سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چر خ کند ویلچرنشینان برای چرخیدن در سطح شهر/ سوارانی در حسرت قدم زدن 

ویلچرنشینانی هستند که پای برای راه رفتن ندارند اما پای مشکلات زندگی ایستاده و توانسته در اوج معلولیت با پشتکار فراوان بر مشکلات زندگی غلبه کند .  

 به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، از قدیم گفته اند « سواره از پیاده خبر ندارد» در این ضرب المثل حکمت زیادی نهفته است اما منظور ما کاملاً برعکس است و در اینجا پیاده ها از حال ویلچرسواران خبر ندارند. افرادی که آرزوی راه رفتن و بلند شدن از چهارچرخی که سوار بر آن هستند رویای زندگی آنها شده است.

محمد  یکی از هزاران ویلچرنشینانی است که پای برای راه رفتن ندارند اما پای مشکلات زندگی ایستاده و توانسته در اوج معلولیت با پشتکار فراوان بر مشکلات زندگی غلبه کند .  

او می گفت: « والدینم  به دلیل سرماخوردگی شدید،  مرا برای درمان نزد پزشک بردند اما من قربانی تزریق آمپول اشتباه پزشکی شدم که زمینه فلج شدنم را فراهم کرد و از ناحیه کمر به پایین دچار معلولیت شدم ».

محمد با ویلچر نشین شدن تسلیم قصه تلخ روزگار نشد و موفق شد مدرک کارشناسی اش را بگیرد. اکنون مدیریت یک آژانس را برعهده دارد و هر روز با ولیچر برقیش مثل بقیه به محل کار میرود.

او می گوید : هدف اولیه از راه اندازی این آژانس ، این بود تا مخارج زندگی شان در حد توان تامین کند و به دوستان معلول و همشریانش سرویس دهی دهد.

درس ما می توانیم در کنار معلولان

محمد برای رسیدن به این نقطه از زندگیش سختی های زیادی کشیده است اما با آمدن ناهید ، زندگی کردن برایش آسان شد.

وارد خانه شان که می شوی با همه خانه ها تفاوت دارد ظرف شویی پایین ساخته شده است به گونه ای که به قد ناهید محمد زمانی که ویلچر ندارند برسد. شیرهای آب خانه و کلید پریزها  همه پایین است تا به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند . محمد و ناهید بعد از ازدواجشان در خانه های مسکن مهر بهزیستی ساکن شدند ناهید می گفت: اول که به آن خانه ها رفتند  هنوز هم خونه ایراداتی برای زندگی یک معلول داشت اما آن ها خانه خود را تغییر دادن  تا با و ضع جسمانی شان متناسب باشد.

گوشه ای از اتاق وسایل خیاطی ناهید گذاشته شده و  صدای چرخ ، چرخ خیاطیش سکوت خانه را می شکست ناهید با وجود معلولیت شدید خود خیاطی هم می کرد او خیاطی را به مرور زمان خودش یاد  گرفته است و الان لباس های خودش و خانواده اش را خودش میدوزد.

.ناهید یک بانوی ماهر در خیاطی است او می گوید :  چون لباس مناسب خود را در بازار پیدا نمی کند خودش متناسب با وضع جسمی اش  لباس های خود را با عشق و علاقه زیاد می دوزد .  و حتی سفارش هایی از بیرون هم داشت.

ناهید می گفت:کار کردن برایم سخت نیست بلکه باعث شده تا روحیه ام عوض شود و امیدوار تر شوم .

به اعتقاد ناهید هیچ زندگی نیست، که اصلا مشکل نداشته باشد ولی هنر واقعی این است که هر انسانی بتواند مشکلات را مدیریت کند

او ادامه داد:از مسئولین تقاضا دارم تا از معلولین حمایت کنند و به آنها در ایجاد شغل کمک کنند.

*اکنون محمد جوان 30 ساله بیرجندی که با وجود معلولیت جسمی امیدوارانه برای ساختن فردایی بهتر تلاش می کنند. نگاه مثبت و امیدوارانه محمد به زندگی او را محبوب  همسرش کرده بود .

مرور زندگی مشترک ناهید و محمد  تلنگری باشد برای زوج های جوانی که از کاه کوه می سازند و برای حل مشکلات زندگی مشترک به جای ایستادن و پیدا کردن حل مشکلات را به دنبال کوتاه کردن راه می روند .

آری صحبت یک عمر زندگی است که بی عشق و امید به خوشبختی نمی رسد .

 

مناسب سازی مبلمان شهری استان  با وضع جسمی معلولان

نا بسامان بودن  فضای شهری و عدم متناسب بودن خیابان‌ها  مشکلات معلولان را چند برابر می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی  با بیان اینکه  مناسب سازی بلوار‌ها و خیابان‌های اصلی پیشرفت نسبتا خوبی داشته  بیان کرد: متاسفانه برخی  ادارات و مسئولین اعتقاد یه مناسب سازی فضای ادارات ندارندو مناسب سازی محیط شهری هم نیازمند کمک  شهرداری است

عرب نژاد  مدیرکل بهزیستی خرا سان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۶ هزار و ۷۶۵ نفر معلول در استان داریم.  افزود: که از این تعداد ۲ هزارو ۳۲۷ نفر، دچار مشکل بینایی و ۶ هزار و ۶۶ نفرمعلول  جسمی حرکتی هستند.

عرب نژاد ادامه داد:  سایر معلولیت‌ها از قبیل: ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار نیز ۸هزار و ۳۷۲ نفر را تشکیل می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی اظهار کرد: ارائه تسهیلات اشتغال، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه تحصیل، کمک هزینه مناسب سازی خودرو و منزل، کمک هزینه درمان  وسایل کمک توانبخشی، و دادن ویلچر به معلولان از خدمات ارائه  شده به معلولین توسط اداره بهزیستی  است

    عرب نژاد  گفت: آخرین آمار مناسب سازی شهری بالای ۴۵ درصد و ادارات نیز ۷۰ در صد می‌باشد.  

  وی با بیان اینکه  در سال جاری ۵۲ دستگاه اداری مورد ارزیابی قرار گرفته افزود: از این تعداد ۱۶ دستگاه کاملا مناسب سازی شدند  و ۱۰ اداره کل فاقد مناسب سازی می‌باشند.

 

گزارش از زهرا حاجیانی

برچسب ها: بهزیستی ، معلولان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.