به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، وحید مبین مقدم مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در جمع خبرنگاران این میزان صرفه جویی را نتیجه 'کاهش مصرف سوخت، کم شدن تعداد سوانح رانندگی در سطح شهر، کاهش زمان سفر و نیز کاستن از آلودگی هوا' بخاطر استفاده شهروندان مشهدی از خدمات
قطار شهری ذکر و بیان کرد: بر اساس پژوهش صورت گرفته توسط دانشگاه حکیم سبزواری به ازای جا به جایی هر مسافر با ناوگان قطارشهری در میزان مصرف سوخت نیم لیتر صرفه جویی صورت میگیرد.
وی افزود: به این ترتیب امسال با جا به جایی ۴۰ میلیون مسافر توسط خطوط قطار شهری مشهد ۲۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت به ارزش ریالی ۱۹۰ میلیارد ریال حاصل شده است. همچنین بهره گیری شهروندان از قطارشهری برای رفت و آمد در سطح مشهد منجر به کاهش ۳۸۰ تنی آلایندههای هوا میشود که ارزش ریالی آن امسال حدود ۹۰ میلیارد ریال محاسبه شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در ادامه ضریب تراکم مسافر در خط یکم ناوگان قطارشهری این کلانشهر را ۷۵ درصد و خط دوم این ناوگان ۳۰ درصد اعلام و بیان کرد: امسال استقبال شهروندان مشهدی از سامانه مترو خوب بود. طی روزهای عادی ۲۰۰ هزار نفر از طریق خطوط یکم و دوم قطارشهری مشهد جا به جا میشوند.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای بهره برداری خطوط یکم و دوم قطارشهری مشهد تاکنون حادثه جدی در این سامانه رخ نداده است. مسافران مترو بیمه هستند و بر این اساس در صورتی که حادثهای حین استفاده از قطارشهری رخ دهد شرکتهای بیمه گر پاسخگوی آن برای جبران خسارت هستند.
نیاز به ۶۰ دستگاه واگن
مبین مقدم در ادامه به فعالیت ۶۰ دستگاه واگن در خط یکم قطار شهری مشهد اشاره و بیان کرد: از آنجا که ثابت ماندن این تعداد واگن ظرف دو سال آتی برای فعالیت این خط کافی نیست در این زمینه وارد بحران خواهیم شد لذا میبایست ۶۰ دستگاه واگن دیگر برای بکارگیری در خط یکم قطارشهری تامین شود.
وی به موضوع ایمنی و نصب تجهیزات خط دوم قطار شهری مشهد نظیر آسانسور و الزامات امنیتی آن نیز اشاره و بیان کرد: رفع نواقص ۹ ایستگاه در حال بهره برداری این مسیر از بلوار طبرسی تا میدان شریعتی در دستور است. تاکنون پنج ایستگاه به صورت کامل رفع نقص شده و چهار ایستگاه دیگر نواقص جزئی دارند که به زودی رفع میشود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در ادامه یکی از مهمترین چالشهای این شرکت را نوسانات نرخ ارز ذکر و بیان کرد: این موضوع بر کار قطارشهری بسیار تاثیرگذار است، زیرا تامین تجهیزات را با مشکل روبرو میکند. به همین خاطر لایحهای به شورای شهر مشهد برای تعدیل نرخ ارز ارائه شد که مهر ماه گذشته با تصویب آن تا حدودی مشکلات شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد با پیمانکاران مرتفع شد. در این چارچوب مهندسی معکوس نیز در دستور قرار گرفته است.
وی همچنین هزینه تمام شده کنونی هر مسافر سامانه قطارشهری را ۲۰ هزار ریال ذکر و بیان کرد: امسال شش هزار و ۵۰۰ ریال این مبلغ از مسافران اخذ و بقیه آن از محل یارانه و کمکهای دولت و شهرداری مشهد تامین شده است.
مبین مقدم در ادامه به آغاز 'طرح تئاتر مترویی' در مشهد از دیروز ۲۵ اسفند جاری اشاره و بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته روزهای شنبه هر هفته در ایستگاه شریعتی قطارشهری تئاتر خیابانی برای شهروندان اجرا میشود.
خط یکم قطارشهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین ۱۷۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ماه پارسال نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی متصل شد.
منبع,ایرنا
انتهای پیام//ف.ح
عملیات حفاری خط دوم قطار شهری مشهد، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید