دیگه اون پولی که می خواستیم قبل از سال به زخم دل واقتصاد خانواده بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیر
۲۳:۱۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
واقعا متاسفم دیگه دل حوصله کار درآموزش وپرورش را نداریم به خاطر وعده های وزیر وصندوق دار ۱۲میلیون طلب دارم وقبل از عید هزینه کردیم چطور و درد دل با کی بگوییم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
آقای وزیر وصندوق دار و...هرسال ه بدهی معلمان رابه موقع به حسابشون واریز نمی کنید واین باعث بی نظمی واخلال درکار همه میشود خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیری
۱۲:۴۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
آقا وزیر وصندوق دار وهرکس دیگر ما کار کردیم در قبال آن حقوقمان را میخواهیم پولی که به صندوق ریخته شده کجا رفته چرا حق الزحمت و اضافه کاری معلمان رابه حسابشون واریز نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
آقای وزیر خداوکیلی شماخودت مطالبات معوقه داری تادردفرهنگیان درک کنی؟جنابعالی ومعاون حضرتعالی چه وعده وعیدهایی که ندادید آیاانگیزهای برای تدریس گذاشته اید؟همکاری که اقساط وام واجاره بهای معوقه دارد کی جوابگواست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
سید شهرام
۱۲:۴۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
سلام، همین الان مدیر کل یکی از استانها فرمودند : وجه واریز شده بود اما بدلیل روز سیل، خزانه پول را طور دیگری مدیریت کرد...!! بنده حرفی ندارم.....
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۰۰:۲۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
واریز نشد امروز ۹ فروردین شد.پول ها ۲ فروردین تو حساب آموزش وپرورش بود پس چرا واریز نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
دریغ از اینهمه بدعهدی آقای وزیر!!!
Iran (Islamic Republic of)
معلم بی پول
۱۲:۱۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
خواهش میکنم پیگیری کنید ب گفته نعمت اللهی قرار بود ۵ فروردین موقعه ها. واریز شود امروز ۷ فروردین خبری نشد لطفا وعده ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
آقای وزیر خسته شدیم از وعده شما اگر حقوق کفاف زندگی را می داد بخدا قسم حق التدریسی بر نمی داشتیم شما رابخدا فکری به حال ما بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
دیگه حق التدریسی بر نمیدارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
یکی نیس به اینا بگه آقا شما که نمیتونین بدین لطفا اینقد رسانه ایش نکنین همه فکر میکنن الان ما کلی پول تو حسابمونه بخدا از این همه وعده الکی خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۰:۰۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
آقای وزیر شما که نمی تونستید حق و حقوق شش ماهه معلم رو که زحمت کشیده و به دستش نرسیده رو پرداخت کنید چرا هر روز و هرشب تو بوق و کرنا می کنید؟ارگان های دیگر علاوه بر حقوق آنچنانی و مزایایی که خود یه حقوق هست در مناسبتهای مختلف انواع مزایای دیگر را به نیروهاشون میدهند ولی حتی یکبار هم اعللم نمی کنند اونوقت شما و معاونتون ففط حرف می زنید؟!چرا؟؟؟
آخرین اخبار