سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کویت: پیشنهاد صلح خاورمیانه باید برای همه ذینفعان منطقه قابل قبول باشد

وزیر امور خارجه کویت گفت: پیشنهاد صلح خاورمیانه که از سوی آمریکا مطرح می‌شود باید برای همه ذینفعان منطقه قابل قبول باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، شیخ صباح خالد الصباح، وزیر امور خارجه کویت امروز (چهارشنبه) گفت: پیشنهاد صلح خاورمیانه آمریکا که از مدت‌ها پیش مطرح شده است باید برای همه ذینفعان منطقه قابل قبول باشد و همه فاکتور‌های منطقه‌ای را در نظر بگیرد.

شیخ صباح خالد الصباح در کنفرانس خبری مشترک با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما امیدواریم این طرح وضعیت منطقه و تمامی طرف‌های درگیر در آن را در نظر بگیرد».

او در ادامه افزود «امید است رابطه آمریکا با چندین کشور منطقه بتواند به دستیابی به یک راه حل سیاسی کمک کند».

به تازگی کویت در شورای امنیت سازمان ملل صاحب یک کرسی عضو غیردائم شده و در آن طرف فلسطینی را مورد حمایت قرار داده است.

خالد الصباح همچنین گفت: با پمپئو درباره اختلاف نظر در میان کشور‌های خلیج فارس که سبب دودستگی در بلوک عرب شده، مسئله سوریه، ایران، عراق و یمن صحبت کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در یک سفر منطقه‌ای در کویت به سر می‌برد و قرار است پس از آنجا به سرزمین‌های اشغالی و لبنان برود.

جرد کوشنر، داماد و مشاور ویژه دونالد ترامپ ماه گذشته از چندین کشور عرب منطقه خلیج فارس به غیر از کویت دیدار کرد تا حمایت سران عربی را برای بخش مالی طرح دولت ترامپ برای به اصطلاح حل‌وفصل مناقشه فلسطینی-اسرائیلی (موسوم به معامله قرن) جلب کند؛ پیشنهادی که انتظار می‌رود ترامپ در ماه‌های آینده آن را اعلام کند. کوشنر یک طرح کلی از آن را ارائه کرده و مدعی شده این برنامه مسائل مربوط به وضعیت نهایی درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین از جمله ایجاد مرز‌ها را در بر خواهد گرفت.

کوشنر در گفتگو با اسکای نیوز عربی در باره اهداف سفر منطقه‌ای خود، مدعی شد: «ما می‌خواهیم از آن‌ها (کشور‌های منطقه) درباره بهترین راه پیشبرد موضوع مشورت بگیریم و همچنین جزئیاتی از آنچه که باید انجام داد را با آن‌ها در میان می‌گذاریم؛ به‌ویژه چشم‌انداز و فرصت‌های اقتصادی که در صورت اجرای این طرح به وجود می‌آید».

این در حالی است که دو مقام ارشد کاخ سفید پیش‌تر اذعان کرده بودند: «کوشنر درباره جنبه سیاسی طرح (معامله قرن) هیچ اطلاعاتی در اختیار سران کشور‌های منطقه نخواهد گذاشت و سفر او تنها برای  جلب حمایت از بخش‌های اقتصادی این طرح است».

عربستان و امارات از حامیان اصلی این طرح آمریکاییِ ضدفلسطینی، در حال اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان و دیگر کشور‌های عرب منطقه برای پذیرش طرح معامله قرن دولت ترامپ هستند.

گروه‌های مقاومت منطقه از مخالفان جدی این طرحِ پر از توطئه‌اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.